دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می شود؛
وحدت حوزه و دانشگاه از منظر بیانیه گام دوم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
گاهی اوقات سیاست های کلان برنامه عمل ندارد
در جدیدترین شماره از نشریه هفت‌آسمان انجام شد؛
بررسی آیه «وَ مَا کنَّا مُعَذِّبِینَ» از دیدگاه علمای مذاهب
در حاشیه نشست «بررسی مسائل و اولویت‌های حوزه زنان و خانواده کشور»
دیدار عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ریاست دانشگاه
دکتر شریعتمداری در گفتگو با شفقنا؛
پژوهش های ما نیازمحور نیست
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب:
علامه سید جعفر مرتضی بزرگ‌ترین سیره‌نویس عالم تشیع بود
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق‌نیا
تبدیل روش تحلیل تطبیقی به مقایسه‌ای، یک مغالطه‌ است

چهارمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» برگزار شد

 
تاریخ انتشار: 1397/08/24    

چهارمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» برگزار شد

چهارمین پیش‌نشست تخصصی همایش بین‌المللی «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» با موضوع «خدامحوری در ادیان با تأکید بر آموزه‌های رضوی»، چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷، به میزبانی دانشگاه ادیان و مذاهب قم و با حضور فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.

چهارمین پیش‌نشست تخصصی همایش بین‌المللی «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» با موضوع «خدامحوری در ادیان با تأکید بر آموزه‌های رضوی»، چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷، به میزبانی دانشگاه ادیان و مذاهب قم و با حضور فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در آغاز چهارمین نشست از سلسله پیش‌نشست‌های همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان با موضوع «خدامحوری با تأکید بر آموزه‌های رضوی» در سخنانی با اشاره به اهمیت گفت‌وگوی ادیان در عصر حاضر گفت: هدف از ایجاد دانشگاه ادیان و مذاهب این بود که راه جدیدی در جهت رفع آلام بشری برداشته شود. مشکل بشریت در حال حاضر همین بوده که با یکدیگر گفت‌وگو نمی‌کرده‌اند بلکه با هم می‌جنگیده اند که باعث کشیده شدن جنگ‌ها به حیطه مذهب و دین هم شده است.

وی افزود: جنگ‌های بسیاری در بین ادیان و مذاهب مختلف شکل گرفته و تاریخ خونباری در اروپا و خاورمیانه ایجاد شده است، البته ما خوشحالیم که مردم ایران در طول تاریخ سابقه درخشانی در حفظ صلح داشته‌اند و کم‌ترین نزاع‌های مذهبی و دینی در کشور ما دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب به دنبال این است که گفت‌وگو را در میان اندیشمندان و بزرگان ادیان و مذاهب رواج دهد تا در میان مردم ثمرات این اتفاق دیده شود.

وی افزود: در زمان خلفای عباسی که همگی با رهبران ادیان مبارزه می‌کردند، امام رضا(ع) تصمیم گرفتند غبار دشمنی را برطرف کنند و با آن‌ها گفت‌وگو نمایند که به مقتضای آن زمان، شکل ارتباطات متفاوت بوده است و امروز نیز نوع گفت‌وگو باید متناسب با زمان حاضر باشد و این اجلاس می‌تواند با استفاده از نام مبارک امام رضا(ع) و جایگاه رفیع آستان قدس رضوی به ادامه دادن این راه مستمر کمک نماید.  ما از اجلاس و سمینار صرف خیری نخواهیم برد مگر این‌که این، آغاز راهی برای یک کار ادامه‌دار باشد.

 

بی‌آزار شیرازی: گفت وگوی بین ادیان باید همراه اخلاق و ادب باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین بی‌آزار شیرازی دیگر سخنران این پیش‌نشست نیز با اشاره این‌که گفت‌وگوی ادیان جای‌گزین جنگ و جدال ادیان شده است، گفت: برگزاری گفت‌وگوی ادیان یکی از پیشرفت‌های ما در این حوزه بعد از انقلاب اسلامی بوده است. گفت‌وگومحوری روشی است که از آغاز در بین امامان ما بوده است و امام رضا(ع) در زمان خود و نیز قبل از آن حضرت امیر مؤمنان(ع) چنین برنامه‌ای داشتند و با ادیان دیگر گفت‌وگو می‌کردند.

عضو شورای علمی همایش امام رضا(ع)‌ و گفت‌وگوی ادیان با اشاره به گفت‌وگوی پیامبر اکرم(ص) با مسیحیان نجران افزود: پیامبر اکرم(ص) در مسجد النبی با مسیحیان نجران گفت‌وگو کردند و در این باره آیه ۸۲ سوره آل‌عمران نازل شده است که خداوند در این آیه آداب جدل احسن را می‌آموزد و نشان می‌دهد چگونه گفت‌وگو کنیم و تصریح می‌کند آن‌چه در گفت‌وگو مهم است، این است که همراه با اخلاق و ادب باشد و پیامبر با توجه به آیات سوره آل‌عمران برخی از نکات را به مسیحیان نجران گوشزد می‌کنند. پیامبر اکرم(ص) در گفت‌وگو با مسیحیان ابتدا از مشترکات شروع می‌کنند و راجع به خاندان آنان به بهترین نحو سخن می‌گویند.

بی‌آزار شیرازی نکات مهم در گفت‌وگوی پیامبر اکرم(ص) با مسیحیان را مورد توجه قرار داد و افزود: پیامبر اکرم(ص) در گفت‌وگو وقتی به تولد حضرت عیسی(ع) می‌رسد، داستان را قطع می‌کند و به سمت قرآن می‌رود؛ به این معنا که می‌خواهد شباهت‌های بین قرآن و پیامبر اکرم(ص) با تولد حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم(س) را بیان بدارد.

او با بیان این‌که پیامبر اکرم(ص) از ابتدا به بیان متشابهات بین اسلام و مسیحیت می‌پردازد، ادامه داد: همان‌گونه که حضرت مریم(س) بدون تماس با بشریت صاحب فرزند شده است، پیامبر اکرم(ص) نیز بدون تماس با هیچ فردی صاحب کتاب است. همان‌طور که حضرت عیسی(ع) به حضرت مریم(س) القا شده است، قرآن نیز به پیامبر(ص) القا شده است. همان‌طور که حضرت عیسی(ع) افراد را شفا می‌دهد، قرآن نیز ملت‌ها را زنده می‌کند.

بی‌آزار شیرازی با اشاره به گفت‌وگوی امام رضا(ع) با مسیحیان گفت: امام رضا(ع) به مسیحیان گفت که حضرت مسیح(ع) خیلی عبادت نمی‌کردند. مسیحیان در پاسخ گفتند که نه؛ حضرت مسیح(ع) بسیار زیاد عبادت می‌کرد. امام رضا(ع) پاسخ داد: پس کسی که عبادت می‌کند، بنده خدا است و اگر خدا بود، نیازی به عبادت نداشت. این سخن حضرت پاسخی به عقیده مسیحیان در مورد الوهیت حضرت عیسی(ع) بود.

 

عضو انجمن کلیمیان ایران: خدا محوری نقطه اشتراک بین همه ادیان و مذاهب است

مهندس آرش آبایی عضو انجمن کلیمیان ایران نیز در این نشست گفت: خدامحوری در دین یهود وجود دارد و در تورات آیات و نشانه‌های زیادی از خدا آمده است. در تورات این گونه بیان شده که خداوند آسمان و زمین را آفرید. این آیه نشان می‌دهد جهان دارای صاحب است. وجود خداوند در تورات بدیهی است و تلاشی برای اثبات خدا نشده است و بیشتر تلاش برای فهماندن تکالیف الهی پیروان و سعادت است و بعدها مباحث الهیات در اثبات خدا ایجاد می‌شود. حیات انسان وابسته به خدا است و انسان با فرامین الهی جان تازه‌ای می‌گیرد و به سعادت دست می‌یابد. خداوند از افکار بشریت آگاه است و انسان آن‌چه را در فطرت دارد، نمی‌تواند از خدای متعال پنهان کند.

عضو انجمن کلیمیان ایران اظهار کرد: خداوند در تورات در همه جای جهان وجود دارد. در آیات مربوط به گفت‌وگوی خدا با موسی می‌بینیم که این گفت‌وگو با یک خار انجام می‌شود و در تفسیر می‌آید که نشان‌دهنده حضور خدا در همه جهان است. خداوند در تورات بارها تکرار می‌کند که من خالق تو هستم و تو بنده من هستی و این‌ها نشان‌دهنده خدامحوری است. در این آیات خداوند بندگان خود را از ظلم و ستم پرهیز می‌دهد و عبادت و بندگی را به آن‌ها گوشزد می‌کند. در تورات خداوند بارها می‌فرماید من خدای خالق تو هستم و تو را از سرزمین مصر خارج کردم و بنی‌اسرائیل را از ظلم رهانیدم. ما به خدای یکتا معتقدیم و نماز می‌خوانیم و عبادت می‌کنیم و به گفت‌وگوی ادیان باور داریم.

وی خاطرنشان کرد: در دین ما دیدگاه‌های مادی نفی نمی‌شود، بلکه سرچشمه حیات و روزی را خدا می‌دانیم و در هنگام خوردن و نوشیدن نیز دعا می‌کنیم و در هفته یک روز برای عبادت و فراغت از کار تعطیل هستیم، البته ما عبادات‌ روزانه هم داریم.

آبایی بیان کرد: خداوند به نیات و اندیشه بندگان خود واقف است؛ از این رو باید قدردان و شکرگزار خداوند باشیم و با پرهیز از بدی و معاصی، راه سعادت را بپیماییم.

 

دکتر مسجدجامعی: مسیحیت در طول تاریخ با با مسیحیت امروز متفاوت است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مسجدجامعی سفیر سابق ایران در واتیکان نیز در این نشست گفت:‌ مسیحیت در سال 322 یا 324 به آیین رسمی امپراتوری روم تبدیل شد و پادشاه روم اولین مجمع مسیحی را در سال 325 برگزار کرد. در آن‌جا تصمیم می‌گیرند که چه مسائلی به عنوان بنیان‌های مسیحیت به شمار رود. آن‌چه در آن‌جا مطرح می‌شود، مباحث «پولس» است نه «حواریون».

وی افزود: ‌بعدها در مسیحیت تفاوت‌هایی ایجاد می‌شود. نستریوس بیانی درباره ماهیت عیسی مسیح(ع) دارد و در زمان خودش متهم به مسیحی نبودن می‌شود و در تبعید فوت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسجدجامعی بیان داشت: تعالیم او در قلمرو ساسانی‌ها که ایران و عراق را شامل می‌شده، در قرن پنجم میلادی بسیار رونق می‌یابد. ما در این ایام سه کلیسای بزرگ داریم. یکی مونوفیزیک که در منطقه شام است، کلیسای دوم در قسطنطنیه که کاتولیک‌ها میراث‌دار آنان هستند و کلیسای پارس که در ایران وجود داشته است و حتی در بسیاری از زمان‌ها از سایر کلیساها قوی‌تر عمل می‌کرده است.

مشاور ارشد رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: بعد از اسلام وقتی معاویه به شام رفت، آن‌ها زبان‌شان عربی و آرامی بود. همسر معاویه و مشاور او و بسیاری از نزدیکان او از مسیحیان بودند؛ بعد از آن‌ها عباسی‌ها بغداد را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند. شهر تیسفون (مدائن) متشکل از هفت شهر بوده است که مرکز مسیحیت نسطوری هم در این شهر واقع شده بود. «بغ» به معنای خدا است و بغداد یعنی خداداد. بعد از پیروزی منصور، تلاش شد مسیحیان از تیسفون به بغداد منتقل شوند و در گام اول عالمان مسیحی و رهبر جهانی مسیحیت به بغداد آمدند و اتفاقاً در زمان مأمون رهبری به نام تیماتابوس داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسجدجامعی خاطرنشان کرد: من از اساتید متخصص مسیحیت نسطوری سؤال کردم که آیا درباره دیدار امام رضا(ع) و جاثلیق متنی وجود دارد یا نه که البته این‌ها بعد از حمله مغول به طور کلی نابود شدند و فقط آشوری‌ها بازماندگان این شاخه از مسیحیت هستند.

 

دکترسیدحسن اسلامی: بنابر روایات مناظره مقبول است اما پسندیده نیست

حجت الاسلام دکتر سید حسن اسلامی امروز در پیش نشست همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان با عنوان خدامحوری در ادیان در دانشگاه ادیان و مذاهب، یکی از روش های مواجهه غیر خشونت آمیز در جوامع انسانی را مناظره خواند و افزود: واژه های گوناگونی در سنت اسلامی وجود دارد که بیانگر سرشت مناظره است مثل مجادله، مناظره، خصومت، جدال و …تمام اینها در واقع در سنت علمی ما کم و بیش به یک معنا است.

او با اشاره به اینکه تصور اولیه ما این است که در سنت اسلامی و بخصوص بین اهل بیت مناظره یک امر رایج و مرسومی بوده است گفت: مرور سنت دینی و بخصوص متون اصلی ما نشان می دهد که اینگونه نبوده است و مناظره امری پذیرفتنی است بخصوص با تاکید بر این آیه شریفه که می گوید: ادْعُ إِلَىٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ۚ یعنی جدال باید به احسن باشد و نیز در آیات گوناگونی قرآن کریم بر جدال می تازد و تاکید می کند که وَکَانَ الْإِنْسَانُ أَکْثَرَ شَیْءٍ جَدَلًا.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص غریزی بودن امر جدال گفت: اصولا عالمان ما دو نوع اخلاق را بحث می کنند یکی اخلاق طبیعی یا طبعی و دیگری اخلاق انسانی و الهی. اخلاق طبیعی آن چیزی است که در سرشت ماست و اخلاق واقعی و الهی زمانی آغاز می شود که بتواند انسان این اخلاق طبعی را متحول و مهار و دگرگون کند. چون در سرشت انسان جدل گری وجود دارد و نیاز به تعلیم ندارد بخش قابل توجهی از سنت اسلامی صرف این شده است که بگوید جدال نکنید وگرنه ما به طور طبیعی و غریزی همه آماده جدل هستیم.

او در این خصوص افزود: از امام رضا(ع) منقول است که از خصومت بپرهیزید اصولا در مناظره با تمام انواعش بخصوص مجادله درگیر شدن است و دعوت انبیاء در درجه اول دعوت به زمین زدن دیگران نبوده است.

اسلامی عنوان کرد: کل مناظره های ائمه در مجموع در مقایسه با آنچه که در مواجهه های علمی رخ می دهد خیلی اندک بوده است.

او ادامه داد: مرحوم مجلسی حدیثی را از امام علی(ع) نقل می کند که «فرمود مناظره نکنید» و خود مجلسی می گوید مقصود مناظره ای است  که انسان در پی احقاق حق باشد و البته تشخیص اینکه انسان کجا در راه حق مناظره می کند و کجا مناظره نمی کند دشوار است .

این استاد دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به  روایاتی از این دست که انسان را به شدت از مناظره بر حذر می دارد گفت: روایاتی داریم که تاکید می کنند مطلقا مناظره نکنید ولی روایاتی داریم که ائمه گفته اند مناظره کنید اشکالی ندارد و از امام صادق منقول است که امام به فردی گفت شما مناظره نکن و به فرد دیگر گفت شما مناظره کن. امام در این میان روی دو ویژگی انگشت می گذارد یکی اینکه فرد به لحاظ دانشی نیرومند تر است و حجت ها را نیک تر می شناسد و بصیرانه درک می کند و دیگری اینکه او منش گفتگو، منطق ، متقاعد ساختن و پیروزی ملایم و نرم بر حریف را می داند.

او ادامه داد: اینها نشان می دهد که مناظره امری است بسیار ظریف و گرچه پذیرفتنی و مقبول است اما در مجموع ستوده نیست و ما در مقام کسانی که علم ورزی می کنیم باید هوشیارانه نسبت به مناظره اقدام کنیم و ببینیم که چرا و چگونه و به چه دلیل دست به مناظره می زنیم.

اسلامی مناظره را  یک فعالیت آگاهانه عالمانه خواند و تاکید کرد: مناظره  یک عمل واکنشی و ناخواسته و تحمیلی نیست مناظره گر واقعی باید درست مانند یک بازیکن فوتبال زمین خودش را انتخاب کند.

او کتاب الکافی فی الجدل از جبیری را نمونه یکی از کتاب های خوب در خصوص بحث مناظره دانست و افزود: کتابی است که دقایق مناظره را می گوید از جمله می گوید اگر در مجلسی دیدید که آن میزبان یکسان با شما برخورد نمی کند مجلس را ترک کنید و اگر می بینید حریف به دنبال حقیقت نیست مجلس را ترک کنید و اگر میانه بحث متوجه شدید حریف دنبال مسئله دیگری است جلسه را ترک کنید.

این استاد حوزه مناظره را یک فعالیت آگاهانه دانست و تصریح کرد: اینگونه نیست که هر کسی ما را دعوت کرد تن دهیم باید انتخاب کنیم می خواهیم مناظره کنیم یا نمی خواهیم مناظره کنیم و برای اینکه این عمل آگاهانه درست صورت بگیرد باید به چند نکته دقت لازم و کافی داشته باشیم.

اسلامی یادآور شد: فرد مناظره گر باید از خود سوال کند آیا مناظره جزء اهداف بلند مدت ما است یا خیر... مثلا افراد مناظره گر باید دارای حافظه نیرومند بوده و قدرت جدل بسیار بالا و زبان نیرومند داشته باشد. هر کسی باید برای خود تعریف کند که آیا من در دستور کارم مناظره کردن است یا خیر همچنین اگر این این مناظره به پیشبرد این بحث کمک می کند این کار را انجام دهیم.

او فضایی را که مناظره در آن صورت می گیرد نیز مهم دانست و افزود: عالمان قدیم تاکید می کردند در مناظره انسان ناخواسته خشمگین می شود و توصیه می شود اگر مناظره در پی حق و حقیقت است باید در فضای بسته بین عالمان فن صورت بگیرد.در بعضی فضاها وقتی بحثی ارائه می شود به جای اینکه به سودش تمام شود با وجود اینکه حرف حق می زند به ضرر او تمام می شود لذا در مناظره حق بودن کافی نیست حق نمودن لازم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه فرد باید از لحاظ روانی آمادگی مناظره را داشته باشد، گفت: بسیاری از افراد در بحث به هم می ریزند و مسائل خصوصی و شخصی فرد را بیان می کنند و ناتوانی خود را نشان می دهند و ناکام می شود. انسان باید در امر مناظره توانا باشد این توانایی در قالب دانش و منش حرفه ای است.

اسلامی، انتخاب حریف را در مناظره بسیار مهم خواند و افزود: با هر کسی نباید مناظره کرد حتی اگر مناظره خوب و ستودنی باشد چون نوعی کشتی گرفتن است هر کسی می خواهد مناظره کند باید کیفیت خود را از لحاظ علمی نشان داده و آثار مکتوب داشته باشد و به عنوان شخصیت آن عرصه شناخته شده باشد لذا از آدم های مناظره گری که متفننانه مناظره می کنند و در همه زمینه ها می شود رد پای آنها را دید باید پرهیز کرد.

او ادامه داد: زمانی مناظره کنیم که این مناظره را برای یک مسئله علمی می خواهیم نه یک مسئله حیثیتی حتی اگر حق را بگویید حریف می تواند فرد را زمین بزند. مناظره یک وسیله است که نباید هرگز جای هدف را برای خود بگیرد. فرد باید با تکنیک های مناظره آشنایی کامل داشته باشد پس قرار نیست همه مناظره گر باشیم و اگر توانایی آن را نداریم انجام ندهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان گفت:مناظره بسیار وسوسه انگیز است و همه انسان ها را درگیر می کند، جدلگری در سرشت انسان نهفته و کافی است جرقه ای زده شود تا انسان به آن دچار شود. توان غلبه بر مناظره و مدیریت و هدایت آن در مسیر درست کاری بسیار ظریف است که اگر درست هدایت شود ارزنده است.

دکتر مهراب‌ صادق‌نیا:‌ خدامحوری کلیت ادیان ابراهیمی است

حجت‌الاسلام والمسلمین مهراب صادق‌نیا عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در این نشست گفت: زمانی که ما از خدا در ادیان ابراهیمی سخن می‌گوییم، از یک آموزه صحبت نمی‌کنیم، بلکه به کلیت دین‌داری می‌پردازیم.

وی افزود:‌ مفهوم اطاعت از خدا تا پیش از ادیان ابراهیمی وجود نداشت و فقط بحث پرستش وجود داشت که مشرکین هم به آن پای‌بند بودند، اما کسی خود را به اطاعت مقید نمی‌دانست. اکثراً هم برای جلب خیرات طبیعت، خدا را پرستش می‌کردند، اما ادیان ابراهیمی اطاعت از خدا را مطرح کردند که برخلاف گذشته، این بحث مطرح شد که انسان‌ها باید خود را شبیه خدا کنند و باید افعال نیک انجام دهند، چون خداوند متعال آن افعال خیر را انجام داده است و غایت دین‌داری به مشابهت انسان به خدا بازمی‌گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: در یهودیت مفهوم شَخینا به عنوان نزدیک شدن و الصاق به خدا را داریم. در مسیحیت مفهوم تشبیه به مسیح یعنی شبیه شدن به خدا را می‌بینیم و در اسلام نیز مفهوم خلیفه‌الله را داریم که نمایان‌گر جایگاه بشر در خلفت الهی است. بنابراین خداشناسی در ادیان ابراهیمی از رابطه بین پرستشگر و پرستش‌شونده به رابطه بین اطاعت‌کننده و اطاعت‌گر مبدل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق‌نیا گفت: اگر خداوند حضرت ابراهیم(ع) را به تعبیر کتاب مقدس، پدر امت‌ها و به تعبیر قرآن کریم، امام مردم معرفی می‌کند، دلیلش اطاعت والا و مشابهت ایشان به خداوند در افعال‌شان است.

وی بیان داشت: نکته دیگر این است که یکتاپرستی جای‌گزین یکی‌پرستی شد. در ادیان ابراهیمی خداوند، غیور است و «ذنب لا یغفر» در قرآن کریم و کتاب مقدس هم شرک معرفی شده است.

این استاد دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه بیان کرد: در ادیان ابراهیمی هیچ چیزی اصالت ندارد، مگر این‌که بتواند خود را به خدا مستند کند. حتی انبیا و کتب آسمانی هم اصالتی نخواهند داشت، مگر این‌که ارتباط خود را با خدا اثبات کنند. تلاش همه پیامبران این بود که جهان را به اصالت بازگردانند.

وی افزود: مناظره امام رضا(ع) مناظره‌ای بر سر اصالت تصویری که مسیحیان از حضرت عیسی(ع) ساخته‌اند، است. اگر قرار است هر گفت‌وگویی بین ادیان شکل بگیرد، باید از مفهوم اصالت خدا در ادیان ابراهیمی آغاز شود.

 

تسخیری:‌ وجه مشترک همه ادیان، توحید و خدامحوری است

حجت‌الاسلام والمسلمین تسخیری رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و از سخنرانان این پیش‌نشست نیز طی سخنانی گفت: بین ادیان مختلف اشتراک‌هایی وجود دارد که باید شناسایی و در مقابل آن آسیب‌های گفتمان‌سازی بین ادیان ریشه‌یابی شود. درحال حاضر خدامحوری و عقلانیت جز بیشترین مشترک‌های بین ادیان مختلف است که باید به آن پرداخته شود تا از این طریق بخشی از مشکلات و آسیب‌ها حل شود. وجه مشترک همه ادیان، توحید و خدامحوری است. این در حالی است که بسیاری از مشکلات به علت دوری بشریت از فطرت خویش و خداشناسی است.

وی گفت: با لعنت و نفرین نمی‌شود به گفت‌وگو با سایر ادیان پرداخت بلکه باید گفت‌وگوی بین ادیان تقویت و بر باورهایی از جمله خدامحوری تأکید کرد؛ چراکه بسیاری از کشتارها و خونریزی‌ها در جهان به علت غفلت از موضوع خدامحوری است.

تسخیری بر ترویج سیره گفت‌وگوی امام رضا(ع) با سایر ادیان تأکید کرد و گفت: این امام معصوم با سایر ادیان به گفت‌وگو می‌پرداخت و در مناظره‌های خویش بر توحید و خدامحوری تکیه داشتند. باید از سیره این امام معصوم برای اعتلای گفت‌وگوی بین ادیان استفاده کرد، چراکه امروز بشریت در جنگ‌های بین ادیان مختلف هزینه‌های بسیار سنگین داده است که اگر این امر در گفتمان‌سازی صرف می‌شد، شاهد وحدت در مسائل مختلف بودیم. هم‌چنین اگر هزینه‌هایی که برای جنگ‌ها صورت می‌گرفت، برای آبادانی و توسعه کشورها هزینه می‌شد، شاهد دنیای آرمانی بودیم.

گفتنی است نخستین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان 10 و 11 بهمن‌ماه سال 1397 در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

 

 


برچسب ها : امام رضا(ع), خدامحوری, ادیان

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز