چهره های نامدار آندلس

2,500,000 ریال

کتاب حاضر، که به معرفی چهره های نامدار آندلس اسلامی پرداخته است، گواه خوبی بر غنای فرهنگ اسلامی آندلس است؛ فرهنگی که ابعاد گوناگون و بی بدیل آن، افزون بر مسلمانان، پیروان ادیان و اقوام دیگر را نیز در بر می گیرد.

وجود چهره های یهودی و گاهی مسیحی در این فهرست بزرگ که گزیده ای از میان چهره های بسیار است، نشان می دهد که هم زیستی انسان ها در محیطی صلح آمیز و تحت حاکمیتی که متعهد به تسامح و مداراست، چه ثمرات ارزشمندی برای بشریت داشته و خداهد داشت.

غرض از نگارش این کتاب، فراهم آوردن پیش زمینه ای مناسب برای پژوهشگران علاقه مند به تحقیق در این باره است.
در گزینش این چهره ها کوشش بر این بوده است تا با حفظ توازن از میان چهره های نامدار در عرصه علمی، ادبی، صاحبان فنون و چهره های مهم سیاسی و اجتماعی، برجسته ترین آن ها در کتابی با حجم قابل قبول معرفی شوند.
* در بخشی از کتاب نوشته شده است:

«سرزمین اندلس در جنوب اروپا از اواخر نخستین دوره هجرت به جغرافیای مسلمانان منضم شد و با سقوط آخرین دولت اسلامی در پایان قرن نهم هجری به قلمرو مسیحیت بازگشت.
هشت قرن تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین و حضور مسلمانان در آن جا، رونق علم و ادب و سیاست و فرهنگ را در پی داشت و معرفی شخصیت های نامدار این ادوار، تمدن اسلامی بزرگ و غنی را به رخ دوره تاریک قرون وسطای اروپا می کشد و در حقیقت دوران طلایی و روشنی است که مسلمانان معارف بشری عظیمی را به تمدن جهانی معرفی کردند و شایسته بود در شناساندن این میراث عظیم تلاش شود.

نویسنده

سرویراستار علیرضا باقر

ناشر

انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب, بنیاد دانشنامه نگاری ایران

تعداد صفحات

448

نوع جلد

گالینگور

سال نشر

1391

10 in stock