جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

هدایت و ضلالت از دیدگاه امامیه و اشاعره

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو علی‌اکبر محمودی با عنوان «هدایت و ضلالت از دیدگاه امامیه و اشاعره»، دکتر محمدحسن محمدی مظفر به عنوان استاد راهنما، جناب آقای اکبر باقری به عنوان استاد مشاور و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد معینی‌فر به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

هدایت و ضلالت یکی از موضوعاتی است که مورد اختلاف مذاهب و فرق مختلف خصوصاً مذهب امامیه و اشعری با توجه به اختلاف نظر آن‌ها در بحث قضا و قدر و جبر و اختیار قرار گرفته است. در این تحقیق که شامل 3 فصل و یک خاتمه هست هدایت و ضلالت از دیدگاه عالمان این دو مذهب مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل اول ابتدا کلیات بحث مانند عوامل هدایت و ضلالت، صفات مهتدین و ضالین و نشانه‌های مهتدین و ضالین و آثار و نتایج هدایت و ضلالت از دیدگاه عالمان اشعری و امامیه مورد بررسی قرار گرفته سپس به بحث مفاهیم مربوطه مانند قضا و قدر و امر بین الأمرین از دیدگاه عالمان امامیه و اشعری و معانی لغوی هدایت و ضلالت پرداخته شده است.

در فصل دوم ابتدا در مورد هدایت و انواع آن سپس در مورد ضلالت و انواع آن از دیدگاه امامیه بحث شده است. سپس تفسیر برخی از آیات مربوطه آورده شده است.

در فصل سوم ابتدا تعریف هدایت و انواع آن سپس ضلالت و انواع آن از دیدگاه اشاعره مور برسی قرار گرفته است. همین طور پاسخ‌هایی که به برخی از شبهات پیرامون آیات هدایت و ضلالت داده شده است آورده شده است. در آخر این فصل هم به مبانی هدایت و ضلالت از دیدگاه اشاعره که عبارت‌اند از: توحید افعالی، علم پیشین الهی، قدرت مطلق الهی، اراده و مشیت الهی برای اینکه اثبات کنند خدا بندگان را مورد إضلال و هدایت قرار داده و قابل تغییر نیست و بندگان اختیاری ندارند و جواب‌هایی که عالمان امامیه به این مبانی برای رد دیدگاه اشاعره داده‌اند، پرداخته شده است.

در پایان این اثر در بخش خاتمه و نتایج اشتراکات و افتراقات این دو مذهب پیرامون تعریف هدایت و ضلالت، انواع هدایت و ضلالت و اسناد هدایت و ضلالت به خدا و مبانی آن‌ها بررسی شده است.

مطالب مشابه