جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

شخصيت و تأثير جعفر بن علي در تشکيل جريان هاي انحرافي شيعه

تاریخ انتشار:

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو زینب رضانژاد با عنوان «شخصيت و تأثير جعفر بن علي در تشکيل جريان‌هاي انحرافي شيعه» روز پنجشنبه 28 آذرماه 1398 در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو زینب رضانژاد با عنوان «شخصيت و تأثير جعفر بن علي در تشکيل جريان‌هاي انحرافي شيعه»، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر عزالدين رضانژاد به عنوان استاد راهنما و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید اکبر موسوی تنیانی به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

یکی از شخصیت‌هایی که بعد از شهادت امام حسن عسکری(ع) زمینه‌ساز پیدایش فرقه‌های متعدد در بین شیعه شد، «جعفر بن علی» ملقب به «کذاب» است. وی با توجه به جایگاه و موقعیت اجتماعی‌اش به دلیل منسوب بودنش به بیت امامت شرایط مساعدی فراهم و ادعاهایی را مطرح کرد. این پايان‌نامه از طریق جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای، با روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، به ویژگی‌ها و چگونگی شخصیت جعفر بن علی که مسند اصلی پايان‌نامه است، پرداخته و تأثیر ادعای وی را در تشکیل جریان‌های انحرافی شیعی گزارش و تحلیل کرده است. نتایج دلالت دارند که جعفر بن علی در دو بخش «عقیده» و «عمل»، دارای انحرافات چندی بوده است؛ به گونه‌ای که امام عصر(عج) در توقیعی ترک چهل روزه نماز و تعلیم سحر و جادو را در خصوص وی عنوان کرده است. وی با ادعای امامت و تلاش در اشاعه برخی عقاید نادرست، زمینه گرایش گروهی از شیعیان به خود را فراهم کرد. در مقابل، تلاش علمی و فرهنگی عالمان شیعه، موجب افشای وی گردیده، ولذا اکثر پیروان اهل‌بیت(ع) از حیرت و ضلالت به درآمدند.

مطالب مشابه