جلالی در نشست نقد و تحلیل فیلم شبی که ماه…

رسالت سینما رد خشونت و تأیید صلح است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، علی جلالی مزید در سخنانی در نشست نقد و اکران فیلم شبی که ماه کامل شد، گفت: روز بیست و هفتم آذر به عنوان روزِ جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری تعیین و نام‌گذاری شده است و این نشان از روی‌کرد سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای زندگی مسالمت‌آمیز در جهان دارد. تشکل‌های بسیاری از جمله دانشگاه ادیان و مذاهب در این راستا فعالیت می‌کنند. دانشگاه ادیان و مذاهب در این راستا عمل‌گراترین است. جهان عاری از خشونت نیازمند گفت‌وگوی بین ملت‌ها است و این مسئله در دانشگاه به‌خوبی دیده می‌شود.

وی در ادامه گفت: سینما تأثیرگذارترین و پرمخاطب‌ترین رسانه در جهان امروز است و نسل جدید فیلم‌سازان ایرانی تحول جدیدی در سینمای ایران ایجاد کرده‌اند. خانم نرگس آبیار به عنوان کارگردان اثر، از فیلم‌سازانی است که رشد پلکانی داشته و در یک فیلم خوب متوقف نشده است.

این کارشناس سینما هم‌چنین در تحلیل این فیلم گفت: شبی که ماه کامل شد از دو بخش ملودرام و اکشن تشکیل شده است. برتری این فیلم به چند دلیل است و از سوی دیگر منتقدان نیز دارای ضعف‌هایی است. یکی از دلایل برتری این فیلم آن است که کارگردان این فیلم تعریف درستی از سینما دارد و سینما را به‌خوبی می‌شناسد.

وی افزود: سینما نیازمند التهاب و هیجان از پیش طراحی شده دارد که در این فیلم به‌خوبی دیده می‌شود. ارتباط خانوادگی مرزنشینان در فیلم گویا است و رنگ‌آمیزی شارپ از بلوچستان و تصویر جدیدی از آن منطقه را نشان می‌دهد و در عین حال به مشکلات و فقر در منطقه اشاره می‌شود. موسیقی فیلم نیز کاملاً با منطقه سازگاری دارد. رسالت سینما این است که با زبان هنر، خشونت را رد کند و جهان بدون صلح و خشونت را به تصویر بکشد. خانم آبیار توانسته است در این فیلم به‌خوبی نشان دهد که حساب قوم غیور بلوچ از حساب افراد تروریستی هم‌چون ریگی مجزا است.

جلالی هم‌چنین گفت: نگاه هر فیلم‌ساز به خشونت متفاوت است و این برخاسته از نوع فرهنگ هر منطقه است. به نظر می‌رسد نگاه کارگردان به خشونت متناسب با فرهنگ ایران نیست و نمایش آشکار خشونت در فرهنگ ایرانی موجب دافعه است نه جاذبه؛ اما در چند صحنه از این نکته غفلت شده است. نقش پلیس می‌توانست پررنگ‌تر باشد و یک کارکتر ضد خشونت و کنش‌مند به نمایش گذاشته شود؛ بدین‌ معنا که وقتی اشاره می‌شود اسلام دین جنگ و خشونت است، کاراکتر مثبت فیلم باید پاسخ به این ادعا را در درون فیلم بدهد و نشان دهد که اسلام دین جنگ و خشونت نیست. این وظیفه فیلم‌ساز است که در درون فیلم به این ادعا پاسخ دهد و بیننده را متقاعد ساخته و حقیقت را روشن سازد.

وی گفت: از شخصیت‌هایی که کارگردان کوشیده شده است به وسیله آن پاسخ این ادعا را بدهد، مادر برادران ریگی است. گرچه این شخصیت، مخالف عملکرد پسرانش است ولی در فیلم قدرتی ندارد و نتوانسته تأثیرگذاری لازم را به عنوان کاراکتری که از سوی فیلم‌ساز وظیفه پاسخ به این ادعا را دارد، داشته باشد، چرا که این کاراکتر بیشتر مثبت تحلیل‌گرا تا مثبت تأثیرگذار.

جلالی گفت: کارگردان در تکنیک استفاده از نقطه دید دوربین و یا به اصطلاح سینمایی «جای دوربین» در سینمای داستانی استفاده لازم را کرده است و با استفاده از این تکنیک حس مورد نظر خود را به مخاطب منتقل و نسبتاً موفق عمل کرده است.

گفتنی است این نشست به مناسبت 27 آذر روز جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری با همکاری انجمن دانش‌آموختگان و معاونت فرهنگی دانشجویی روز چهارشنبه 27 آذرماه 1398 در سالن امام موسی صدر برگزار شد.

مطالب مشابه