دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
از سوی مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی:
پذیرش دانشجوی کارشناسی در رشته‌های هنر
به قلم محمدحسین شیخ‌شعاعی؛
ما و دو پاپ
در فهرست نامزدهای نهایی جایزه کتاب سال قرار گرفت:
«اسلام نص‌گرا: تاریخ و عقاید اخباریان شیعه»
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:
نیاز امروز جامعه تولید کتاب‌های کاربردی است
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با ایبنا:
آتش توپخانه‌ها در طول مرزها با گفت‌وگو خاموش می‌شوند
مروری بر ایلیاد هومر و سرآغازهای فلسفه
شور عشق و خشم جنگ (2)
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ادیان و مذاهب اعلام کرد؛
آغاز پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری ویژه طلاب

شرط توکیل در طلاق و جایگاه آن در نظام حقوق خانواده

 
تاریخ انتشار: 1398/08/09    

جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو سیده عالیه آذرطوس با عنوان «شرط توکیل در طلاق و جایگاه آن در نظام حقوق خانواده و پیامدهای اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی آن» روز پنجشنبه نهم آبان‌ماه 1398 در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو سیده عالیه آذرطوس با عنوان «شرط توکیل در طلاق و جایگاه آن در نظام حقوق خانواده و پیامدهای اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی آن»، دکتر محمود حکمت‌نیا به عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی‌تبار و دکتر نعمت‌الله کرم‌اللهی به عنوان استادان مشاور و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق‌نیا، دکتر عزیزالله فهیمی و دکتر سید محمدجواد وزیری فرد به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

این که «شرط توکیل در طلاق وجایگاه آن در نظام حقوق خانواده و پیامدهای اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی آن چیست؟» سؤال اصلی پژوهش حاضر است و این نتیجه حاصل شد که، در فقه شیعه وکالت دادن به زوجه برای مطلقه­سازی خویش سه دیدگاه جواز، عدم جواز و توقف وجود دارد. مشهور فقها وکالت دادن به زوجه را جایز دانسته و دیدگاه بعضی از فقهای معاصر نیز با همین نظر هماهنگ بوده­است. همچنین تفاوت آراء نسبت به حضور یا عدم حضور زوج در محل اجرای طلاق نیز مورد بررسی قرار گرفته و برخی از فقها چنین وکالتی را در صورت حضور زوج در محل، نپذیرفته، ولیکن مشهور حضور یا غیاب وی را شرط ندانسته و بر صحت آن صحه گذاشتند و قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران نیز آن را پذیریفته و در ماده 1138 به قابلیت توکیل در امر طلاق تصریح نموده و ویژگی خاصی را در وکیل شرط نکرده، ولیکن در ماده 1119، زمانی که برای شروط ضمن عقد ازدواج مثال می­آورد وکالت زن در مطلقه سازی خود را منوط به شرایطی در نظر گرفته و از وکالت مطلق حرفی نمی­زند، اما جا برای سایر شروط قرار داده است.

محقق برای دست­یابی به علل و پیامدهای اخذ شرط توکیل در طلاق با رویکرد کیفی و تکنیک مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و تجزیه و تحلیل داده­ها به صورت تماتیک به بررسی نظرات متعدد کارشناسان پرداخته است. وکالت زن در طلاق تمام ابعاد زندگی آن‌ها را تحت­الشعاع خویش قرار داده، ضمن این‌که می­تواند مثبت یا منفی تلقی شود. علل درخواست اخذ شرط از دیدگاه مصاحبه­شوندگان حقوقی، فرهنگی و اجتماعی است که در راستای آنها مطالبی ذکر گردید. پیامدهای اخذ شرط نسبت به جنسیت و خانواده متفاوت بوده که در مجموع دارای سه رویکرد اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی است. اگرچه اخذ چنین شرطی دارای مزایایی بوده و از ظلم و ستم احتمالی برخی مردان جلوگیری می‌کند، اما معایب آن به حدی است که تمام حیات خانوادگی را دچار چالش جدی کرده و موجب تزلزل و سستی آن می­گردد.


برچسب ها : سیده عالیه آذرطوس, رساله, دکتری, دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز