دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد انصاری‌پور:
حدیث سلسله الذهب نشانگر ارتباط توحید و امامت است
گزارش حجت‌الاسلام دکتر شریعتمداری از نشست اسلام ـ‌ مسیحیت
از قم تا پادربورن
جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:
کنترل اجتماعی از دیدگاه فقه امامیه و شافعیه
جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:
نظام موضوعات نوپدید فریضه زکات در فقه مذاهب پنج‌گانه
حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب:
بیشتر اهل‌سنت اندونزی محب اهل‌بیت(ع) هستند
جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:
ترجمه نیمه دوم از بخش اول کتاب (Code Of Jewish Law)
در پی درگذشت آیت الله العظمی حسینی شاهرودی:
پیام تسلیت رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

روحانیت از تشریفات زائد پرهیز کند

 
تاریخ انتشار: 1397/08/06    

روحانیت از تشریفات زائد پرهیز کند

روحانیت باید از خود شروع کند و خود از همه انواع فسادها و شبه‌فسادها پرهیز کند. اگر هرکدام از روحانیون حتی روحانیونی که به عنوان یک منبری و یک پیش‌نماز هستند، سعی کنند از این تشریفات زائد پرهیز کنند، شرایط تغییر خواهد کرد.

رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان این‌که در مورد بحث فساد در کشور در حال حاضر دو اتفاق رخ داده است، اظهار کرد: یک این‌که اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها یا شبکه‌های مجازی افزایش یافته است و دوم آن‌که دست‌کم دولت فعلی و حتی مجلس در مجموع به شفافیت گرایش پیدا کرده‌اند. این دو مسئله موجب شده است که اطلاعات مردم در این زمینه بیشتر شود. البته تا حدی هم خبرهای جعلی وجود دارد و امروز، فضای روانی جامعه احساس می‌کند که فساد بسیار زیاد و فراگیر شده است.

او تأکید کرد: همین مقدار موجود فساد که کم هم نیست (و حتی کم آن هم قابل قبول نیست) می‌طلبد که همه در این زمینه فکر کنند. در این زمینه مهم‌تر از فکر کردن، نظر دادن و حرف زدن، عمل کردن است. در تعالیم اسلامی، تأکید فراوانی روی عمل شده است؛ قرآن کریم به‌ویژه از روحانیون که به عنوان داعی یعنی مبلغ و مروج دین خوانده شده‌اند، به‌صراحت خواسته است که با عمل خود، مردم را دعوت کنند. برای مثال در روایات آمده است که «کونوا دعاه الناس بغیر ألسنتکم» یعنی مردم را دعوت کنید اما نه با زبان بلکه با عمل. در قرآن کریم گفته شده است که «أتأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسکم؛ مردم را به خوبی دعوت می‌کنید در حالی که از خود، غافلید.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: هم‌چنین روایت معروف امیرالمؤمنین(ع) که «من نصب نفسه للناس إماماً، فلیبدأ بتعلیم نفسه، قبل تعلیم غیره…» یعنی کسی که خود را به عنوان پیشوای مردم قرار می‌دهد و در این جایگاه می‌نشیند، قبل از رفتن به سراغ مردم باید خود را هم آموخته و هم متأدب به آداب دینی، اسلامی و اخلاقی کند. بر این اساس روحانیت باید از خود شروع کند و خود از همه انواع فسادها و شبه‌فسادها یا فضاهایی که شبهه فساد دارد، پرهیز کند. این موضوع هم متوجه روحانیونی است که مسئولیت دارند و هم روحانیونی که ممکن است مسئولیت نداشته باشند.

او با اعتقاد بر این‌که با به حداقل رساندن تشریفات اداری در موقعیت‌های مختلف حتی به عنوان یک معلم و استاد، تأثیر مهمی در مبارزه با فساد ایجاد خواهد شد، گفت: اساتیدی داریم که اصلاً در دسترس دانشجویان خود نیستند، در حالی که استاد باید در دسترس باشد و دانشجو با او مشورت‌های علمی و غیرعلمی کند. علاوه بر تشریفات اداری، افرادی نیز از این صنف، تشریفات حفاظتی فراوان دارند. باید روحانیون دارای سمت، در به حداقل رساندن حفاظت‌های فیزیکی پیشگام باشند. واقعاً لزومی ندارد که هر مسئولی در هر منصبی این حفاظت‌ها را داشته باشد.

شریعتمداری ضمن پیشنهاد این‌که ائمه و خطبای جمعه پیشگام شوند و نرده‌هایی که در چند ردیف وجود دارد و درهای ورودی متنوع را به حداقل برسانند، اظهار کرد: در همین‌جا خواهشی هم از برادران حفاظت و دستگاه‌های امنیتی  نظامی دارم؛ از آنان خواهش می‌کنم که این‌قدر به مسئولان و شخصیت‌ها القا نکنند که وضع امنیت، مناسب نیست و حتماً باید این حفاظت یا آن حفاظت صورت بگیرد. اجازه دهید که توده مردم، مهم‌ترین محافظ ما باشند و نگاه خوب و قلب گشاده و دعای خیر مردم، حافظ ما باشند.

او با بیان این‌که در ابتدا روحانیت باید از خود شروع کند و پس از آن طبق تعالیم دینی به سراغ خانواده خود برود، گفت: بنا بر آیه قرآن که «قوا أنفسکم وأهلیکم…» یعنی از خود، خانواده و پس از آن منتسبین به خود و کسانی که تحت تکفل شما هستند، آغاز کنید، واقعاً باید این افراد را حفظ کرد. «قوا انفسکم و اهلیکم…»، فقط این نیست که توصیه کنم یا این‌که تصور کنم من مراقب کار خودم هستم بلکه باید با تمام قوا و با تمام وجود، از برخوردهای تربیتی گرفته تا تنبیهی در مورد فرزندان خودم پیشگام باشم. متأسفانه بسیاری از رفتارها نهادینه شده و جا افتاده است و گویا هیچ مشکلی ندارد که راننده من، فرزندم را به مدرسه ببرد و بیاورد و در مسیر، خریدی هم برای ما انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: چه لزومی دارد که حتماً دیگران رانندگی ما را انجام دهند؟ مرحوم شهید بهشتی خود رانندگی می‌کرد. آقایان و کسانی که در دید هستند، برخی اقدامات خود را که شاید به آن عادت کرده‌اند و اطرافیان هم به آن خرده نمی‌گیرند اما امروزه طبع جامعه این را نمی‌پسندد و از آن‌ها گریزان است، باید لیست کنیم و این موارد را یک به یک از زندگی شخصی و اجتماعی خود حذف کنیم.

او با اعتقاد بر این‌که آن‌چه فعلاً در اختیار ما قرار دارد، همین رفتار و عمل خودمان است، گفت: اگر هرکدام از روحانیون حتی روحانیونی که به عنوان یک منبری و یک پیش‌نماز است، سعی کنند از این تشریفات زائد پرهیز کنند، شرایط تغییر خواهد کرد. البته این به آن معنا نیست که زهدفروشی کنیم، دارایی‌های خود را مخفی کنیم یا زندگی چندچهره داشته باشیم. ما می‌توانیم مثل بقیه برخورداری‌های خود را داشته باشیم. بر فرض مردم برای تفریح به شمال می‌روند و جایی را اجاره می‌کنند؛ ما هم مثل بقیه برویم. چرا برخی از ما به مناطقی حفاظت شده که برای نهاد و سازمان خاصی است، می‌روند؟

شریعتمداری تصریح کرد: متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود که خود حوزه هم اقبال‌هایی پیدا می‌کند که هم‌چون آن نهادها که مناطقی مختص خود در منطقه‌ای خوش آب و هوا دارند، مکانی خاص طلبه‌ها داشته باشند. اگر فعلاً این‌گونه موارد را کنترل کنیم، بسیاری از قدم‌ها را برداشته‌ایم؛ تا برسد به کارهای دیگری که می‌توان انجام داد.

او با تأکید بر این که توصیه عمومی همان است که هرکس نوع رفتارها و ارتباطات خود را در نظر بگیرد، در مورد نگاه نهادی به این موضوع اظهار کرد: اگر حوزه علمیه را یک نهاد و مرجعیت را یک نهاد در نظر بگیریم، رسالت اصلی ما این نیست که حتماً ایده‌هایی مطرح کنیم و طراحی‌هایی داشته باشیم برای این‌که جامعه از فساد فاصله بگیرد. باید همان تعالیم اصیل اسلامی را مستمر تکرار کنیم؛ از جمله برخورد امیرالمؤمنین(ع) با دخترش وقتی هدیه‌ای از بیت‌المال دریافت کرد یا برخوردش با عقیل، برادرش. مواردی که امروز کم‌تر در منابر شنیده می‌شود. به نظر می‌رسد این‌گونه روایاتی که در تعالیم ما فراوان است، پرجاذبه‌ترین آن‌ها است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که صحبت از برخی مسائل که حساسیت روی آن‌ها فراوان است و سخن از آن بسیار شنیده می‌شود، مردم را جذب نمی‌کند، گفت: البته روحانی باید احکام دین را بگوید ولو این‌که جاهایی هم طبع‌ها نپسندند اما یکی از قسمت‌های پرجاذبه در دین، همین است که پیامبران و ائمه(ع) چگونه زندگی می‌کردند و چه مشیی در مقابل فساد و اشرافیت داشتند. با بیان همین روایات و آیات در حد گفتار و تکرار و تأکید بر آن‌ها بخش گسترده‌ای از رسالت خود را انجام داده‌ایم. لزومی ندارد ما جای دولت بنشینیم؛ مداخله کنیم یا حتی به آن‌ها توصیه کنیم. برای مثال نسخه بپیچیم که کنسرت برگزار کنید یا نکنید.

او با بیان این‌که در روایات گفته شده است که به یک حیوان هم نمی‌شود دروغ گفت، گفت: حتی دروغ گفتن به حیوان هم در روایات ممنوع شده است، چه رسد به دست بردن در امانت که دارای حکم فقهی و آیات و روایتی مربوط به آن است. استفاده از امانتی که پیش ماست تا زمان آمدن صاحب آن به صراحت در اسلام منع شده است. «ان الله یامرکم ان تؤدوا الامانات الی اهلها». به فرموده امام علی(ع) مسئولیت‌هایی که افراد بر عهده می‌گیرند، امانتی بر گردن آن‌ها است. به گفته قرآن این امانت را باید به اهل آن رساند. در روزگار خود نیز داشته‌ایم افرادی که اگر در دفتر کار خود می‌خواستند به کار شخصی بپردازند، خودکار شخصی را استفاده می‌کردند و نه خودکار اداره. این همان سیره امیرالمؤمنین(ع) است که شمع مربوط به بیت‌المال را خاموش کرد و گفت که از نور بیت‌المال برای بحث شخصی استفاده نکنیم.

شریعتمداری تصریح کرد: این‌گونه تعالیم در دین بوده که مردم را به اسلام، پیامبراکرم(ص)، ائمه(ع) و بزرگان دین جلب کرده است. باید این مطالب را به جامعه منتقل کرد؛ نترسیم از این‌که برخی تصور کنند با گفتن این مطالب به آن‌ها تعریض می‌زنیم یا فضا را برای عده‌ای تنگ می‌کنیم. در این صورت رسالت مهمی را انجام داده‌ایم. البته اقدامات دیگری نیز می‌توان انجام داد اما این کاری است که کاملاً در دسترس ماست و با رسالت ما سازگار است.


برچسب ها : شریعتمداری

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز