دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
با کارشناسی حجت الاسلام والمسلمین دکتر الهی منش در ادیان تی‌وی:
نگاه قرآن به انسان از نظرگاه عرفان بررسی شد
در نامه رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به رؤسای دانشگاه‌های جهان اسلام؛
دعوت دانشگاه‌های جهان اسلام به جنبش بازنگری در نگره‌های فلسفی و دینی
پیام تبریک رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به سفرای کشورهای اسلامی:
مسلمانان می‌توانند الگو و پیشگام صلح و مدارا در جهان باشند
مدیر نشریات دانشگاه ادیان و مذاهب خبر داد:
مجله مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده علمی پژوهشی شد
با ترجمه داود بهلولی دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب
کتاب ایران در سیاحتنامه اولیا چلبی منتشر شد
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در گفتگو با ادیان نیوز؛
کرونا انسان‌ها را متوجه معنویت و خدا و مظهر فیض کرد

چهار حقيقت جليل در مکتب پاک‌بوم بودايي (جودو شين)

 
تاریخ انتشار: 1399/02/17    

چهار حقيقت جليل در مکتب پاک‌بوم بودايي (جودو شين)

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو زینب کاملان با عنوان «چهار حقيقت جليل در مکتب پاک بوم بودايي (جودو شين) با تکيه بر کتاب  Heart of the Shin Buddhist path (A life of awakening)» روز چهارشنبه 17 اردیبهشت‌ماه 1399 در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو زینب کاملان با عنوان «چهار حقيقت جليل در مکتب پاک بوم بودايي (جودو شين) با تکيه بر کتاب  Heart of the Shin Buddhist path (A life of awakening)»، دکتر خلیل قنبری به عنوان استاد راهنما، آقای علیرضا شجاعی به عنوان استاد داور و دکتر مهدی لکزایی به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

از زمان شکل‌گیری دین بودا، قرائت‌های متفاوتی از این دین ارائه شده است. تاکامارو شیگاراکی از نظریه‌پردازان معاصر مکتب جودو شین (مکتب پاک‌بوم) در ژاپن، تفسیری ارائه کرده که می‌کوشد با نگاهی جدید و متفاوت نسبت به دیدگاه‌های رایج از دین بودا، به آن بپردازد. او سعی می‌کند قرائتی از آموزه‌های بودایی ارائه کند که: اولاً برای همه انسان‌ها قابل فهم و نیز قابل انجام باشد؛ ثانیاً تفسیری غیردوگانه و سوبژکتیو از آموزه‌های بودایی ارائه نماید. او معتقد است این قرائت از آموزه‌های بودایی بر مبنای فهم درست از اندیشه‌های شین‌ران، بنیان‌گذار مکتب جودو شین، قرار گرفته است.

چهار حقیقت جلیل از اندیشه‌های پایه‌ای دین بودا و از مهم‌ترین آموزه‌های گوتمه بودا است. مکاتب مختلف بودایی به ارائه تفسیرهای خاص خود از این آموزه اهتمام ورزیده‌اند. مکتب بودایی جودو شین یکی از مکاتب بودایی است که دیدگاه ویژه‌ای نسبت به چهار حقیقت ارائه می‌دهد. در این پژوهش با محوریت دیدگاه شیگاراکی در کتاب قلب راه بودایی شین می‌کوشیم به این پرسش اساسی پاسخ دهیم که آیا چهار حقیقت جلیل در مکتب جودو شین یا پاک‌بوم بودایی بر اساس فهم شیگاراکی از این مکتب یعنی به صورتی غیردوگانه قابل صورت‌بندی است؟

برای دستیابی به پاسخ این سؤال باید دیدگاه‌های رایج و رسمی از دین بودایی مطالعه، سپس ماهیت قرائت غیررسمی و ویژگی‌های آن بررسی شود. درنهایت نیز اندیشه شیگاراکی را درباره چهار حقیقت جلیل و تفاوت آن با فهم رایج از این آموزه ارائه دهیم. مهم‌ترین نتیجه تفسیر شیگاراکی، دستیابی به تجربه بیداری یا شین‌جین در این جهان و در میانه زندگی‌های روزمره و پر مشغله انسانی است.


برچسب ها : پایان نامه, کارشناسی ارشد, زینب کاملان, دانشگاه ادیان و مذاهب, آیین بودا, خلیل قنبری, علیرضا شجاعی, مهدی لکزایی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز