دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
نوشتاری به مناسبت درگذشت حاج سید هاشم هاشمی گلپایگانی؛
از شمار دو چشم یک تن کم
با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مسجدجامعی؛
تحلیلی از کرونا و نظم نوین اجتماعی
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان خبر داد:
اعطای کمک‌هزینه پژوهشی به مقالات نشریات جدید دانشگاه ادیان و مذاهب
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق‌نیا:
بدگمانی به یکدیگر از جمله موانع تقریب مذاهب و ادیان است
به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن اسلامی اردکانی
فیلسوفان دوچرخه‌سوار

تبیین سازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان با کمک نظریه نسبیت انشتین

 
تاریخ انتشار: 1399/06/23    

تبیین سازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان با کمک نظریه نسبیت انشتین

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو محمدحسین کارگر شورکی با عنوان «تبیین سازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان با کمک نظریه نسبیت انشتین» روز یکشنبه 23 شهریورماه 1399 در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو محمدحسین کارگر شورکی با عنوان «تبیین سازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان با کمک نظریه نسبیت انشتین»، دکتر منصور نصیری به عنوان استاد راهنما و دکتر خلیل قنبری به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

موضوع علم پیشین الهی و سازگاری یا تعارض آن با اختیار انسان یکی از قدیمی ترین موضوعات مطرح در فلسفه و کلام در اسلام و مسیحیت بوده است.پاسخهایی که تاکنون به تقریرهای مختلف این شبهه داده شده است همگی با رویکرد دیدگاه مطلق بینی مفاهیم مورد استفاده در این مقوله بوده است.این پژوهش بر آن است که با کمک گرفتن از نتایج حاصل از نظریه نسبیت خاص و عام اینشتین از جمله نسبی بودن مفاهیم زمان و همزمانی و و پذیرش در هم تنیدگی مفاهیم فضا و زمان و فضا-زمان چهار بعدی با رویکرد نسبی بینی به این شبهه پاسخ دهد.بر اساس این رویکرد واژه های گذشته ، آینده ، پسین ، پیشین، امکان ، ضرورت ، جبر و اختیار که تاکنون مطلق پنداشته و به کار برده می شدند دارای مفهومی نسبی هستند که از ناظری به ناظر دیگر و بسته به موقعیت ناظر در مختصات فضا-زمان متفاوت خواهند بود و این تفاوت تناقض نیست.بر این اساس تمامی براهین ناسازگاری از جمله برهان نلسون پایک که بر فرض وجود اختلاف زمانی بین علم الهی و رخداد فعل انسانی استوار است بر فرض کاذب استوار بوده وکارآمدی خود را از دست خواهند داد.براساس رویکرد نسبی بینی که نتیجه پذیرش نظریه نسبیت خاص و عام اینشتین است فعل یک فاعل انسانی که از منظر یک ناظر متعارف اختیاری و محتمل است می تواند از منظر یک ناظر نامتعارف که لزوما هم الهی نیست جبری و متعین باشد و بر همین مبنا فعل اختیاری انسان از منظر خدا که خالق کل این جهان است نیز میتواند جبری و متعین باشد و این تناقضی با اختیار انسان ندارد.


برچسب ها : پایان نامه, کارشناسی ارشد, محمدحسین کارگر شورکی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز