حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شریعتمداری:

اعتقاد به تقریب به معنی دست کشیدن از عقاید خود نیست

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری در بخشی از سخنان خود گفت:‌ قوام مذهب ما به امامت و محوریت امیرالمؤمنین(ع) است و هرگز کسی تصور نکند که اگر ما از تقریب صحبت می‌کنیم و وحدت اسلامی را ستایش می‌کنیم، معنایش این است که در خصوص این اصل محوری تسامحی می‌کنیم یا تغافلی می‌کنیم و بی‌اعتنا از کنار این مسئله می‌گذریم.

وی افزود: تقریب و وحدت که خودش یک اصل اسلامی و از تعلیمات ائمه اطهار(ع) و مطابق با سیره آن حضرات است، به این معناست که ما در ارتباط با دیگر مسلمانان، اخلاق و مدارای اسلامی را سرلوحه کارهای خودمان قرار دهیم و دیدگاه‌های‌مان به یکدیگر نزدیک شود، به مقدسات یکدیگر جسارت و توهین نکنیم. این هرگز به این معنا نیست که از ولایت امیرالمؤمنین(ع) دست بکشیم و از مواضع‌ امیرالمؤمنین دست بکشیم. هم تولی داریم و هم تبری. هم به احقیت امیرالمؤمنین و سلاله پاکش اعتقاد داریم و هم از کسانی که به نظرِ ما به ناحق بر مسند ایشان نشستند، تبری می جوییم، بدون اینکه اهانتی بکنیم.

ما اسلام را و قرآن و دین و شریعت را از مسیر و مجرای اهل‌بیت(ع) دریافت کرده‌ایم.ما با استناد به خود قرآن کریم که مودت در قربی را به عنوان اجر رسالت پیامبر اکرم(ص) مطرح کرده است و در جایی دیگر فرموده است که اگر من از شما اجری می‌خواهم، این اجر فقط و فقط برای این است که شما به واسطه این اجر راهتان به سوی خدا باز شود، پیروی اهل بیت را برگزیده ایم. مودت با اهل‌بیت(ع) به عنوان اجر رسالت پیامبر، برای این است که راه دین خدا را محکم‌تر و آگاهانه‌تر و عالمانه‌تر دنبال کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان گفت: شب شهادت امیرالمؤمنین(ع) است و وظیفه داریم به هر نحوی هست نکوداشت آن حضرت را مورد توجه قرار دهیم و توسل به آن حضرت و به برکت نام و مرام امیرالمؤمنین این شب‌های قدر را با توفیق بیشتری پشت سر بگذاریم. شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم جدی‌تر هستند برای تعیین به عنوان شب قدر و شب بیست و سوم از شب بیست و دوم محتمل‌تر است. ان شاء الله این هر دو شب و این شب ها و این دهه آخر ماه مبارک رمضان که حضرت فاطمه (س) رختخواب‌های بچه‌های‌شان را جمع می‌کردند و پیامبر اکرم (ص) در مسجد اعتکاف می‌کردند و این شب‌ها را به بیداری و عبادت سپری می‌کردند،‌ان شاء الله با توسل به نور امیرالمؤمنین(ع) و با تحکیم باورها و عقاید شیعی خودمان ضمن احترام به عقاید و مقدسات دیگران، از این شب‌های قدر بهره‌مند شویم.

مطالب مشابه