بررسی تحلیلی صفحه آنفوگرافیک روزنامه نبأ منتشر شده از دفتر مرکزی رسانه داعش

نویسنده:
حیدر نصرت کامل
سطح:
کارشناسی ارشد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو حیدر نصرت کامل با عنوان «بررسی تحلیلی صفحه آنفوگرافیک روزنامه نبأ منتشر شده از دفتر مرکزی رسانه داعش»، دکتر مصطفی رنجبر شیرازی به عنوان استاد راهنما، دکتر حسن کامل محمد به عنوان استاد مشاور و دکتر میثم ایرانی به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

داعش با بهره‌گیری از عنصر رسانه و تبلیغات به عنوان دو سلاحی که مکمل یکدیگر در ترویج ایدئولوژی این فرقه تکفیری هستند و تلاش می‌کند جهان را نسبت به دولت ادعایی خود متقاعد سازند و تلاش مداوم خود را برای جلب طرفداران و جذب مبارزان، علاقه‌مند است. او:

1. شورای رسانه کسی است که سیاست رسانه ای سازمان را ترسیم می‌کند، زیرا ناظر بر رسانه‌های داعش است.

2. دستگاه مذهبی در طراحی سیاست رسانه‌ای داعش دخالت نمی‌کند، بلکه بر آن نظارت می‌کند و میزان تعهد خود به کنترل‌های شرعی را کنترل می‌کند.

3. دستگاه اطلاعاتی سازمان در یک مکانیسم مرکزی تک سطح فعالیت می‌کند.

اهمیت این مطالعه در نکات زیر خلاصه می‌شود:

1. شناخت رابطه داعش و رسانه‌ها و تحلیل دکترین رسانه‌ای داعش.

2. آگاهی از میزان سهم رسانه‌ها در مسئله جذب مبارزان، به‌ویژه خارجی‌ها.

3. شناخت نقش رسانه‌ها در پیروزی در نبردهای سازمان.

در این مطالعه محقق به دو ابزار برای دستیابی به اطلاعات و داده‌های مورد نیاز، یعنی ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها متکی بود، جایی که محقق محتوای 30 صفحه اینفوگرافیک در روزنامه النبا را تجزیه و تحلیل کرد که نمونه‌ای عمدی از 20٪ نمونه کل 148 صفحه را نشان می‌دهد. محقق هم‌چنین از ابزار مصاحبه علمی استفاده کرد. برای دستیابی به اطلاعات اخیر و منتشر نشده که ارتباط نزدیک با موضوع مطالعه دارد و از طریق تحقیق و دسترسی به منابع موجود، تحقیقات و مطالعات، محقق به نتایج زیر رسیده است:

1. رسانه‌های داعش طبق یک استراتژی تبلیغاتی انعطاف‌پذیر مبتنی بر دو ایده مهم کار می‌کنند:

الف) ایده تأسیس دولت اسلامی را ترویج داده و تأکید بر آن با شعار «دوام و گسترش می‌یابد».

ب) جذب و جذب بیشترین تعداد مبارزان و حامیان جهان.

3. کار رسانه‌ای داعش بر اساس «اقدام بدون پیام، پیام بدون اقدام» است.

4. استراتژی تبلیغاتی سازمان دارای چندین سطح است و ممکن است بسته به نوع و شرایط نبرد و اهمیت هدف، تاکتیک‌های آن تغییر کند.

5. استراتژی تبلیغاتی داعش مطابق با تحولات فناوری است و برای به کار گیری آن برای دستیابی به اهداف سازمان سرعت می‌گیرد.