نگاهی نو به فلسفه دين کانت بر اساس آرای استيون پامکوييست

2,000,000 ریال

کانتپژوهان اگرچه رویکرد یکسانی در تفسیر مدعیات دینی و الاهیاتی کانت نداشتهاند اما عموما با تمرکز بر محتوای نقد عقل محض و نتیجه طبیعی آن که همانا انکار امکان معرفت نظری به خدا است، تأثیر او را بر این حوزه منفی برآورد کردهاند.

با این وجود از حدود سه دهه گذشته موج جدید تفسیری ظهور کرده که سعی در به چالش کشیدن این نگاه رایج دارد. طرفداران این نگاه که استیون پامکویست مهمترین چهره ایشان است، معتقد هستند که بررسی همهجانبه آثار کانت اعم از فلسفی و غیرفلسفی، نقدی و پیشانقدی برای به دست آوردن دیدگاه واقعی او درباره دین و الاهیات لازم است.

آنان بر تجربه عرفانی و معرفت پیشین به خدا تأکید دارند و نشان دادهاند برخلاف برداشتهای تحویلگرایانه رایج، دین کانت صرفاً همان اخلاق نیست.

نویسنده

مصطفی صالحی اردکانی

نوع جلد

گالینگور

تعداد صفحات

332

سال نشر

1398

10 in stock

Description

نویسنده در کتاب نگاهی نو به فلسفه دين کانت بر اساس آرای استيون پامکوييست به بررسی نتیجه مشترک تلاش‌­های تفسیری کانت‌پژوهان پرداخته است.

جریان تفسیری رایج که توسط کانت‌پژوهان مطرحی چون استفن پامکوییست و کریس ال. فایرستون رهبری می‌شود، بر تجربه‌ عرفانی و معرفت پیشین به خدا تأکید دارد و نشان داده است که برخلاف برداشت‌های تحول‌گرایانه‌ رایج، دین کانت مساوی با اخلاق نیست.

در سایه‌ بررسی‌های سیستماتیک و نظرمند این دانشمندان، آثاری چون دین در حدود عقل محض، رؤیاهای یک بیننده‌ ارواح، اثر منتشر شده‌ بعد از مرگ و … بار دیگر مورد توجه و بازخوانی قرار گرفته‌اند. مبتنی بر این مطالعات، کانت با بسیاری از آموزه‌های مهم مسیحی، چون فیض، نزدیکی ملکوت خدا و اهمیت کلیسا، همدل است.