دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد انصاری‌پور:
حدیث سلسله الذهب نشانگر ارتباط توحید و امامت است
گزارش حجت‌الاسلام دکتر شریعتمداری از نشست اسلام ـ‌ مسیحیت
از قم تا پادربورن
جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:
کنترل اجتماعی از دیدگاه فقه امامیه و شافعیه
جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:
نظام موضوعات نوپدید فریضه زکات در فقه مذاهب پنج‌گانه
حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب:
بیشتر اهل‌سنت اندونزی محب اهل‌بیت(ع) هستند
جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:
ترجمه نیمه دوم از بخش اول کتاب (Code Of Jewish Law)

یکی از مبانی گفت‌وگوی امام رضا(ع) اصل تکریم است

 
تاریخ انتشار: 1397/09/01    

یکی از مبانی گفت‌وگوی امام رضا(ع) اصل تکریم است

خداوند تکریم ذاتی برای انسان را در قرآن کریم به رسمیت شناخته است. وقتی امام رضا(ع) وارد گفت‌وگو می‌شوند، یعنی به این اصل اعتقاد دارند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر محمد جاودان در سخنرانی خود با عنوان «مواجهه امام رضا(ع) با ارباب ادیان و مبانی گفت‌وگو» در نشست علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها»‌ که روز پنجشنبه 24 آبان‌ماه 1397 برگزار شد، گفت: موقعیت امام رضا(ع) موقعیت ویژه‌ای است. در تاریخ اسلام از عصر هارون و مأمون با نام «عصر الذهبی» یاد می‌کنند یعنی عصر طلایی؛ چون اوج شکوه تمدن اسلامی از نظر علمی و رفاهی و اقتصادی و نظامی و قدرت سیاسی متعلق به این دوره است. این عصر، عصر بعد از نهضت ترجمه است که از دوره مأمون شروع شد. جنبش همه‌جانبه علمی در جهان اسلام در این زمان آغاز شد و در دوره هاورن به اوج رسید. این دوره، دوره تأسیس بیت‌الحکمه است و صدها و بلکه هزاران دانشمند طراز اول از ادیان مختلف از جمله صابئین، حرانی‌ها، مسیحی‌ها، یهودی‌ها، زرتشتی‌ها و مانوی‌ها فعال بودند. در درون اسلام هم جریان‌های فکری و کلامی در قرن دوم شناسنامه‌دار شدند و شکل گرفتند و جریان‌های کلامی در این قرن مرزبندی شدند.

وی افزود: این دوره، سرشار از نشاط علمی، گفت‌وگوها، بحث‌ها و تألیف کتاب‌ها و رساله‌ها است. یک دوره واقعاً استثنایی و فوق‌العاده است. اگر دوره مدرنیته را نداشتیم، این دوره در تاریخ بشر استثنایی است. به نوعی همان چیزی را که آن زمان می‌بینیم و بعدها در تاریخ اسلام گم شد، در دوره مدرنیته می‌بینیم. در آن دوره امام رضا(ع) به طوس منتقل شدند و فضایی در آن‌جا از لحاظ علمی فراهم بود که مأمون هم با اهداف مختلف، امام رضا(ع) را به این مجالس می‌کشاند والا اگر اختیار با امام رضا(ع) بود، هیچ‌گاه وارد این مناظرات نمی‌شد. البته شاید تعبیر مناظره چندان درست نباشد.

معاون پژوهش دانشگاه هم‌چنین گفت: در مورد این مناظرات چند نکته هست. یکی این‌که آیا اصلاً این‌ها مناظره بوده یا نه. دوم این‌که سند این مناظرات چقدر درست است. در این مورد بحث‌هایی شده است. بعضی گفته‌اند لااقل بخشی از این روایات درست است؛ چه روایاتی که در بصره صورت گرفته و چه مناظره خراسان، راویان موثقی دارد ولی بعضی هم خدشه کرده‌اند. اما بالاخره این اتفاق افتاده است و ولی ممکن است کم و کیف آن جای بحث داشته باشد. اما از نظر تاریخی این همه منابع گزارش کرده‌اند که امام رضا(ع) مناظراتی داشته است.

جاودان در ادامه گفت: باید قدر این میراث را بدانیم و الان که دوران گفت‌وگو است، باید از این میراث بهره ببریم. چندان لازم نیست در چند و چون قضیه برویم چون واقعاً برای ما و در دوره ما راه‌گشا است. یکی از راه‌حل‌های از بین بردن خشونت‌ها، بی‌حرمتی‌ها، تکفیرها و قتل و کشتارها همین است. به هر حال تمسک به امام رضا(ع) و این میراث درخشانی که وجود دارد، ضروری است. روی صحبتم مبانی گفت‌وگو است و نمی‌خواستم اسم مناظره روی آن بگذارم. در این مناظرات تعبیرهایی هست که من تقریبا مطمئنم که از امام رضا(ع) صادر نشده است، چون با اخلاقیاتی که از اهل‌بیت(ع) سراغ داریم، نمی‌خواند. طبیعتا‌ً بخشی از آن را همین راویان و گاه کُتاب و نسخه‌نویس‌ها اضافه کرده‌اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: به هر حال امام رضا(ع) می‌پذیرند که وارد گفت‌وگو شوند. پذیرش گفت‌وگو مبتنی بر یک سری مبانی است. مرادم از مبنا، گزاره‌ها و جملات توصیفی است که می‌توان از دل این روایات درآورد و نشان دهنده آن است که امام رضا با پذیرش این مبناها وارد گفت‌وگو شده است و گفت‌وگو، مؤسَس بر آن‌ها است. یکی اصل تکریم است. تکریم دیگران و به رسمیت شناختن دیگری. شما تا دیگری را به رسمیت نشناسید، نمی‌توانید وارد گفت‌وگو شوید. خداوند تکریم ذاتی برای انسان را در قرآن کریم به رسمیت شناخته است. وقتی امام رضا(ع) وارد گفت‌وگو می‌شوند، یعنی به این اصل اعتقاد دارند. در آیه 24 و 25 سوره سبأ‌ آمده است که «إِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَى هُدًى أَوْ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ». ببینید مبنا چیست. پیامبر وقتی خود را در برابر مشرکین می‌بیند، چنین می‌گوید. مبنای محکم‌تر از این برای گفت‌وگو نمی‌توان یافت. پیامبر(ص) می‌فرمایند یکی از ما یا بر ضلالتیم یا هدایت. یعنی کاملاً طرف را به رسمیت می‌شناسد و خودش را با طرف گفت‌وگو در یک موقعیت برابر قرار می‌دهد. لازمه گفت‌وگو همین است. گفت‌وگو باید در یک موضع مساوی باشد. باید حرمت و کرامت شخص مقابل را بپذیریم.


برچسب ها : امام رضا(ع), محمد جاودان

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز