برنامهریزی، سازماندهی، هماهنگی و نظارت بر کلیهی فعالیتهای مدیریت امور پژوهشی و مدیریت اطلاعرسانی و انتشارات
تهیه و تنظیم برنامههای سالانه و تقویم اجرائی فعالیتهای معاونت پژوهشی
تهیه و تدوین اصول اجرایی و برنامههای پژوهش، اطلاعرسانی، کتابخانه و انتشارات در قالب برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت و مشخص کردن دستور جلسات شورای پژوهشی دانشگاه
ارائه گزارشهای پیشرفت کار برنامههای پژوهشی، امور کتابخانه مرکزی و انتشارات به رییس دانشگاه
هماهنگی و نظارت بر تهیه، تدوین و انتشار فصلنامهها، نشریات پژوهشی تخصصی، چاپ کتابها و اطلاعرسانی
هماهنگی و نظارت بر امور مراکز پژوهشی تابعه دانشگاه (مؤسسات، پژوهشکدهها و مراکز علمی- پژوهشی)
ارائه برنامههای اجرایی پژوهشی برای رشد کمی و کیفی معاونت مربوطه با همکاری سایر اعضاء در راستای طرح جامع راهبردی و چشمانداز دانشگاه
معاونت پژوهشی دارای دو مدیریت امور پژوهشی و مدیریت کتابخانه مرکزی میباشد.
تازه های انتشارات
تاریخ امامیه؛ گذری بر ده قرن تاریخ سیاسی شیعیان دوازده امامی
کلام شیعه کلام معتزله، پژوهشی مقایسه ای بر مبنای متون قرن چهارم و پنجم
مکاتبات کلامی؛ الگوی روابط اسلام و مسیحیت در بستر تاریخ
نصیریه؛ تاریخ، منابع و عقاید
آموزه غیبت و تأثیر آن بر تکامل اندیشه سیاسی شیعه
اخلاق اصالت






کتابخانه
كتابخانه دانشگاه اديان و مذاهب از معدود كتابخانه هاي تخصصي ايران است كه در زمينه اديان و مذاهب فعاليت مي كند و همه روزه پذيراي عده زيادي از طلاب و دانشجويانی است كه براي تهيه منابع تحقيقاتي خود به اين دانشگاه مراجعه مي نمايند.
مجموعه غني منابع كتابخانه، پاسخگويي مطلوب به مراجعان، دسترسي آزاد به منابع كتابخانه از طريق سيستم قفسه باز، پذيرش عموم محققان بدون هيچ محدوديتي ، مكانيزه بودن سيستم كتابخانه، امكانات زيراكس، اينترنت و … ، عواملي است كه رضايت مراجعان را جلب نموده است .
اداره کل كتابخانه مي كوشد تا همگام با پيشرفتهاي تكنولوژي روز ، دامنه خدمات خود را هرچه بيشتر گسترش دهد . در همين راستا امكان ارتباط با كتابخانه هاي ديگر از طريق برنامه نوسا (سيمرغ تحت Web ) فراهم شده است كه كاربران مي توانند با انتخاب Log: guest با هركدام ازكتابخانه هاي ميهمان كه در صفحه اول برنامه موجود است به پايگاههاي مهم دانشگاهي و كتابخانه هاي تخصصي دسترسي داشته باشند.
درحال حاضركتابخانه دانشگاه با گردآوري مجموعه اي ازكتابها و مجلات تخصصي فارسي، عربي و انگليسي يكي از غني ترين كتابخانه هاي تخصصي در سطح كشوراست. عمده كتابها و نشريات كتابخانه درباره فرق و مذاهب اسلام ، مسيحيت، يهوديت، هندوئسم، بوديسم و اديان ابتدايي و … و همچنين دايره المعارف هاي اسلام ، مسيحيت، يهوديت و زرتشت است.
در حال حاضر پايگاههاي موجود در كتابخانه به شرح زير است :
پايگاه كتاب هاي فارسي و عربي : 66000 جلد
- پايگاه كتاب هاي لاتين: 17000 جلد
- پايگاه نشريات فارسي : 7000 جلد
- پايگاه نشريات لاتين: 46 عنوان
- پايگاه مقالات فارسي : 160000 رکورد
- پايگاه پاياننامه هاي فارسي: 749 عنوان
- پايگاه پاياننامه هاي لاتين: 100 عنوان
- پايگاه ديداريشنيداري فارسي : 3000 لوح فشرده
- پايگاه ديداريشنيداري لاتين: 1200 لوح فشرده
ساختار سازماني كتابخانه
بخش خدمات فني
1. مجموعه سازي :
انتخاب، سفارش و فراهم آوري منابع اطلاعاتي و نيز بهنگام نمودن اين منابع با توجه به نياز محققان ، متخصصان و همچنين به روز نمودن منابع از طريق كارگزاران، نمايشگاههاي داخلي و بين المللي كتاب و ارتباط با ناشران داخلي و خارجي از جمله وظايف بخش مجموعه سازي است.
2. سازماندهي مواد :
فهرست نويسي كتاب ها و مقالات و ورود اطلاعات به رايانه و آماده سازي منابع ، در اين بخش انجام مي گيرد. در حال حاضر كتابخانه از سيستم رايانه اي استفاده مي كند و همچنين اطلاعات كتابخانه بر روي سايت مركز قرار دارد و اين امكان را به محققان مي دهد كه منابع خود را از طريق اينترنت بدون حضور در محل جستجو كنند.
بخش خدمات عمومي
1. بخش مرجع :
هدف از ارائه خدمات مرجع، كمك به مراجعه كننده براي دستيابي به اطلاعات مورد نظر او است. آگاهي در زمينه منابع موجود در كتابخانه مركز و ساير مراكز تخصصي، ياري رساندن به مراجعين جهت جستجو در رايانه و يافتن كتابهاي مورد نياز و استفاده از منابع مرجع از جمله وظايف اين بخش مي باشد. كتابخانه در تمام روزهاي كاري از ساعت 8 صبح الي 20 داير است.
2. امانات :
بخش امانت با توجه به آيين نامه امانت كتابخانه كه عضويت را فقط محدود به اعضاي هيات علمي مركز مي نمايد، انجام وظيفه مي كند و راهنمايي تمام مراجعان در بدو ورود به كتابخانه را نيز عهد دار است: صدور كارت عضويت براي محققان ميهمان و ثبت اطلاعات مربوط به اعضا و اطلاعات مربوط به امانت و بازگشت كتابها در پايگاه امانت نرم افزار كتابخانه از ديگر وظايف اين بخش به شمار مي رود .
بخشاماناتکتابخانهازساعت8 صبح لغايت 20 آماده پاسخگويی به مراجعينمحترم می باشد. تعداد اعضای کتابخانه 2274 نفر می باشند که از اين تعداد 1058 نفردانشجو، 60 نفر اساتيد و اعضاي هيئت علمی و1156 نفر اعضاي برون سازماني می باشند.
پایان نامه ها

مناسبات فرق و جریان های فکری شیعه با تصوف در دوره قاجار از ابتدا تا پایان سلطنت محمد شاه

روش شناسی و مبانی فقه زیدیان ناصری با محوریت کتاب الابانه به ضمیمه تصحیح دو کتاب الطهاره و الصلوه

نقد و بررسی نظریه تفکیک خلافت از امامت از منظر نواندیشان دینی معاصر

مبانی سیر و سلوک عرفانی از منظر امام خمینی(ره)

روش شناسی مطالعات فرهاد دفتری درباره فرقه اسماعیلیه
ساختار اداری


برنامهریزی و هماهنگی جهت اجرای کلیهی امور پژوهشی دانشگاه
بررسیهای لازم برای شناخت نیازهای تحقیقاتی جهت ارائه به شورای پژوهشی دانشگاه
اجرای برنامهها برای رشد کمی و کیفی معاونت پژوهشی با همکاری سایر اعضاء در راستای طرح جامع دانشگاه
ایجاد بانک اطلاعاتی پژوهشها، طرحها و تحقیقات انجام شده و در دست اجراء به تفکیک موضوعات و حیطههای تخصصی و ارائه آن به مراجع ذیربط
برقراری ارتباط با قطبهای علمی، پژوهشی و فرهنگی کشور به منظور شناخت طرحهای تحقیقاتی و آموزشی و نیروهای تخصصی مورد نیاز آنها
تنظیم قرارداد با اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان پژوهشگر مجری انجام طرحهای پژوهشی بر اساس ضوابط و مقررات دانشگاه و تأیید گزارشهای پیشرفت کار جهت پرداخت اقساط طرحهای پژوهشی منعقده
بستر سازی برای جذب حمایتهای مالی و معنوی جهت انجام فعالیتهای پژوهشی دانشگاه
اظهارنظر در خصوص کیفیت فعالیتهای پژوهشی اعضاء هیأت علمی دانشگاه از قبیل چاپ مقالات در نشریات معتبر داخلی و خارجی (مجلات ISI، ISC و …)، مقالات ارائه شده در سمینارها و کنفرانسهای داخلی و بینالمللی، کتاب (تألیفی، تصنیفی و ترجمهای)، گزارش علمی
تأیید ناظران طرحهای تحقیقاتی و صدور گواهیهای مربوطه در روند اجرای طرحهای پژوهشی
انعقاد تفاهمنامه علمی و تحقیقاتی بین دانشگاه و ارگانهای (علمی و تحقیقاتی) خارج از دانشگاه در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه
تلاش برای جهت دهی و هدایت پایاننامهها و رسالههای دانشجویی در راستای برآورده شدن نیازهای پژوهشی دانشگاه
بررسی و اظهارنظر در خصوص درخواست پژوهشکدهها و مراکز برای ایجاد رشتههای میان رشتهای یا گروه پژوهشی جدید و ارائه آن به شورای دانشگاه
انجام برنامهریزی و اقدامات لازم جهت اخذ بورسیه و فرصتهای مطالعاتی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و … برای اعضای هیأت علمی و پژوهشگران دانشگاه
بررسی، تنقیح و انتشار گزارشهای تحقیقی و توصیفی مربوط به بازدیدهای علمی از دانشگاهها، مراکز و نقاط مختلف جهت بهرهبرداری دیگر حوزهها
برنامهریزی برای تشکیل کارگروههای تخصصی بر حسب نیازهای درخواستی حوزه پژوهشی
شناسایی و دعوت از محققین، صاحبنظران و مدعوین مرتبط با نشستهای علمی، همایشها، سمینارها و جلسات علمی و پژوهشی به شورای پژوهش
معرفی پژوهشگران مستعد به واحدهای ذیربط جهت استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای ایشان در پیشبرد اهداف مدیریتی، پژوهشی دانشگاه
برنامهریزی و هماهنگی جهت برگزاری همایشها، سمینارهای علمی و پژوهشی در سطح داخلی و بینالملل
برنامهریزی و هماهنگی جهت انجام کلیهی امور مربوط به هیأت تحریریه نشریات دانشگاه
اطلاعرسانی و فراخوان مقاله و دریافت مقالات از نویسندگان در داخل و خارج از دانشگاه جهت ارائه در همایشها، سمینارها و نشریات علمی دانشگاه
بررسی شیوههای مبادله اطلاعات و مدارک علمی با دیگر کشورها در زمینهی طرحهای پژوهشی انجام گرفته
دبیری شورای پژوهشی دانشگاه و تنظیم و تدوین مصوبات این شورا
معرفی پژوهشگران برتر دانشگاه در هفتهی پژوهش در دو مجموعهی اعضای هیأت علمی و دانشجویان
تهیه و تنظیم پروندههای اعضاء هیأتعلمی پژوهشی (اعم از پژوهشکدهها و مراکز پژوهشی وابسته به دانشگاه) جهت صدور احکام استخدامی، تبدیل وضعیت، ترفیع، ارتقاء، مأموریت و … و نیز عقد قرارداد همکاری علمی حقالتحقیقی مطابق با ضوابط و مقررات مربوطه و ارائه آنها به معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی پس از اخذ موافقت معاون پژوهشی دانشگاه
انجام اقدامات اولیه در خصوص استخدام اعضای هیأت علمی پژوهشی و تبدیل وضعیت، ترفیع، ارتقاء، مأموریت و … آنان مطابق با ضوابط و مقررات مربوطه پس از موافقت معاون پژوهشی دانشگاه
نظرخواهی از مراکز پژوهشی دانشگاه در جهت اعمال بازخورد یا اصلاحات مورد نیاز برنامههای پژوهشی

توسعه و گسترش ساختار فیزیکی و محتوایی کتابخانه مرکزی جهت انطباق آن با استانداردهای روز دنیا
برنامهریزی جهت یکپارچگی و اعمال اقدامات فنی (ایمنی و امنیتی) بر منابع موجود کتابخانه
نظارت بر اجرای صحیح تعهدات از جمله ارتباط بین کتابخانهای با مجامع و مراکز علمی و فرهنگی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی داخلی و خارجی و …
برقراری ارتباط با مراکز و مجامع علمی، کتابخانهها و مراکز نشر کتب و … در داخل و خارج از کشور به منظور ایجاد یک سیستم منظم و کارآمد کتابداری
ارائه خدمات به اساتید، دانشجویان و سایر افراد مجاز مطابق با اصول کتابداری با استفاده از روشهای نوین
گردآوری و تهیه منابع، کتابها، اسناد و مدارک مربوط به پژوهشهای انجام گرفتهی دانشگاه ادیان و مذاهب (پایاننامهها، رسالهها و دیگر پژوهشهای دانشگاه)
دریافت کاتولوگهای ناشران داخلى و خارجى و جستجو در پایگاههای کتاب جهت اطلاع به دانشکدهها، اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و …
خرید مقالات داخل کشور و خارج از کشور
نیازسنجی و برآورد هزینههای مربوط به خرید کتب داخلی و خارجی دانشگاه جهت ارائه به شورای پژوهشی دانشگاه
ارائه منابع و تأمین اسناد و مدارک علمی الکترونیکی بصورت روزآمد و برنامهریزی و اجرای برنامههای توسعه خدمات مرجع
اداره امور مربوط به فعالیتهای سمعی و بصری حوزه معاونت پژوهشی با همکاری مدیریت ارتباطات دانشگاه

- ارائه مشاوره پژوهشی به دانشجویان و پژوهشگران جهت چاپ مقالاتشان در نشریات دانشگاه
- پذیرش داوران توانمند و متخصص برای ارزیابی مقالات نشریات
- دعوت از استادان برجسته و شناختهشده برای عضویت در سمت سردبیری نشریات
- دعوت از استادان برجسته و شناختهشده داخلی و بین المللی برای عضویت در هیئت تحریریه نشریات
- پذیرش مقالات علمی پژوهشی از نویسندگان داخلی و بین المللی
- چاپ مقالات در نشریات دانشگاه به صورت دوفصلنامه
- نمایهسازی نشریات در پایگاههای استنادی داخلی و بین المللی
- پایش اطلاعات دادهشناختی مقالات چاپشده نشریات دانشگاه در پایگاههای استنادی ISC, Web of Science, Scopus و ارائه گزارش از وضعیت نشریات به صورت مستمر
- نمایهسازی نشریات در شبکههای اجتماعی
- انعقاد قراردادهای همکاری پژوهشی با نویسندگان حائز شرایط