حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری؛

حضور همه جانبه مردم در روز قدس موجب استحکام و تداوم این حرکت می شود

تاریخ انتشار:

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه گفت: انسان‌های بزرگ طرح‌های بزرگ و کلانی را در نظر می‌گیرند و راهکارهای آن را هم ارائه می‌کنند و سازوکار آن را هم آماده می‌کنند تا بتوانند به اهداف بزرگی که برای آن طرح بزرگ در نظر گرفتند برسند. یکی از طرح‌های بزرگ امام خمینی روز قدس بود که ایشان با دید سیاسی و دقیقی که داشتند این حرکت را پایه‌ریزی کردند و جامعه جهانی و انسانی با لبیک به این طرح بزرگ کم‌کم باعث گسترده شدن آن شد و به جایی رسید که این آرمان و حرکت از مسلمانان عبور کرد و مورد توجه غیر مسلمانان نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد:روز قدس شعاریست که هم پیشینه تاریخی، هم پیشینه تمدنی و هم جایگاه مقدسی دارد که تقدس آن اختصاص به اسلام ندارد بلکه در همه ادیان این روز مقدس است. علاوه بر این، یک جایگاه انسانی هم از باب مظلومیت یک ملت دارد و به عنوان یک معیار و میزانی برای دفاع از حقوق ملت‌های مظلوم در نظر گرفته می‌شود.

حجت‌السلام والمسلمین تسخیری گفت: روز قدس با معیارهای مختلفی انتخاب شده است تمام زمینه‌ها و شاخصه‌هایی که برای روز قدس در حال حاضر وجود دارد لازم نبوده در همان اول مورد نظر بوده باشد به هر حال آنچه مهم است این است که این روز قدس در حال حاضر به عنوان یک روز مقدس نه تنها برای مسلمانان حتی برای غیر مسلمانان مطرح است و همه این روز را می‌شناسند و این به معنای یک موفقیت بزرگ برای این شعار و حرکت می‌باشد.

 وی افزود: آن زمانی که این شعار مطرح شد خیلی‌ها باور نداشتند که این پدیده بتواند جهان‌گیر و جهان‌شمول شود ولی این دید و نگاه نافذ امام بود که بر این اندیشه اصرار کرد و انگار برای او مثل روز روشن بود که این چنین اتفاق جهانی برای این روز خواهد افتاد. در آغاز این حرکت توسط امام خمینی‌رحمه‌الله علیه کشورهای بسیار محدودی با ایران همراه بودند و با توجه به اتفاقاتی که در منطقه افتاده بود برخی واقعا بر این باور بودند که این نمی‌تواند فراگیر شود اما گذر زمان چیز دیگری را ثابت کرد. الان این پدیده در کل جهان اسلام یک امر مسلمی شده است و حتی گاهی ما در کشورهای اروپایی هم ملاحظه می‌کنیم که مردم در روز قدس راهپیمایی می‌کنند.

معاون ارتباطات و بین‌الملل دانشگاه بیان کرد: شعار قدس باعث شد که بسیاری از طرح‌هایی که برای خاورمیانه همچون خاورمیانه جدید و گسترده در نظر گرفته بودند خنثی شود. روز قدس در واقع یک سد عظیم تبلیغاتی مردمی بود که منجر به ایجاد پایگاه‌های مقاوتی در میان ملت‌های مختلف بر علیه ظلم شد. شاید بتوان گفت که دلایل موفقیت این اندیشه این بود که این پدیده سبقه حق و باطل، سبقه مردمی و سبقه سیاسی داشت.

وی تصریح کرد: اینکه برخی‌ها با توجه به گفت‌وگوها و عادی‌سازی روابط میان برخی از کشورهای عربی و اسرائیل می‌گویند که دیگر مسأله قدس تمام شده است و کشورهای عربی هم دیگر با رژیم صهیونستی مشکلی ندارند اساسا غلط و غیر قابل قبول است. مسأله فلسیطن جز با در نظر گرفتن حق فلسطینیان حل نخواهد شد، قراردادها و گفت‌وگوها همیشه بوده است و همیشه بعد از آنها این سخن بود که دیگر موضوع فلسطین تمام شده است اما تاریخ نشان داده است که اتفاقا برعکس، همه این گفت‌وگوها و ایجاد رابطه‌ها باعث شده است که مسأله فلسطین روز به روز تشدید شود و رژیم اشغالگر قدس که شعارش از نیل تا فرات بود کارش به جایی رسید که الان نمی‌تواند حتی امنیت داخلی خودش را تامین کند. این رژیم هم از پهبادهای و موشک‌های حزب‌الله می‌ترسد هم از درگیری‌های بسیار جزئی داخلی. الان واهمه یمن، سوریه و حتی عراق را هم دارد. به نظر می‌رسد دیگر این رژیم به طور کلی ایده از نیل تا فرات را کنار گذشته و تمام اهتمامش حفظ موجودیت کنونی خودش است که آن هم ان‌شالله به زودی با همت مسلمانان جهان و همه آزادی ‌خواهان از بین خواهد رفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان گفت: اینکه رژیم صهیونیستی اصرار به این دارد که با کشورهای حاشیه خلیج فارس رابطه برقرار کند به این خاطر است که تحلیل‌گران غربی هشدار داده‌اند که حمایت آنها از این رژیم نمی‌تواند چندان ادامه داشته باشد و باید اسرائیل حامیان دیگری برای خود پیدا کند از همین رو آنها به سمت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس روی‌آورده‌اند و به دنبال اتحاد با کشورهای عربی هستند. حقیقت امر این است که این طرح رژیم صهیونیستی، طرحی است که ۵۰ سال است دنبالش است ولی هنوز پیشرفت چندانی نداشته است و تنها توانسته با چند کشور کوچک به نتایجی برسد.

وی ادامه داد: طرح رژیم صهیونیستی فقط در مورود عادی سازی روابط با حکومت‌ها نبوده بلکه تلاش کرده‌اند این بحث را در جامعه‌های مسلمان و عرب پیگیری کنند مثلا آنها تلاش کرده‌اند در حوزه‌های ورزشی، هنری و دیگر حوزه‌هایی که مورد استقبال مردم عادی است این امر را دنبال کنند.

دکتر تسخیری بیان کرد: واقعیت مسأله فلسطین این نیست که کشورها و ملت‌ها دیگر از نزاع با صهیونیسم خسته شده‌اند و می‌خواهند همه چیز را عادی کنند، اصلا اینطور نیست، بلکه تا آنجا که من می‌دانم و دیدم و در کشورهای مختلفی که بودم شنیدم، جهان عرب و جهان اسلام از صهیونیسم متنفر است و جامعه اسلامی هیچ وقت نمی‌تواند با این مسأله کنار بیاید اگر چه برخی از حکومت‌های عربی تلاش می‌کنند راهی برای سازش و عادی سازی روابط باز کنند.

وی در پایان ضمن تاکید بر تداوم حرکت روز قدس عنوان کرد: کاری که امام خمینی رحمه‌الله‌علیه در خصوص روز قدس انجام داد آغاز یک حرکت بزرگ بود. جامعه ایرانی و سپس جامعه اسلامی و در نهایت جامعه جهانی کم کم با این حرکت همراه شدند. در حال حاضر این حرکت تبدیل به یک آرمان خواهی برای مقابله با ظلم شده است آنچه در حال حاضر برای هر گونه مقابله با ظلم مهم است ادامه این چنین حرکت‌هایی است. بنابراین حضور تک تک افراد در این صحنه مهم می‌تواند به استحکام و استمرار آن کمک شایانی بکند.

 

 

 

 

 

 

مطالب مشابه