برنامهریزی، سازماندهی، هماهنگی و نظارت بر کلیهی فعالیتهای مدیریت امور پژوهشی و مدیریت اطلاعرسانی و انتشارات
تهیه و تنظیم برنامههای سالانه و تقویم اجرائی فعالیتهای معاونت پژوهشی
تهیه و تدوین اصول اجرایی و برنامههای پژوهش، اطلاعرسانی، کتابخانه و انتشارات در قالب برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت و مشخص کردن دستور جلسات شورای پژوهشی دانشگاه
ارائه گزارشهای پیشرفت کار برنامههای پژوهشی، امور کتابخانه مرکزی و انتشارات به رییس دانشگاه
هماهنگی و نظارت بر تهیه، تدوین و انتشار فصلنامهها، نشریات پژوهشی تخصصی، چاپ کتابها و اطلاعرسانی
هماهنگی و نظارت بر امور مراکز پژوهشی تابعه دانشگاه (مؤسسات، پژوهشکدهها و مراکز علمی- پژوهشی)
ارائه برنامههای اجرایی پژوهشی برای رشد کمی و کیفی معاونت مربوطه با همکاری سایر اعضاء در راستای طرح جامع راهبردی و چشمانداز دانشگاه
معاونت پژوهشی دارای دو مدیریت امور پژوهشی و مدیریت کتابخانه مرکزی میباشد.
تازه های نشر
زردشت و جهان زردشتی؛ مجموعه مقالات (جلد دوم)
ادیان بزرگ شرق (آریایی)؛ دفتر اول آیین هندو
مذاهب در ایران
ایمان در جاده
الهی دانان مسیحی و قرآن
کلمه سواء






نشریات
کتابخانه
پایان نامه ها

مناسبات فرق و جریان های فکری شیعه با تصوف در دوره قاجار از ابتدا تا پایان سلطنت محمد شاه

نقد و بررسی نظریه تفکیک خلافت از امامت از منظر نواندیشان دینی معاصر(با تاکید بر آراء حیدرعلی قلمداران)

روش شناسی و مبانی فقه زیدیان ناصری با محوریت کتاب الابانه به ضمیمه تصحیح دو کتاب الطهاره و الصلوه

تاریخ و آموزههای طریقت شطاریه به ضمیمه تصحیح رساله شطاریه از شیخ وجیهالدین شطاری
معرفی معاونت پژوهش
دانشگاه ادیان و مذاهب خاستگاهی پژوهشی دارد. این مهم را از آنجا میشود فهمید که این دانشگاه پیشتر «مرکز تحقیقات و مطالعات ادیان و مذاهب» بوده است. از اینرو، میتوان گفت تکیهگاه آموزشی این دانشگاه مبتنی بر سرفصلهای پژوهشی بوده است، بهگونهای که هر دانشجو با گام نهادن در کلاسهای آموزشی، خود را در مسیر تحقیق و گاه ترجمه پژوهشهایی میبیند که منابع اولیه این دانش به شمار میآیند.
از آنجا که این دانشگاه بر ستون پژوهش بنا شده کتابخانهای که در این دانشگاه وجود دارد بیش از آنکه فقط مرجع تحقیقات دانشجویی باشد، مهمترین و جامعترین منابع و کتابهای مورد نیاز محققان و پژوهشگران ادیان و مذاهب را از سراسر دنیا و به چندین زبان در بردارد.
از سویی پژوهشگران و محققان این دانشگاه از آغاز به ثمر نشستن دستاوردهای پژوهشی خود به دلیل نبود مجلهای تخصصی در زمینه دانش ادیان و مذاهب در کشور، نشریهای تخصصی را هر فصل به بازار مطبوعات ارائه میکردند که هم جایگاهی فاخر در نزد آثار پژوهشی داشته و هم از مرتبتی حرفهای در نزد ارباب جراید و مطبوعات بهرهمند بوده است؛ «هفت آسمان» در اواخر دهه هفتاد چراغ امیدی برای علاقهمندان به این دست مطالعات در میان مجلات تخصصی و روشنفکری برافروخت که مهمترین دستاورهای پژوهشی و تحقیقی مرکز مطالعات ادیان و مذاهب و دیگر محققان سراسر دنیا را در قالب مقاله و مصاحبه و یادداشت به مخاطبان ارائه میکرد.
با بیان این تاریخچه فعالیتهای پژوهشی در دانشگاه ادیان و مذاهب میتوان گفت معاونت پژوهشی این دانشگاه از آغاز تأسیس و به رسمیت شناخته شدن دانشگاه در محافل آکادمیک، رسالت دیرین خود را برای بر محور اصلی نگاهداشتن امور پژوهشی به جدیت پی گرفته است و تاکنون توانسته تاکنون دهها کلان و خرده طرحپژوهشی کوتاهمدت، میان مدت و بلند مدت را برای ارائه در قالبهای گوناگون کتاب، مقاله و پایاننامه مدیریت کند.
هماکنون معاونت پژوهش دانشگاه ادیان ومذاهب بهمنظور مدیریت طرحهای پژوهشی و بسترسازی برای پژوهشهای بنیادی، کاربردی، توسعهای و تألیف و ترجمه کتابها و مقالات سودمند، آییننامهای تنظیم کرده تا مطالعات و تحقیقات مورد نیاز عرصه پژوهش را بگستراند.
انتشارات و کتابخانه؛ دیگر بخشهای معاونت پژوهش هستند.
معرفی مدیریت ها


برنامهریزی و هماهنگی جهت اجرای کلیهی امور پژوهشی دانشگاه
بررسیهای لازم برای شناخت نیازهای تحقیقاتی جهت ارائه به شورای پژوهشی دانشگاه
اجرای برنامهها برای رشد کمی و کیفی معاونت پژوهشی با همکاری سایر اعضاء در راستای طرح جامع دانشگاه
ایجاد بانک اطلاعاتی پژوهشها، طرحها و تحقیقات انجام شده و در دست اجراء به تفکیک موضوعات و حیطههای تخصصی و ارائه آن به مراجع ذیربط
برقراری ارتباط با قطبهای علمی، پژوهشی و فرهنگی کشور به منظور شناخت طرحهای تحقیقاتی و آموزشی و نیروهای تخصصی مورد نیاز آنها
تنظیم قرارداد با اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان پژوهشگر مجری انجام طرحهای پژوهشی بر اساس ضوابط و مقررات دانشگاه و تأیید گزارشهای پیشرفت کار جهت پرداخت اقساط طرحهای پژوهشی منعقده
بستر سازی برای جذب حمایتهای مالی و معنوی جهت انجام فعالیتهای پژوهشی دانشگاه
اظهارنظر در خصوص کیفیت فعالیتهای پژوهشی اعضاء هیأت علمی دانشگاه از قبیل چاپ مقالات در نشریات معتبر داخلی و خارجی (مجلات ISI، ISC و …)، مقالات ارائه شده در سمینارها و کنفرانسهای داخلی و بینالمللی، کتاب (تألیفی، تصنیفی و ترجمهای)، گزارش علمی
تأیید ناظران طرحهای تحقیقاتی و صدور گواهیهای مربوطه در روند اجرای طرحهای پژوهشی
انعقاد تفاهمنامه علمی و تحقیقاتی بین دانشگاه و ارگانهای (علمی و تحقیقاتی) خارج از دانشگاه در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه
تلاش برای جهت دهی و هدایت پایاننامهها و رسالههای دانشجویی در راستای برآورده شدن نیازهای پژوهشی دانشگاه
بررسی و اظهارنظر در خصوص درخواست پژوهشکدهها و مراکز برای ایجاد رشتههای میان رشتهای یا گروه پژوهشی جدید و ارائه آن به شورای دانشگاه
انجام برنامهریزی و اقدامات لازم جهت اخذ بورسیه و فرصتهای مطالعاتی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و … برای اعضای هیأت علمی و پژوهشگران دانشگاه
بررسی، تنقیح و انتشار گزارشهای تحقیقی و توصیفی مربوط به بازدیدهای علمی از دانشگاهها، مراکز و نقاط مختلف جهت بهرهبرداری دیگر حوزهها
برنامهریزی برای تشکیل کارگروههای تخصصی بر حسب نیازهای درخواستی حوزه پژوهشی
شناسایی و دعوت از محققین، صاحبنظران و مدعوین مرتبط با نشستهای علمی، همایشها، سمینارها و جلسات علمی و پژوهشی به شورای پژوهش
معرفی پژوهشگران مستعد به واحدهای ذیربط جهت استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای ایشان در پیشبرد اهداف مدیریتی، پژوهشی دانشگاه
برنامهریزی و هماهنگی جهت برگزاری همایشها، سمینارهای علمی و پژوهشی در سطح داخلی و بینالملل
برنامهریزی و هماهنگی جهت انجام کلیهی امور مربوط به هیأت تحریریه نشریات دانشگاه
اطلاعرسانی و فراخوان مقاله و دریافت مقالات از نویسندگان در داخل و خارج از دانشگاه جهت ارائه در همایشها، سمینارها و نشریات علمی دانشگاه
بررسی شیوههای مبادله اطلاعات و مدارک علمی با دیگر کشورها در زمینهی طرحهای پژوهشی انجام گرفته
دبیری شورای پژوهشی دانشگاه و تنظیم و تدوین مصوبات این شورا
معرفی پژوهشگران برتر دانشگاه در هفتهی پژوهش در دو مجموعهی اعضای هیأت علمی و دانشجویان
تهیه و تنظیم پروندههای اعضاء هیأتعلمی پژوهشی (اعم از پژوهشکدهها و مراکز پژوهشی وابسته به دانشگاه) جهت صدور احکام استخدامی، تبدیل وضعیت، ترفیع، ارتقاء، مأموریت و … و نیز عقد قرارداد همکاری علمی حقالتحقیقی مطابق با ضوابط و مقررات مربوطه و ارائه آنها به معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی پس از اخذ موافقت معاون پژوهشی دانشگاه
انجام اقدامات اولیه در خصوص استخدام اعضای هیأت علمی پژوهشی و تبدیل وضعیت، ترفیع، ارتقاء، مأموریت و … آنان مطابق با ضوابط و مقررات مربوطه پس از موافقت معاون پژوهشی دانشگاه
نظرخواهی از مراکز پژوهشی دانشگاه در جهت اعمال بازخورد یا اصلاحات مورد نیاز برنامههای پژوهشی

توسعه و گسترش ساختار فیزیکی و محتوایی کتابخانه مرکزی جهت انطباق آن با استانداردهای روز دنیا
برنامهریزی جهت یکپارچگی و اعمال اقدامات فنی (ایمنی و امنیتی) بر منابع موجود کتابخانه
نظارت بر اجرای صحیح تعهدات از جمله ارتباط بین کتابخانهای با مجامع و مراکز علمی و فرهنگی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی داخلی و خارجی و …
برقراری ارتباط با مراکز و مجامع علمی، کتابخانهها و مراکز نشر کتب و … در داخل و خارج از کشور به منظور ایجاد یک سیستم منظم و کارآمد کتابداری
ارائه خدمات به اساتید، دانشجویان و سایر افراد مجاز مطابق با اصول کتابداری با استفاده از روشهای نوین
گردآوری و تهیه منابع، کتابها، اسناد و مدارک مربوط به پژوهشهای انجام گرفتهی دانشگاه ادیان و مذاهب (پایاننامهها، رسالهها و دیگر پژوهشهای دانشگاه)
دریافت کاتولوگهای ناشران داخلى و خارجى و جستجو در پایگاههای کتاب جهت اطلاع به دانشکدهها، اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و …
خرید مقالات داخل کشور و خارج از کشور
نیازسنجی و برآورد هزینههای مربوط به خرید کتب داخلی و خارجی دانشگاه جهت ارائه به شورای پژوهشی دانشگاه
ارائه منابع و تأمین اسناد و مدارک علمی الکترونیکی بصورت روزآمد و برنامهریزی و اجرای برنامههای توسعه خدمات مرجع
اداره امور مربوط به فعالیتهای سمعی و بصری حوزه معاونت پژوهشی با همکاری مدیریت ارتباطات دانشگاه

- ارائه مشاوره پژوهشی به دانشجویان و پژوهشگران جهت چاپ مقالاتشان در نشریات دانشگاه
- پذیرش داوران توانمند و متخصص برای ارزیابی مقالات نشریات
- دعوت از استادان برجسته و شناختهشده برای عضویت در سمت سردبیری نشریات
- دعوت از استادان برجسته و شناختهشده داخلی و بین المللی برای عضویت در هیئت تحریریه نشریات
- پذیرش مقالات علمی پژوهشی از نویسندگان داخلی و بین المللی
- چاپ مقالات در نشریات دانشگاه به صورت دوفصلنامه
- نمایهسازی نشریات در پایگاههای استنادی داخلی و بین المللی
- پایش اطلاعات دادهشناختی مقالات چاپشده نشریات دانشگاه در پایگاههای استنادی ISC, Web of Science, Scopus و ارائه گزارش از وضعیت نشریات به صورت مستمر
- نمایهسازی نشریات در شبکههای اجتماعی
- انعقاد قراردادهای همکاری پژوهشی با نویسندگان حائز شرایط