کیش گنوسی؛ پیام خدای ناشناخته و صدر مسیحیت
4,500,000 ریال
موضوع اصلی این کتاب اندیشه باطنی به معنای توجه به روح معارف دین است که نقطه مقابل اخباری گری اهل ظاهر بوده است.
آغاز و پایان دین گنوسی خدای ناشناخته ای است که اساسا شناختنی نیست. چون نسبت به هر چیز شناخته شده ای «دیگر» است. با این حال این خدا موضوع شناخت است و خودش درخواست می کند که او را بشناسند.
با این که هرگونه توصیفی در مسیر تعریف او شکست میخورد٬ پیام گنوسی با بیان گنوسی در دعاهای گنوسی به خوبی او را میشناساند. شناخت خدا شناخت قدرت بی پایان اوست.
(بخشی از کتاب کیش گنوسی٬ فصل یازدهم٬ صفحه ۴۸۸-۴۸۹)
نویسنده | هانس یوناس |
---|---|
مترجم | حمید هاشمی کهندانی, ماشاالله کوچکی میبدی |
نوع جلد | شومیز |
تعداد صفحات | 584 |
نوبت چاپ | چاپ سوم |
وضعیت نشر | تجدید چاپ |
سال نشر | 1401 |
9 in stock
Description
جماعتی از متدینین به مسیحیت در دوره های مختلف هرکدام بر سر حقانیت تفسیری که از کتاب مقدس و متون دینی داشته اند با یکدیگر و بر همین اساس نیز با غیر، مواجهه کرده اند و به همین دلیل اهمیت سیاسی و تاریخی به دست آورده اند.
بر این اساس باطنی گری را میتوان پیش از هر چیزی یک روش تحقیق در نظر گرفت که نه به دینی (مسیحیت) نه به فرقهای (مانی، والنتین و غیره) و نه به جهتی (شرق ایرانی یا غرب یونانی) قابل انحصار است.
این همان رخداد گونا گونی است که مورخین پرشمار اندیشه دینی ما نظیر جامی و سلمی و غیره نیز برشمرده و در کتابهای خود اشکال مختلف آن را با ذکر ویژگیها و اختلافات شأن دسته بندی کردهاند.
هانس یوناس فیلسوف و مورخ دین آلمانی در این کتاب، باطنی گری پس از مسیح علیه السلام را به صورت یک دین معرفی کرده است که ریشههای تاریخی و جغرافیایی دارد و از همین رو نام آن را religion گذاشته است.
مترجمان به همین سبب نام کیش (و نه دین) را برابر آن گذاشتهاند. این اعتقاد که در تعظیم شعائر الاهی، ضرورتی به رعایت صور خارجی دین نیست و ملاک دین داری، شناخت خداوند و اعتقاد قلبی به او است، اختصاصی به دین مسیح علیه السلام ندارد و گروههای متعددی از این روش پیروی میکردهاند.