دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی؛
جشن میلاد امام علی(ع) برگزار می‌شود
به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن اسلامی:
در باب کتاب «دانشگاه بوم‌شناختی: رؤیایی دست‌یافتنی»
یادداشتی از دکتر مهراب صادق‌نیا؛
الاهیات می‌تواند الاهیات بماند؛ اگر ...
به همت دفتر همکاری‌های علمی و بین‌الملل؛
دوره بین‌المللی «مدرسه زمستانه ادیان» آغاز شد
با حضور نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت صورت گرفت؛
رونمایی از اثر «بررسی اسناد زیارت دولت‌مردان مسلمان از حرم رضوی»
در سی و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران؛
کتاب جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت شایسته تقدیر شد

نقش شبکه‌های اجتماعی در سوق دادن اولویت های سیاسی مخاطبان «بررسی میدانی استان واسط»

 
تاریخ انتشار: 1399/09/25    

نقش شبکه‌های اجتماعی در سوق دادن اولویت های سیاسی مخاطبان «بررسی میدانی استان واسط»

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجوی عراقی حمزه خالد السرای با عنوان «نقش شبکه‌های اجتماعی در سوق دادن اولویت های سیاسی مخاطبان «بررسی میدانی استان واسط» روز سه‌شنبه 25 آذرماه 1399 در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجوی عراقی حمزه خالد السرای با عنوان «نقش شبکه‌های اجتماعی در سوق دادن اولویت های سیاسی مخاطبان «بررسی میدانی استان واسط»، دکتر عماد هلالی به عنوان استاد راهنما، دکتر خلف کریم کیوش به عنوان استاد مشاور و دکتر محمد مهدی بغدادی به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

شبکه‌های اجتماعی در شتاب‌بخشی به چرخ‌های جریان دگراندیشی سیاسی در جامعه‌های عراقی و به‌ویژه جامعه استان الواسط، نقش حائز اهمیتی ایفا کردند و تبدیل به ابزاری پویا در تغییر سبک زندگی اجتماعی در زمینه‌های دگراندیشی سیاسی در متن جامعه شدند. همین مسئله باعث شد که ما به سمت تدوین پژوهش پیش‌رو رهنمون شویم. بدین منظور به عنوان نمونه‌ای تصادفی، استان «الواسط» انتخاب گردید؛ استانی که مردم آن از نگرش سیاسی، تفکر و تحلیل و بررسی ویژه‌ای در رخ‌دادهای اخیر برخوردار بوده‌اند و با کاربردهای گوناگون از شبکه‌های اجتماعی سازگار هستند. درواقع هدف پژوهش، کشف دامنه و شعاع ماهیت فرهنگ به‌دست‌آمده در مردم و ابزارهای آنالیز و تحلیل شناختی موجود در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و شناخت شاخص‌های اثرگذاری واقعی حضور در شبکه‌های اجتماعی در شکل‌گیری اولویت‌بندی جریان دگراندیشی سیاسی برای توده مردم به‌طور کلی و مردم شهر «واسط» به‌طور خاص  است. پژوهش‌گر، روش توصیفی را برای پژوهش خود برگزیده است. روش میدانی با بهره‌گیری از 300 نمونه ـ مناسب‌ترین شیوه در پژوهش‌های به کار رفته در موضوع مطالعات رسانه‌ای است. این پژوهش به مجموعه‌ای از نتایج دست یافته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1) تأثیر شگرف شبکه‌های اجتماعی در همراه ساختن و جذب مشارکت مردم در جریان سیاسی است؛ خواه مشارکت در جهت راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز باشد و یا در جهت اعتراضاتی که با هدف تحقق دگراندیشی سیاسی در عراق طراحی شده است. 2) نقطه مثبت شبکه‌های اجتماعی در تسریع انتقال داده‌ها و اخبار و هم‌چنین ایجاد بستر سیاسی گسترده جهت انتقال اخبار و روی‌دادها در میان مردم شهر «واسط» می‌باشد.

 

هم‌چنین این پژوهش در پایان پیشنهاداتی ارائه داده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از: الف) لزوم ایجاد کارگروه‌هایی از متخصصین دانش حقوق و علوم سیاسی با هدف طراحی برنامه‌هایی در راستای بصیرت‌افزایی مردم درخصوص مقوله دگراندیشی سیاسی و هشداردهی نسبت به دام‌های گمراه‌کننده جریان‌های سیاسی در انتشار محتواهای غیرواقع. ب) ضرورت تعیین جریمه‌های مالی و بازدارنده برای جریان‌هایی که با هدف اخلال در نظام‌های عمومی کشور و گمراه ساختن نظر مردم، به دنبال انتشار اخبار غیرواقعی و کذب می‌باشند.


برچسب ها : حمزه خالد السرای, کارشناسی ارشد, دانشگاه ادیان و مذاهب, مدیریت رسانه, دانشکده رسانه و ارتباطات

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز