دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می شود؛
وحدت حوزه و دانشگاه از منظر بیانیه گام دوم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
گاهی اوقات سیاست های کلان برنامه عمل ندارد
در جدیدترین شماره از نشریه هفت‌آسمان انجام شد؛
بررسی آیه «وَ مَا کنَّا مُعَذِّبِینَ» از دیدگاه علمای مذاهب
در حاشیه نشست «بررسی مسائل و اولویت‌های حوزه زنان و خانواده کشور»
دیدار عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ریاست دانشگاه
دکتر شریعتمداری در گفتگو با شفقنا؛
پژوهش های ما نیازمحور نیست
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب:
علامه سید جعفر مرتضی بزرگ‌ترین سیره‌نویس عالم تشیع بود
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق‌نیا
تبدیل روش تحلیل تطبیقی به مقایسه‌ای، یک مغالطه‌ است

خوانش گفتمانیِ مهدویت، مسئولیت‌پذیرانه است

 
تاریخ انتشار: 1398/08/18    

خوانش گفتمانیِ مهدویت، مسئولیت‌پذیرانه است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق‌نیا پنجشنبه شانزدهم آبان‌ماه 1398 به مناسبت سال‌روز آغاز ولایت امام زمان(عج) به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق‌نیا عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در سخنرانی بعد از نماز ظهر در محل نمازخانه دانشگاه به مناسبت آغاز ولایت امام زمان(عج) به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در سخنرانی خود به تحلیل و فهم‌های صورت گرفته از مسئله مهدویت در تاریخ اسلام اشاره کرد و گفت: بررسی ادبیات مهدویت در تاریخ اسلام نشان می‌دهد که این آموزه همواره با دو منطق تحلیل و فهم شده است:

1. تحلیل ذهنی؛

2. تحلیل گفتمانی.

صادق‌نیا در ادامه گفت: در تحلیلِ ذهنی، «مهدویت» یعنی باور به یک لحظه تاریخی در آینده؛ زمانی نامعین که خداوند منجیِ آخرین خود را برای نجات بشر خواهد فرستاد. این فهم از مهدویت مسئولیتی جز انتظار را متوجه ایمان‌داران نمی‌کند، و از این منظر موعودباوری با نوعی فرافکنی همراه است. از آن‌جا که خدا خودش مسئولیت نجات انسان‌ها را بر عهده گرفته است، ایمان‌داران تنها باید صبوری کنند و سکوت پیشه سازند و روزها و سال‌ها را بشمارند.

وی افزود: این خوانش از مهدویت از نظر مارکس، کوهن، و لنین «دینِ وضع موجود» است؛ زیرا وضعیت موجود را می‌پذیرد و آن را موجه می‌دارد. از دل این فهم هیچ تکاپو و جنبش اعتراضی‌ای بر علیه شرایط موجود پدید نمی‌آید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: در تحلیل گفتمانی، مهدویت نه به مثابه باور به یک لحظه‌ی تاریخی، که به معنای تلاش دائمی برای تحقق حکومتی است که نمونه ایده‌آل آن در زمان ظهور حضرت مهدی محقق می‌شود. خوانش گفتمانیِ مهدویت، برخلاف خوانشِ ذهنی، مسئولیت‌پذیرانه است و آن‌گونه که اسلمسر و ورزلی درباره جنبش‌های هزاره‌گرا می‌گویند، می‌تواند گروه‌های اعتراضی را مجتمع کند و هویت سلطه را به چالش بکشد.

وی گفت: بهترین فهم گفتمانی از مهدویت را میشل فوکو در کتاب «ایرانی‌ها چه رؤیایی در سر دارند؟» گفته است: «نود درصد ایرانی‌ها شیعه‌اند و منتظر بازگشت امام دوازدهم، تا نظام راستین اسلام را در روی زمین مستقر کنند؛ اما این اعتقاد هر روز نمی‌گوید که فردا حادثه‌ای بزرگ فراخواهد رسید. هم‌چنین همه شوربختی‌های جهان را نمی‌پذیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: در اسلام شیعی، مهدویت، دین وضع مطلوب است؛ یعنی تلاش برای دست‌یابی به شرایط بهتر. شیعه به امامت اعتقاد دارد و از آن‌جا که امام دوازدهم(عج) غائب است، هیچ حکومت مشروعی بر روی زمین باقی نمی‌ماند، مگر حکومتی که به نیابت از آن حضرت شکل بگیرد؛ زیرا حکومت تنها و تنها از آنِ خداست که آن را به پیامبر(ص) واگذار کرده و پس از او به امامان (ع) خواهد رسید و بر اساس نظریه ولایت فقیه، در زمان غیبت به نائبان خاص و عام امامِ دوازدهم(عج) خواهد رسید. بر اساس این دیدگاه، برای علمای شیعه هیچ مبنای کلامی برای سازش با حکومت‌های سیاسی دیگر وجود نخواهد داشت.

صادق‌نیا در پایان گفت: فهم گفتمانیِ مهدویت به مراجعِ تقلید به مثابه نائبان امام زمان(عج) می‌نگرد؛ وقتی امروز با فربه شدن اموری چون تشرف به حضور امام زمان(عج) و رابطه با آن حضرت «بابیت» پررنگ شده است، این به آن معناست که ممکن است فهمِ ذهنی مهدویت بر فهم گفتمانی آن چیره شود.


برچسب ها : مهراب صادق نیا, مهدویت, آغاز ولایت امام زمان(عج), دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز