دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد:
موفقیت شیعه در تعامل است/ شیعه اهل تعقل و منطق است
جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:
رابطه مزاج و شخصیت و تأثیر آن در اختلافات زناشویی
جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:
آموزه پس از مرگ در نظام هندسی الهیات سیک
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن اسلامی اردکانی در گفت‌وگو با مباحثات:
اخلاق در حوزه‌های علمیه استقلال خود را از دست داده است

خداشناسی عرفانی در مأثورات امیرالمؤمنین علی(ع)

 
تاریخ انتشار: 1397/08/26    

خداشناسی عرفانی در مأثورات امیرالمؤمنین علی(ع)

جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو روح‌الله جعفری با عنوان «خداشناسی عرفانی در مأثورات امیرالمؤمنین علی(ع)» روز پنجشنبه 26 مهرماه 1397 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو روح‌الله جعفری با عنوان «خداشناسی عرفانی در مأثورات امیرالمؤمنین علی(ع)»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی فضلی به عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا الهی‌منش به عنوان استاد مشاور و حجج اسلام دکتر امیر جوان‌آراسته، دکتر حمیدرضا شریعتمداری و دکتر اصغر نوروزی به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

توحید، مهم ترین اصل در عرفان اسلامی است که زوایای مختلفی دارد و البته به نگاه سنجش گرایانه دینی نیاز دارد تا صدق چیستی و چگونگی آن اثبات گردد. به این منظور، قلم سنجش را به تعالیم مولی الموالی امیر المؤمنین(علیه السلام) سوق دادیم تا به بررسی اندیشه توحید عرفانی حضرت بپردازیم؛ که با توجه به یافته های تحقیق، می توان گفت: خداوند دارای وحدت صمدی است و در همه جا حضور دارد؛ حضوری مطلق؛ به گونه ای که جایی از حضور او تهی نیست و تمام هستی را او پر کرده است. خدایی که با همه اشیاء و اشخاص بوده و تمام حقیقت هستی اوست و در دار هستی، جایی از او خالی نیست. اما اسماء و صفات خداوند، یک به یک از ذات واحد بسیط او، انتزاع می شوند و کثرتی در ذات احدی نیست و در آن مقام، جز ذاتِ بی صفت، هیچ نیست. همین طور، حضرت حق که مبدأ هستی است در همه عالَم سریان دارد و عالَم، مظاهر و آیات وجود او بوده و او محیط به همه اشیاء است. بر این اساس، حق تعالی در مقام ظهور و تجلّی، با اشیاء (خلق) معیّت دارد. یعنی خداوند در حدود و مراتب اشیاء داخل نیست و در عین حال از حیثِ وجودی، از عالَم خارج نیست. و چنین معنایی، نیست جز همان معیّت وجودی حق تعالی با خلق؛ بنا بر این، خلق (اشیاء)، همه، آیات، شؤون و مراتب ظهورِ وجودِ او هستند. البته شأن، هرگز در حدی نیست که معیت با مقام ذات حق داشته باشد. یعنی هیچ موجودی در مقام ذات حق تعالی نیست تا با او معیّت داشته باشد. بنا بر این حق تعالی در مقام ذات، تنهایِ تنهاست و در مقام ظهور و تجلی، دارای معیت وجودی (معیت قیومی) با خلق می باشد.



نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *
کد امنیتی *

Captcha
دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز