اسلام نص گرا: تاريخ و عقايد اخباريان شيعه

4,000,000 ریال

اخباری به معنای مصطلح آن، از قرن یازدهم، جای خود را در سنت فکری شیعه بازکرده است. اخباری‌گری مصطلح را محمدامین استرآبادی (م.1036 ق) و پیروان او پایه‌گذاری کردند. این جریان، یک نسل پس از وی و شاگردانش، به جریانی فراگیر تبدیل شد تا این‌که در اواخر قرن یازدهم، آرای اخباریان به پیکره فقهی، اصولی و کلامی شیعه، جایگاهی درخور پیدا کرد.

با تلاش عالمان اخباری، اخباری‌گری توانست جای خود را در میان مدارس علمیِ تشیع بازنماید و برای حدود 150 سال به یک جریان رسمی فکری در شیعه مبدل گردد.

وجود حکمی الهی در هر چیز، صحت تمام روایات کتب اربعه، لزوم کسب یقین، انحصار منابع تفکر و استنباط به روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، عدم اعتبار ظن مجتهدان، عدم حجیت ظواهر قرآن، نکوهش اصول و کلام عقلی و … ازجمله‌ی دیدگاه‌های اخباریان است.

کتاب اسلام نص گرا: تاريخ و عقايد اخباريان شيعه در پی بررسی آرا و عقاید این مکتب فکری است. کتاب Scripturalist Islam (اسلام نص‌گرا) تالیف پروفسور رابرت گلیو است که در سال 2007 م توسط انتشارات بریل به چاپ رسیده و مولف در پی بررسی آرا و عقاید مکتب فکری اخباریان شیعه است که بازشناسی آن می تواند یاریگر تاریخ نگاران اندیشه و محققان عرصه مطالعات شیعی باشد

نویسنده

رابرت گليو

مترجم

ابراهيم سليمي نوه, مهدی طباطبایی

تعداد صفحات

540

نوع جلد

شومیز

سال نشر

1396

10 in stock