دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد انصاری‌پور:
حدیث سلسله الذهب نشانگر ارتباط توحید و امامت است
گزارش حجت‌الاسلام دکتر شریعتمداری از نشست اسلام ـ‌ مسیحیت
از قم تا پادربورن
جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:
کنترل اجتماعی از دیدگاه فقه امامیه و شافعیه
جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:
نظام موضوعات نوپدید فریضه زکات در فقه مذاهب پنج‌گانه
حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب:
بیشتر اهل‌سنت اندونزی محب اهل‌بیت(ع) هستند
جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:
ترجمه نیمه دوم از بخش اول کتاب (Code Of Jewish Law)
در پی درگذشت آیت الله العظمی حسینی شاهرودی:
پیام تسلیت رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

مبنای امام در گفت‌وگو با اهل‌سنت بر مبنای معاشرت نیکو بود

 
تاریخ انتشار: 1397/09/03    

مبنای امام در گفت‌وگو با اهل‌سنت بر مبنای معاشرت نیکو بود

دکتر هدی صنوبری در سخنرانی خود با عنوان «شیوه امام رضا(ع) در گفت‌وگو و نقش آن در تقریب مذاهب» در همایش علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» که روز پنجشنبه 22 آبان‌ماه 1397 با همکاری بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، ‌گفت: مبنای امام در گفت‌وگو با اهل‌سنت بر مبنای معاشرت نیکو بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر هدی صنوبری در سخنرانی خود با عنوان «شیوه امام رضا(ع) در گفت‌وگو و نقش آن در تقریب مذاهب» در همایش علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» با اشاره به اهمیت برگزاری چنین نشست‌هایی با توجه به جریان‌های افراطی فعال در زمینه ایجاد تفرقه و اختلاف میان شیعه و اهل‌سنت گفت:‌ اهمیت این موضوع در شرایط فعلی با توجه به جریان‌های افراط‌گرایی است که درون تشیع مشغول فعالیت و ایجاد تفرقه و اختلاف میان شیعه و اهل‌سنت هستند. با این‌که اقلیت ناچیزی هستند ولی همین فعالیت‌ها که به اسم پیروی از اهل‌بیت(ع) و با توجه به محبت اهل‌بیت(ع) صورت می‌گیرد، چنین مواردی اگر روشنگری و شیوه و روش ائمه(ع) از جمله امام رضا(ع) مشخص شود، حداقل افرادی که غرض‌ورزی ندارند و واقعاً‌ هدف‌‌شان پیروی از روش‌های اهل‌بیت(ع) در تعامل با دیگر گروه‌ها است، متوجه راه اشتباه‌شان می‌شوند و نیز اهل‌سنت با طرز تفکر اصلی امامان شیعه آشنا می‌شوند و تفکری را که یک اقلیت جاهل به ائمه(ع) نسبت می‌دهند، به کل شیعه تعمیم ندهند.

وی در ادامه گفت: در مورد مناظرات امام رضا(ع) که در زمان ولایتعهدی‌شان با اهل‌سنت صورت گرفته باید گفت که این مناظره‌ها به صورت اجبار و تحمیل از سوی مأمون انجام پذیرفته است. در عصر عباسیان از زمان هارون‌الرشید شاهد ترجمه آثار ملل مختلف ایران و یونان و تفکرات مختلفی هستیم که وارد جامعه اسلامی شد و خط‌فکرهای مختلفی را در زمینه‌های عقیدتی و فرهنگی در اذهان عمومی وارد کرد که شبهات و انحرافات مختلفی هم بدین ترتیب وارد جهان اسلام شد. مأمون با تشکیل این جلسات مناظره، به دنبال آن بود که از آن‌ها به نفع تمایلات خود بهره‌برداری کند و در پی منفعت برای مکتب امامت و اندیشه اسلام ناب نبود. امام در این مناظرات توانستند تهدیدی را که مأمون در مقابل اسلام به وجود آورد، به یک فرصت طلایی تبدیل کنند و ساحت اسلام را از این عقاید انحرافی و شبهات کلامی برطرف کنند. شیوه امام در این مناظرات کاملاً‌ برخوردی قرآنی است و در مباحث مختلف از جمله خداشناسی، عصمت انبیا، امامت و ارتکاب کبیره، کاملاً الگوگیری از قرآن را در کلام و روش امام و سیره گفت‌وگوی‌شان با اهل‌سنت مشاهده می‌کنیم. همان‌طور که خداوند در آیه 125 سوره نحل روش دعوت اسلامی را بر اساس حکمت و موعظه حسنه و جدال احسن معرفی می‌کنند، امام رضا(ع) نیز به‌خوبی این شیوه را در گفت‌وگو و تعامل با اهل‌سنت پیاده می‌کنند و کاملاً‌ می‌توانیم قرآنی بودن این معارف رضوی را لمس کنیم و در جای‌های مختلف در مناظره و احتجاج‌های ایشان مشاهده کنیم.

صنوبری در ادامه افزود: مبنای امام در گفت‌وگو با اهل‌سنت، معاشرت نیکو بود. امام رضا(ع) با تعاملات‌شان بهترین شیوه را پیاده کردند و ما نتیجه آن را تقریب بین مذاهب در دورانی می‌بینیم که حتی خلیفه وقت در صدد تفرقه‌افکنی است و با جریاناتی که در آن دوره به خاطر این انحرافات وجود داشت، امام رضا(ع) توانستند این هم‌گرایی را بین عقاید اسلامی به وجود آورند. یک مکتب هرقدر عالی و منطقش نیرومند باشد، اگر روش درست مجادله را به کار نبرد و خشونت بر آن حاکم باشد و از لطف و محبت بهره‌ای نبرده باشد، نمی‌تواند تأثیرگذاری درست را داشته باشد. بنابراین بارها می‌بینیم که در مناظرات، کسی که عقیده‌اش هم حق است و استدلال‌های علمی بسیار کاملی هم ارائه می‌دهد، چون شیوه جدال احسن را نمی‌تواند به‌خوبی برقرار کند و خشونت بر گفتمانش حاکم است، طرف مقابل نه تنها اقناع نمی‌شود بلکه بیشتر به لج‌بازی برمی‌خیزد و هیچ سودی در آن مناظره نخواهد بود.

وی هم‌چنین گفت: امام رضا(ع) شیوه اقناع مخالفان و اهل‌سنت را در پیش داشتند ولی نه به هر قیمتی. در کنار اقناع اندیشه، آن‌چه در مناظرات و احتجاج‌های امام مشاهده می‌کنیم، اقناع عواطف است. امام رضا(ع) در جذب و نفوذ در قلوب بسیار موفق بودند و در کنار این‌که عالم آل محمد(ص) بودند،‌ و در کنار استدلال‌های علمی و منطقی، این روش مدارایی و تکریم متقابل و اخوت و نرم‌خویی که داشتند، در اثبات حقانیت مکتب اهل‌بیت(ع) بسیار مؤثر بود.

صنوبری در ادامه گفت: امام(ع) در کنار تواضع خودشان دارای قاطعیت در مناظره بودند. این مدارا، سازش و اخلاق نیکو سبب نمی‌شد از مواضع خودشان عقب‌نشینی کنند. امام در بحث امامت کوچک‌ترین عقب‌نشینی ندارند ولی به‌خوبی بحث را برای طرف مقابل تبیین می‌کنند تا کاملاً ابهامات و شبهاتی که در این زمینه هست، برطرف شود. حتی به خودِ مقبولات طرف مقابل استناد می‌کنند. امام در مناظرات‌شان یک روش دیگر داشتند که هم روشنگری بود و هم باعث می‌شد به جایگاه طرف مقابل که اکثراً از علما و متکلمان برجسته بودند، خدشه وارد نشود، و آن هم مقایسه عقاید انحرافی که در مناظرات بیان می‌شد، با عقاید و ادیان و فرق دیگر بود. بدین ترتیب امام(ع) راه‌های ورود عقاید انحرافی در تفکرات مسلمین را مشخص می‌کردند. لذا مستقیماً به جایگاه علمای بزرگ خدشه وارد نمی‌شد بلکه با این مقایسه کردن‌ها به طور غیرمستقیم متوجه انحرافی بودن عقیده‌شان می‌شدند. امام در مناظرات و احتجاج‌ها تأکید بسیاری بر مطرح کردن عقاید صحیح دارند. امام مخالفت‌شان را تفسیر به رأی اعلام می‌کنند. ما آموزش فهم روایات با توجه به قرآن را در مناظرات می بینیم.

وی در پایان گفت: هدف اصلی امام هدایتگری و روشنگری است؛ حتی اگر موجب اقناع و مجاب شدن طرف مقابل هم نشود. هدف امام فراتر از این است و ادامه دهنده راه انبیا هستند و در این مناظرات و احتجاج‌ها در تعامل با اهل‌سنت همه این روشنگری‌ها صورت گرفته بدون این‌که در مخالفان ناراحتی به وجود آید بلکه باعث نزدیک شدن قلوب آن‌ها به مکتب اهل‌بیت(ع) و تقریب بین مذاهب شده است.


برچسب ها : هدی صنوبری, امام رضا

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز