دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
سیدحسن اسلامی در پیش نشست همایش امام رضا و گفتگوی ادیان:
بنابر روایات مناظره مقبول است اما پسندیده نیست
صادق‌نیا در پیش‌نشست همایش امام رضا و گفتگوی ادیان
گفت‌وگوی بین ادیان باید از مفهوم اصالت خدا در ادیان ابراهیمی آغاز شود
فرمانیان در دومین همایش علمی سیره امام رضا(ع) آموزه‌ها و کارکردها
امام رضا(ع) تعامل نیکو و سازنده‌ای در تقریب مذاهب با اهل سنت داشت
در دیدار رئیس دانشگاه ادیان مذاهب با مدیر حوزه‌‌های علمیه:
تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و حوزه علمیه به امضا رسید
با موضوع «خدامحوری در ادیان با تأکید بر آموزه‌های رضوی»
چهارمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» برگزار شد
پیش‌نشست همایش «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» در دانشگاه ادیان و مذاهب:
«خدامحوری در ادیان با تأکید بر آموزه‌های رضوی»
دانشگاه ادیان و مذاهب با همکاری بنیاد پژوهش‌های آستان قدس برگزار می‌کند:
نشست علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها»

عرفان اجتماعی باید از عرفان اهل‌بیت(ع) نشأت بگیرد

 
تاریخ انتشار: 1397/07/29    

عرفان اجتماعی باید از عرفان اهل‌بیت(ع) نشأت بگیرد

نشست علمی «عرفان اجتماعی (ماهیت و مولفه‌ها)» با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سالن امام موسی صدر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد رودگر در نشست علمی «عرفان اجتماعی (ماهیت و مولفه‌ها)» که روز پنجشنبه 26 مهرماه 1397 در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، به ارائه سخنان خود درباره ضرورت تبیین عرفان اجتماعی از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت:‌ دانش عرفان اسلامی، یکی از دانش‌های بسیار مهم و فعال در تکوین و تکامل فرهنگ و تمدن اسلامی در قرون متمادی بوده است. در عصر حاضر نیز در باب عرفان اسلامی با دو سؤال بنیادین مواجهیم: الف) این‌که آیا عرفان اسلامی، عرفان خلوت و خلسه، عرفان شخصی و درون‌گرایانه محض است یا عرفان جلوت و خدمت (اعم از خدمات عام المنفعه و سیاسی و حکومتی) یا درون‌گرای برون‌نگر نیز هست؟ نتیجه آن‌که تحقیق و تحلیل بنیادی ـ راهبردی عرفان اجتماعی اهل‌بیتی که در منظومه عرفان اسلامی اهل‌بیتی قابل بیان و تبیین است، عامل مهمی در تولید عرفانی است که در متن جامعه و فرهنگ و تمدن نوین اسلامی نقش مفید و مؤثری ایفا می‌نماید.

وی در ادامه گفت: همان‌طور که به عرفان نظری و عملی اهل‌بیتی پرداخته می‌شود، لازم است این ساحت از عرفان اهل‌بیتی یعنی عرفان اجتماعی (با عنایت به این‌که منابع قویم و غنیم از نصوص دینی عرفانی از یک طرف و میراث گران‌سنگ عرفان تاریخی و متعارف (عرفان موجود و مصطلح) از طرف دیگر موجود می‌باشد)، تولید و در اختیار جامعه و نظام اسلامی با هدف تحول سیستمی و تمدنی قرار گیرد.

عضو هیئت علمی گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ضرورت تحقیق عرفان اجتماعی زمانی اجتناب‌ناپذیر و حساس‌تر می‌شود که بدانیم و بیابیم در درون دانش عرفان اسلامی و مجموعه‌های مرتبط و در بیرون این دانش و مجموعه‌های مرتبط، تفکر جدائی عرفان از سیاست و حاکم کردن گفتمان ریاضت و خلوت و درون‌گرایی جامعه‌گریز و مسئولیت‌های اجتماعی‌ستیز بیش از پیش فعال بوده و عرفان غیر اجتماعی ـ جهادی و سلوک منهای سیاست و فرهنگ و معارف عرفانی غیرتمدنی را ترویج و تئوریزه می‌کنند و نفوذ و گسترش عرفان و سلوک عرفانی را عامل زوال اندیشه و تمدن اسلامی قلمداد کرده و از موجبات مرید شدن و انسداد باب اجتهاد علمی و پیشرفت اسلامی معرفی می‌نمایند.

مدیرگروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی در ادامه نشست بیان داشت: عرفان اسلامی و عارفان مسلمان شیعی همواره عامل پیشرفت و عدالت اجتماعی و نهضت‌های احیاگرانه و اصلاحی در جامعه اسلامی بوده‌اند و در عصر و دوره جدید، بینش و گرایش و کنش‌های عرفانی امام خمینی(ره) به‌خصوص ترابط عرفان و فقه در تولید نظریه ولایت مطلقه فقیه و نقش و کارکرد بی‌بدیل و بی‌عدیل آن در حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی و استمرار و استکمال این نوع نگاه تمدنی در دوران ولایت مقام معظم رهبری از برجستگی و امتیاز خاصی برخوردار است و طرح عرفان غیراجتماعی و غیرسیاسی و تلاش برای تولید عرفان خلوت و خلسه و درویشی منهای سیاست و حکومت و ولایت توطئه‌ای خزنده و کودتایی سفید علیه عرفان ناب اسلامی و عارفان متعهد و ترور معنایی حقیقت عرفان و عرفان حقیقی است و یکی از رسالت‌های ما تولید عرفان اجتماعی برخاسته از عرفان اهل‌بیتی و عرفان نظری و عملی موجود می‌باشد.

پس از سخنان دکتر رودگر،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا الهی‌منش رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب و دکتر محمدرضا مصطفی‌پور به نقد سخنان دکتر رودگر پرداختند.


برچسب ها : نشست علمی, محمدجواد رودگر, عرفان

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *
کد امنیتی *

Captcha
دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز