دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد:
موفقیت شیعه در تعامل است/ شیعه اهل تعقل و منطق است
جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:
رابطه مزاج و شخصیت و تأثیر آن در اختلافات زناشویی
جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:
آموزه پس از مرگ در نظام هندسی الهیات سیک
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن اسلامی اردکانی در گفت‌وگو با مباحثات:
اخلاق در حوزه‌های علمیه استقلال خود را از دست داده است

رابطه عقل و نقل در اندیشه ابن‌تیمیه و نقد آن بر اساس منظومه فکری آیت‌الله جوادی آملی

 
تاریخ انتشار: 1397/09/08    

رابطه عقل و نقل در اندیشه ابن‌تیمیه و نقد آن بر اساس منظومه فکری آیت‌الله جوادی آملی

جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو ابوالفضل خراسانی با عنوان «رابطه عقل و نقل در اندیشه ابن‌تیمیه و نقد آن بر اساس منظومه فکری آیت‌الله جوادی آملی» روز پنج‌شنبه هشتم آذرماه 1397 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو ابوالفضل خراسانی با عنوان «رابطه عقل و نقل در اندیشه ابن‌تیمیه و نقد آن بر اساس منظومه فکری آیت‌الله جوادی آملی»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا به عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان به عنوان استاد مشاور و حجج اسلام دکتر حمیدرضا شریعتمداری، دکتر محمدرضا مصطفی‌پور و دکتر محمد معینی‌فر به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

تحلیل و بررسی اصول و مبانی فکری ابنتیمیه به عنوان نماینده جریان نص‌گرا با محوریت موضوع نسبت عقل و نقل و نقد آن بر اساس منظومه فکری جوادی آملی و پیامدهای مبتنی بر این دو رویکرد در عرصه معرفت دینی، نتایج قابل توجهی به دنبال دارد. ابن‌تیمیه با جمود بر ظواهر نصوص حتی در اصول اعتقادی، دلیل اختلاف فلاسفه و متکلمان را عدم مرجعیت ذاتی و استقلالی عقل می‌داند، لذا تقدیم معقول بر منصوص را بی‌اساس می‌خواند و تنها راه ایمان واقعی را ایمان جازم به پیامبر (ص) برمی‌شمارد. وی با تعریفی که از عقل ارائه می‌دهد، عقل را عرض می‌خواند و تا سرحد غریزه و عقل عرفی آن را تقلیل می‌دهد؛ با خلط نقل و شرع، از تقدیم شرع بر عقل به طور مطلق دفاع می‌نماید؛ با پذیرش تعدد عقل و تن دادن به نسبیت معرفتی، در صدد حل تعارض عقل و نقل برمی‌آید و ابطال یک نوع از انواع عقل را، ابطال کل عقل نمی داند. لیکن جوادی آملی، با هم‌سطح خواندن علوم عقلی و نقلی، هر یک از عقل و نقل را مؤید دیگری می‌داند و با تفکیک وحی از نقل، فهم نقلی را هم‌چون فهم عقلی، آسیب‌پذیر و غیر مصون از خطا و صواب و تعارض معرفی می‌نماید و از تأویل به عنوان راه‌حل تعارض عقل و نقل، دفاع کرده و تقدیم دلیل عقلی بر دلیل لفظی غیر صریح را ضروری دانسته است. وی محصول عقل تجربی، نیمه‌تجربی، تجریدی و عقل ناب را اگر از سنخ قطع و یقین یا مفید اطمینان عقلایی باشد، حجت می‌داند و ضمن متفاوت دانستن عقل با بنای عقلا، برهان عقلی را از سنخ علم برمی‌شمارد که اعتبار و حجیتش ذاتی است نه جعلی! به باور او در علم اصول باید از عقل و نقل و مباحث مربوط به آن در حوزه معرفت‌شناختی دین بحث شود. نگرش جوادی از نسبت عقل و نقل پیامدهای معرفتی خاصی را به دنبال دارد که می‌توان به حل تعارض علم و دین، تبیین هویتِ علم دینی و اسلامی‌سازی علوم، نفی علم سکولار و ابطال نظریه تفکیک اشاره نمود.



نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *
کد امنیتی *

Captcha
دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز