دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفت؛
انتصاب عضو هیئت امنای دانشگاه به دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب
به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می شود؛
وحدت حوزه و دانشگاه از منظر بیانیه گام دوم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
گاهی اوقات سیاست های کلان برنامه عمل ندارد
در جدیدترین شماره از نشریه هفت‌آسمان انجام شد؛
بررسی آیه «وَ مَا کنَّا مُعَذِّبِینَ» از دیدگاه علمای مذاهب
در حاشیه نشست «بررسی مسائل و اولویت‌های حوزه زنان و خانواده کشور»
دیدار عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ریاست دانشگاه
دکتر شریعتمداری در گفتگو با شفقنا؛
پژوهش های ما نیازمحور نیست

بررسی تت اکم و اکموادویتیم در شوِتاشْوتره و چهاندُگیه اوپه‌نیشد از دیدگاه آدی ‌شنکره آچاریه

 
تاریخ انتشار: 1397/12/22    

بررسی تت اکم و اکموادویتیم در شوِتاشْوتره و چهاندُگیه اوپه‌نیشد از دیدگاه آدی ‌شنکره آچاریه

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو زینب‌سادات علوی با عنوان «بررسی تت اکم و اکموادویتیم در شوِتاشْوتره و چهاندُگیه اوپه‌نیشد از دیدگاه آدی ‌شنکره آچاریه» روز چهارشنبه 22 اسفندماه 1397 در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو زینب‌سادات علوی با عنوان «بررسی تت اکم و اکموادویتیم در شوِتاشْوتره و چهاندُگیه اوپه‌نیشد از دیدگاه آدی ‌شنکره آچاریه»، دکتر سید محمد روحانی به عنوان استاد راهنما، دکتر محمدمهدی علیمردی به عنوان استاد مشاور و دکتر محمدصادق ابوطالبی به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

یکی از کهن‌ترین و اصیل‌ترین سنت فکری و فلسفه هندی در مکتب ادویته ودانته به رهبری آدی شنکره آچاریه است. او را وحدت‌گرای تمام‌عیار و مکتبش را پرطرفدارترین مکتب فلسفی هند نامیده‌اند که معرف تعلیمات اوپه‌نشیدها بوده است. به نظر می‌رسد نظریه وحدت وجودی که او در مورد وحدت وجود مطرح می‌کند با رویکرد پنِنتِئیزم (همه در خدایی) باشد نه پنتئزیمی (همه خدایی). از دیدگاه برون دینی دیدگاه وحدت وجود گرایانة اوپه‌نیشدها در واقع تبیین عرفانی سرودة 90 مندله دهم ریگ وِده، یعنی سرود انسان کیهانی یا پوروشه سوکته است، که با قربانی شدن پوروشه از یک چهارم هستی به وجود آمد و سه چهارم آن در ابدیت آسمان‌هاست. بنابر این اگر انسان در شناخت برهمن توفیقی می‌یابد بدان دلیل است که برهمن در روح انسان جای دارد.

اعتقاد و تلاش آدی ‌شنکره آچاریه، در اثبات یگانه وجود واقعی مطلق که عاری از تعیّن است و همانندی محض آتمن و برهمن براساس این که آتمن (روح فردی) از برهمن (روح کلی) جدا نیست و جهان هستی تنها نمود بی‌بود هستند که بر اثر وهم و خیال و مایای برهمن است. او به پیروی از اوپه‌نیشدها روح را آتمن می‌نامند و معتقد است که آتمن و برهمن مجزا از هم نیستند و عین هم هستند.

مسئله مورد پژوهش در این پایان‌نامه توحید و وحدت وجود در نظام عرفانی و فلسفه آئین هند و با تمرکز بر دو متن کهن و غنی این آئین با نام‌های شْوِتاشْوِتَره و چْهاندُگیه اوپه‌نیشد است که این مهم براساس دیدگاه یکی از مشهورترین فیلسوفان آئین هندو حکیم شنکره آچاریه است که با روش توصیفی- تحلیلی تدوین گردیده است.


برچسب ها : زینب سادات علوی, اوپه نیشد, کارشناسی ارشد, دانشگاه ادیان و مذاهب, دانشکده ادیان

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز