دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد انصاری‌پور:
حدیث سلسله الذهب نشانگر ارتباط توحید و امامت است
گزارش حجت‌الاسلام دکتر شریعتمداری از نشست اسلام ـ‌ مسیحیت
از قم تا پادربورن
جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:
کنترل اجتماعی از دیدگاه فقه امامیه و شافعیه
جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:
نظام موضوعات نوپدید فریضه زکات در فقه مذاهب پنج‌گانه
حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب:
بیشتر اهل‌سنت اندونزی محب اهل‌بیت(ع) هستند
جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:
ترجمه نیمه دوم از بخش اول کتاب (Code Of Jewish Law)

مناظره معروف امام رضا(ع) با مسیحیان ایرانی بود

 
تاریخ انتشار: 1397/09/01    

مناظره معروف امام رضا(ع) با مسیحیان ایرانی بود

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر الیاس عارف‌زاده در سخنرانی خود با عنوان «گفتمان امام رضا(ع) با مسیحیان؛ رویکردی به تقریب ادیان»‌ در نشست علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» که روز پنجشنبه 24 آبان‌ماه 1397 با همکاری بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، گفت: در زمان امام رضا(ع)،‌ مسیحیت کاتولیک و پروتستان هنوز وارد ایران نشده بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر الیاس عارف‌زاده در سخنرانی خود با عنوان «گفتمان امام رضا(ع) با مسیحیان؛ رویکردی به تقریب ادیان»‌ در نشست علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» با اشاره به این‌که امام رضا(ع) با مسیحیان ایرانی مناظره کردند و نه کاتولیک‌ها یا پروتستان‌ها گفت:‌ عموماً در بررسی این مناظره ما نگاه به مسیحیت فعلی می‌کنیم. ایرانیان عموماً مسیحیت را در کاتولیک و پروتستان خلاصه می‌دانند و فقط این‌ها را می‌شناسند و کتاب را فقط کتاب مقدس می‌دانند، در صورتی که در زمان امام رضا(ع) نه این مسیحیت وجود داشت و نه ایرانیان با این مسیحیت آشنایی داشتند. تا قرون وسطی دیدگاه‌های پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها اصلاً‌ وارد ایران نشده بود و ما هرچه داریم از فرقه‌های دیگر است. کتاب مقدس آن زمان نیز یکی از کتب مقدس مورد اعتبار و استناد در آن زمان بوده اما کتاب‌های مقدس دیگری هم وجود داشته است.

وی افزود: در زمان امام رضا(ع) یعنی قرن هشتم و نهم میلادی، سه فرقه مسیحی وجود داشت؛ یکی مسیحیان پیرو رم یعنی قسطنطنیه و یکی مسیحیان ارمنی و دیگری مسیحیان نسطوری. ایرانیان عموماً‌ با مسیحیت ارتدوکس شرقی آشنا بودند و اصلاً‌ کاتولیک آن زمان وارد ایران نشده بود. مسیحیت نسطوری در قرن پنجم توسط مسیحیت شرقی و غربی مرتد اعلام شدند. نسطوریوس وقتی مرتد شد به ایران آمد و پادشاهان ایران قبل از اسلام به اینان احترام می‌گذاشتند و کلیسای ایران قبل از ورود نسطوری‌ها در 421 میلادی کاملاً ‌از مسیحیت رم جدا شده بود. مسیحیت دوم ارمنی‌ها بودند. آن‌ها در 301 میلادی در ارمنستان مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کردند. اصطلاحی هست برای علمای بزرگ مسیحی در ایران به نام جاثلیق. این تنها عنوانی است که برای بزرگان مسیحیت شرقی گفته می‌شود. ارتدوکس‌ها فقط این عنوان را دارند. پس جاثلیق عنوانی است برای مسیحیت شرقی و نسطوری‌ها. در مناظرات می‌بینیم که بعضی جاها علمای مسیحی مقابل امام رضا(ع) ساکت می‌شوند. با دیدگاه رمی نباید ساکت شوند ولی با دیدگاه نسطوری که معتقد است مسیح دو طبیعت کاملاً مجزا در او بود. یعنی بشریت مسیح، با خدا بودن مسیح دو چیز است. لذا با این دیدگاه می‌توانیم بهتر گفت‌وگو کنیم تا دیدگاهی که می‌گوید مسیح از ابتدا خدا بود. بنابراین الان وقتی علما با این گفت‌وگو مواجه می‌شوند، باید با نگاه مسیحیت کاتولیک و پروتستان نگاه می‌کنند.

رئیس پژوهشکده ادیان و مذاهب در پایان گفت: سه نوع کتاب مقدس در آن زمان وجود داشت. یکی کتابی که نسخه رسمی کلیسای نسطوری بود و وقتی پاپ این مسیحیت را احیا کرد، دیگر نام نسطوری به خود نگرفت و از نام قومیت استفاده کردند. مسیحیان نسطوری ایران عنوان آشوری و مسیحیان نسطوری عراق عنوان کلدانی به خود گرفتند. پیشیکتا نسخه رسمی کلیسای سریانی شرق است. آن زمان این کتاب وجود داشت. در این کتاب،‌ کتاب مکاشفه را نمی‌بینیم؛ در حالی که در کتاب مقدس کنونی هست. رساله اول و دوم یوحنا و رساله یهودا نیز در آن کتاب نیست.

وی در پایان گفت: بنده با کشیش آشور طرمس کشیش کلیسای کرج صحبت کردم. کتابی دارند به همین نام یعنی گفت‌وگوی یکی از بزرگان اسلام و روحانی کلیسای شرق به زبان سریانی که ایشان گفتند این همان مناظره امام رضا با یکی از روحانیان جاثلیق ما است. مقرر است گزارشی از این کتاب به ما ارائه کنند. مسیحیانی که می‌توانیم با آن‌ها حتی در مسائل ایدئولوژیک صحبت کنیم، یونیترین‌ها هستند که اصلاً مسیح را خدا نمی‌دانند. با آشوری‌ها بهتر از کاتولیک‌ها می‌توانیم صحبت کنیم، این در حالی است که مدام با مسیحیان غربی صحبت می‌کنیم.


برچسب ها : الیاس عارف زاده, امام رضا

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز