دانشکده رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب
FA
 

چگونگی بازنمایی زن در فیلم های سینمایی و انطباق آن با زن مطلوب در اندیشه شهید مطهری

 
تاریخ انتشار: 1399/12/28    تعداد بازدید: 4

چگونگی بازنمایی زن در فیلم های سینمایی و انطباق آن با زن مطلوب در اندیشه شهید مطهری

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد شفیعه ترابی دانشجوی رشته مدیریت رسانه دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «چگونگی بازنمایی زن در فیلم‌های سینمایی و انطباق آن با زن مطلوب در اندیشه شهید مطهری؛ موارد مطالعه: فیلم‌های فروشنده، هیس دخترها فریاد نمی زنند، برف روی کاج‌ها» روز پنجشنبه 28 اسفندماه 1399 در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد شفیعه ترابی دانشجوی رشته مدیریت رسانه دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «چگونگی بازنمایی زن در فیلم‌های سینمایی و انطباق آن با زن مطلوب در اندیشه شهید مطهری؛ موارد مطالعه: فیلم‌های فروشنده، هیس دخترها فریاد نمی زنند، برف روی کاج‌ها»، دکتر سید علی‌محمد رضوی به عنوان استاد راهنما و دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

با توجه به تأثیرات عمیق سینما بر مخاطبان و توجه به ویژگی‌های خاص سینما ازجمله جامعه‌پذیری افراد و ارائه الگو به مخاطبان، به‌ویژه زنان به عنوان نیمی از جمعیت که مسئولیت مهم فرزندپروی و تربیت نسل‌ها را نیز به عهده دارند، به بررسی بازنمایی زن در فیلم‌های سینمایی و انطباق آن با زن مطلوب در اندیشه شهید مطهری(ره) پرداختیم، چراکه در صورت ارائه الگوهایی ناهمگون با دین و فرهنگ خودمان یا الگوهایی مثبت و مطابق معیارهای مطلوب اصیل خودمان قطعاً تأثیر آن را در جامعه و نسل‌های آینده خواهیم دید. پژوهش حاضر کیفی و با روش نمونه‌گیری هدفمند و با استفاده از تکنیک نشانه‌شناسی جان فیسک صورت گرفته است. چهارچوب نظری تحقیق شامل نظریات فمنیستی، دیدگاه‌های شهید مطهری و نظریات مبنی بر تأثیرگذاری بر مخاطبان مثل کلیشه‌سازی، طبیعی‌سازی، برجسته‌سازی و کاشت می‌باشد.

هدف از پژوهش بررسی چگونگی بازنمایی زن در فیلم‌های سینمایی و انطباق آن با زن مطلوب در اندیشه شهید مطهری می‌باشد. بررسی فیلم‌های انتخاب شده (فروشنده، هیس دخترها فریاد نمی‌زنند و برف روی کاج‌ها) بیانگر این است که اگرچه فیلم‌های سینمایی در مواردی معیارهایی از زن مطلوب را بازنمایی می‌کند ولی هم‌چنان شاهد ارائه مفاهیمی منطبق با فرهنگ فمنیستی در فیلم‌ها هستیم.



نظرات
نام
پست الکترونیک
کد امنیتی
Captcha
دانشکده رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه نشریات دانشگاه
پست الکترونیک
فروش اینترنتی کتاب
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز