دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب

در مناظرات باید بر اساس سنت تَرکیّه امام رضا(ع) عمل کنیم

 
تاریخ انتشار: 1397/09/01    

در مناظرات باید بر اساس سنت تَرکیّه امام رضا(ع) عمل کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان در نشست علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها»‌ در سخنرانی خود با عنوان «تعامل و همگرایی با اهل‌سنت در سیره رضوی» که روز پنجشنبه 24 آبان‌ماه 1397 با همکاری بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، گفت: کل روایاتی که فقط درباره شخص خلفا وجود دارد، دوازده روایت است که همه این دوازده روایت، ضعیف‌السند هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان در نشست علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها»‌ در سخنرانی خود با عنوان «تعامل و همگرایی با اهل‌سنت در سیره رضوی» با اشاره به شیوه تَرکیّه امام رضا(ع) گفت: در باب سیره امام رضا(ع) در مناظره با ادیان و مذاهب آثار متعددی نوشته شده است. پانزده مقاله پیدا کردم که دقیقاً دارای همین عنوان بودند. آن‌چه امروز روی آن تأکید می‌کنم، این است که همه این‌ها مباحث خود را بر اساس سنت فعلیه و قولیه امام رضا(ع) نوشته‌اند. یعنی دیده‌اند امام رضا(ع) چه کرده و چه گفته و بر اساس آن، سیره ایشان در مناظره با ادیان و مذاهب را بررسی کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: در باب سیره امام رضا(ع) در تعامل با اهل‌سنت، باید به سنت تَرکیه ایشان تأکید کنیم. این کار را درباره دیگر ائمه (ع) نیز باید انجام دهیم، یعنی چیزهایی که می‌توانستند بگویند و نگفتند و کارهایی که می‌توانستند بکنند و نکردند. ما به سنت تَرکیه ائمه(ع) حتی در فقه بسیار کم توجه کرده‌ایم. ائمه (ع) بدگویی از صحابه را ترک کردند. ائمه 250 سال حضور داشتند اما 250 روایت از ائمه (ع) در بدگویی از صحابه نداریم. آنان نقد تفکر کرده‌اند اما این‌که به خود صحابه ایراد کنند، چنین چیزی نبوده است. کل روایاتی که درباره فقط شخص خلفا و با ذکر نام خلفا وجود دارد، دوازده روایت است که همگی ضعیف‌السند هستند. در مواردی نیز که سند، مشکل ندارد، به کنایه اشاره شده است. حتی اگر سند این روایات را هم صحیح بدانیم، بعد از نماز صبح گفته شده و نه در جمع عموم.

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: آیت‌الله حسینی قزوینی می‌گوید بررسی کردم و یک روایت پیدا نکردم که اهل‌بیت(ع) به خانواده‌شان توصیه کنند که جلسه بگیرید و به خلفا بدگویی کنید. به این می‌گویند سنت تَرکیه. از آن طرف از امام رضا(ع) روایتی در احتجاج طبرسی هست که گرچه سندش هم قوی نیست، که ایشان می‌فرمایند خاندان پیامبر(ص) همگی بر این باورند که باید درباره اصحاب پیامبر(ص) به بهترین وجه سخن گفت. زید بن علی می‌گوید من جز خیر از پدرم نشنیدم.

امام رضا هجده سال در مدینه بودند و در فهرست شیخ طوسی آمده که ایشان 318 شاگرد داشتند و اکثراً هم اهل‌سنت بوده‌اند. یک مناظره از امام رضا(ع) در مدینه به مفهوم مناظره نداریم. آن‌چه بوده به خواست مأمون بوده و امام هم به خاطر درخواست مأمون، پذیرفته‌اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت:‌ مناظره‌های حضرت با اهل‌سنت را بررسی کنید. امام رضا(ع) هیچ حدیثی را که اهل‌سنت به آن استناد کرده، رد نکرده و به آن ایراد نگرفته و نگفته که مثلاً سندش ضعیف است یا جعل کرده‌اند و به پیامبر(ص) نسبت داده‌اند. بررسی سند را ترک کرده‌اند. به این می‌گویند سنت تَرکیه. همه‌جا می‌گویند من این روایت را قبول دارم اما تفسیر ما از این روایت، این‌گونه است. سپس تفسیرش را تبیین کرده‌اند و گفته‌اند که ما فهم و برداشت ما از این روایت، با فهم و برداشت شما متفاوت است. در تک تک مناظراتی که امام رضا(ع) با دیگران دارند، اولین کار این است که به آیات استناد می‌کنند و بعد بر اساس مفهوم عقلی، جواب می‌دهند. اگر من امروز مناظره کنم و همین رفتار امام را داشته باشم، اهل‌سنت بسیار راحت این مناظره را می‌پذیرند.

وی سپس درباره انواع مناظره گفت: ما دو نوع مناظره داریم. مناظره برای اسکات خصم و مناظره برای اقناع خصم. الان متأسفانه بسیاری از مناظرات برای اسکات خصم است. می‌خواهیم طرف مقابل را مجبور کنیم که اشتباهش را قبول کند. این مناظره صد در صد غلط است؛ چون طرف را به لج‌بازی انداخته‌ایم. مناظره برای اقناع خصم، بسیار محترمانه و محبت‌آمیز است، به طوری که طرف متوجه می‌شود حرف شما درست است و بدون موضع‌گیری و لج‌بازی مطلب شما را می‌پذیرد. امام رضا(ع) دنبال مناظره برای اقناع خصم است. اگر به خاطر اقناع خصم مناظره می‌کنیم، باید از هر کنایه یا سخنی که می‌تواند ما را از اقناع خصم دور کند، پرهیز کنیم.

امام رضا(ع) چه کرد که صوفیان همه سلاسل خود را به ایشان می‌رسانند؟ آنان می‌گویند معروف کرخی شاگرد امام رضا(ع) بوده است. چه ویژگی‌هایی در امام رضا بوده است؟ در حالی که در منابع ما چند روایت از حضرت در نقد تصوف هست و در منابع ما اصلاً معروف کرخی جزو شاگردان امام رضا(ع) نیست. این نشان می‌دهد امام رضا(ع) اهل تعامل و گفت‌وگو بوده و سیره‌اش مورد قبول اهل‌سنت بوده است.


برچسب ها : مهدی فرمانیان, همایش سیره امام رضا آموزه ها و کارکردها

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *
کد امنیتی *

Captcha
دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز