حجت‌الاسلام والمسلمین جوان‌آراسته:

عبادت یعنی معرفت، محبت و تبعیت

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر امیر جوان‌آراسته در سخنانی در نمازخانه دانشگاه به مناسبت ایام اسارت آل‌الله با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) درباره معرفت‌الله گفت: امام حسین(ع) می‌فرمایند «ان الله ما خلق العباد الا لیعرفوه». یعنی خداوند انسان‌ها را برای معرفت خود آفرید. در قرآن کریم هم آمده است که «ماخلقنا الجن والانس الا لیعبدون» که این آیه هم به همین معنا است.

وی در ادامه گفت: عبادت بدون معرفت، عبادت نیست و اگر هم باشد، عبادت درخوری نیست. در این‌جا دو نکته وجود دارد. اول آن‌که اگر انسان خداوند را بشناسد و درست بشناسد، نمی‌تواند او را عبادت نکند؛ یعنی اگر جمال و قدرت علی‌الاطلاق را ببیند، نمی‌تواند کرنش نکند. وقتی آن کمال علی‌الاطلاق و همه ویژگی‌ها و صفات خوبی که در عالم است، ببیند و بداند که حقیقتش همه در نزد خداوند است، طبیعتاً این شناخت به عبادت منتهی خواهد شد. نکته دیگر این‌که در این صورت، این عبادت، عبادت درخوری خواهد بود. یعنی عبادتی در شأن او خواهد بود. چون وقتی کسانی را که عبادت می‌کنیم، نمی‌شناسیم، عبادت‌مان هم شایسته او نخواهد بود. مانند دلیل شکر منعم که وقتی کسی به شما نعمت داد، باید شکر کنید و خداوند هم به شما نعمت داده باید او را عبادت کنید. پس باید او را بشناسید تا شکرش کنید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: نتیجه این معرفت، عبادت است. عبادت یعنی معرفت، محبت و تبعیت. این یک سیر سه‌گانه است. وقتی می‌گوییم عاشق اهل‌بیت(ع) هستیم، این عشق زمانی به درد می‌خورد که برآمده از معرفت باشد و به دنبالش تبعیت بیاید. این شور بدون بصیرت همین است که می‌بینید که بعضی واقعاً شناخت صحیحی از امام(ع) و معارف دینی ندارند ولی بسیار اهل شور هستند. این باید در مجرای خود قرار گیرد.

وی در پایان گفت: حضرت می‌فرمایند اگر عبادت، عبادت واقعی باشد، او دیگر از عبادت غیرخدا بی‌نیاز می‌شود. یعنی از غیر خدا استعانت نمی‌گیرد. پیامبر اکرم(ص) فرمودند که روزگاری می‌آید که امت من بت می‌پرستند. یعنی برای آن‌ها هر درهمی یک بت می‌شود. امروز به این معنا، بسیاری از ما بت‌پرست هستیم و عبادت ماسوی‌الله می‌کنیم. چون ماسوی‌الله را کاره‌ای در عالم می‌بینیم.

لذا انسان درست بندگی کند، نتایج آن هم به دنبال می‌آید. در روایات هست که شما رابطه خود را با خدا درست کنید، خداوند محبت شما را در دل مردم می‌اندازد.

مطالب مشابه