دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب

تدلیس در معاملات و قراردادهای شرکت‌ها از دیدگاه مذاهب فقهی

 
تاریخ انتشار: 1397/10/09    

تدلیس در معاملات و قراردادهای شرکت‌ها از دیدگاه مذاهب فقهی

جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو مهدی نوروزی با عنوان «تدلیس در معاملات و قراردادهای شرکت‌ها از دیدگاه مذاهب فقهی» روز یکشنبه نهم دی‌ماه 1397 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو مهدی نوروزی با عنوان «تدلیس در معاملات و قراردادهای شرکت‌ها از دیدگاه مذاهب فقهی»، حجت‌الاسلام دکتر محمدرسول آهنگران به عنوان استاد راهنما، دکتر مهدی نوروزی به عنوان استاد مشاور و حجج اسلام دکتر حمیدرضا شریعتمداری، دکتر ابراهیم قاسمی و دکتر اسدالله رضایی به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

یکی از عرصه‌های زندگی بشری عرصه معاملات و تجارت است که رعایت عدل و انصاف و خیرخواهی افراد برای یکدیگر و پرهیز از فریب و شیوه‌های گمراه کننده در معامله همواره مورد تأکید فقه وحقوق بوده است. تنوع محصولات تولیدی وخدماتی شرکت‌ها از جهت پیشرفت‌های تکنولوژی و صنعتی بهمراه انگیزه‌های سودجویانه و سوءنیت صاحبان شرکت‌ها و نیز نبود نظارت کافی برفرایند تولید و عرضه، زمینه را برای ارتکاب اعمالی مانند تدلیس، غش واحتکار و... فراهم می‌کند که درمواردی موجب ضرر بر مشتریان می‌گردد. در این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی تدلیس در معاملات شرکت‌ها از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت مورد بحث قرار می‌گیرد. با بررسی مصادیق مذکور برای تدلیس در منابع فقهی و با احراز وحدت مناط ومنصوص العلۀ بودن آنها، حرمت تدلیس درمعاملات شرکت‌ها اثبات می‌گردد.طبق دیدگاه مشهور فقهای امامیه و اهل سنت صحّت این گونه معاملات احراز و درباره جریان خیار، مشهور فقهای امامیه قائل به ثبوت حق فسخ شده و برخی آن را مشروط به غبن فاحش می‌دانند. در فقه حنفی هم گروهی ثبوت خیار و دسته‌ای عدم آن ولی پرداخت ارش نقصان را برجسته می‌کنند. فقه حنبلی غبن فاحش را ملاک ثبوت خیار قرار داده و فقه مالکی وشافعی نیز بطور مطلق قائل به ثبوت حق فسخ برای فریب خورده می‌شوند. علاوه براثبات خیار، اصل ضمان و جبران خسارت ناشی از تدلیس نیزجاری وحکم به ثبوت ضمان داده می‌شود. با توجه به عدم انسجام و پراکندگی بحث ضمان خسارت در منابع فقهی، مستند ضمان تدلیس از دیدگاه امامیه واهل سنت مختلف بوده و روایات باب نکاح و قواعدی مانند لاضرر، غرور وتسبیب را در بر می‌گیرد.

درخصوص مرجع ضمان نیز فقهای امامیه، حنابله و حنفیه با استناد به قاعده غرور عامل اول(فروشنده) را ضامن می‌دانند که او هم می‌تواند به عامل قبلی مراجعه نماید. در موارد دیگر تدلیس و براساس قاعده تسبیب و سبب اقوی هریک از فروشنده، واسطه و یا شرکت و با عدم لحاظ سبب اقوی به صورت مشترک ضامن خواهند بود. درجایی که ضمان برعهده شرکت است چنانچه معامله انجام یافته با مشتریان با اجازه هیأت مدیره و تأیید مجمع عمومی باشد هیأت مدیره ضامن بوده ولی پرداخت خسارت به مشتری فریب خورده از اموال شخصیت حقوقی شرکت خواهد بود.



نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز