حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جوان‌آراسته:

صدیقه طاهره به ما آموختند که از خدا، خودِ خدا را بخواهیم

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر امیر جوان‌آراسته در مراسمی که روز چهارشنبه 24 دی‌ماه 1399 به مناسبت ایام فاطمیه(س) برگزار شد، با اشاره به کلامی از امیر مؤمنان در نهج‌البلاغه گفت: انسان‌ها به اندازه همت‌شان و به اندازه آرزوها و خواسته‌هایشان بزرگ هستند. هرچه انسان بزرگ‌تر باشد، خواسته‌های بزرگ‌تری دارد.

وی افزود: حضرت علی علیه السلام در نهج‌البلاغه می‌فرماید که انسان کورباطن و کسانی که چشم دل‌شان نابیناست، همه آرزوهای‌شان در محدوده دنیا خلاصه می‌شود. همت‌ آنان همین دنیاست و بخش عمده‌ای از انسان‌ها متأسفانه همین گونه‌اند. این‌ها دیگر بعد از مرگ چیزی نمی‌بینند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: دسته دوم کسانی هستند که نگاه‌شان از دنیا قطع می‌شود و می‌دانند اصلاً زندگی، بعد از این دنیاست. بنده تعبیری دارم که مرگ، اتفاقی است که در اول زندگی انسان اتفاق می‌افتد و تازه با مرگ، زندگی انسان شروع می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حضرت می‌فرمایند بصیر از دنیا می‌بیند و اعما، دنیا را می‌بیند. وقتی انسان، آخرت را برای خود برگزیند، طبیعتاً حساب و کتاب‌ها عوض می‌شود و خیلی چیزها برای انسان هموار می‌شود. این سختی‌ها را تاب می‌آورد تا در زندگی جاوید، وضعیت بهتری داشته باشد.

جوان‌آراسته گفت: اما گروهی دیگری هستند که از این هم رد می‌شوند و تعدادشان کم است؛ مثل انبیا و اولیا و عرفای واقعی. کسانی که آن دنیا هم خیلی برای‌شان مهم نیست که چه چیزی به دست می‌آورند. در روایت هست که پیامبر(ص) به حضرت فاطمه(س) فرمودند که جبرئیل از جانب خداوند پیام آورده و به شما سلام رسانده و گفته که از خداوند چه حاجتی دارد تا خداوند برآورده کند؟ حضرت فرمودند که لذت خدمت به خداوند، مرا از این که چیزی از او بخواهم، بازداشته است. حاجت من این است که آن وجه کریم را ببینم.

وی گفت: بعضی حاجت ندارند و بعضی توجه ندارند که حاجت دارند. این‌که ما از آن به عنوان استغنا یاد می‌کنیم، به معنی حاجت نداشتن نیست بلکه به معنی این است که در اوج نیاز، استغنا داشته باشد. در این حالف اصلاً شخص متوجه نیازش نمی‌شود؛ مثل عاشقی که سر سفره می‌نشیند و سفره، او را از صاحب سفره بازنمی‌دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان سخنان خود گفت: حضرت صدیقه طاهره به ما یاد دادند که همت‌ها را بلند کنید و فقط خودِ خدا را بخواهید. روایت داریم که قیمت بدن‌های شما، بهشت است و آن را به کم‌تر از بهشت ندهید. عرفا می‌گویند بهشت، قیمت بدن شماست و قیمت روح شما بالاتر از این است. باید خدا را خواست و بالاترین نعمت بهشتیان، احساس رضایت است. یعنی احساس می‌کنند که خدا از آنان راضی است و این چیزی است که فاطمه زهرا سلام الله علیها به ما آموختند.

مطالب مشابه