دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
با موضوع «خدامحوری در ادیان با تأکید بر آموزه‌های رضوی»
چهارمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» برگزار شد
پیش‌نشست همایش «امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» در دانشگاه ادیان و مذاهب:
«خدامحوری در ادیان با تأکید بر آموزه‌های رضوی»
دانشگاه ادیان و مذاهب با همکاری بنیاد پژوهش‌های آستان قدس برگزار می‌کند:
نشست علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها»
در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار می‌شود:
همایش بین‌المللی «غدیر در تاریخ، مذاهب اسلامی و ادیان»
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شریعتمداری در گفت‌وگو با شبستان:
برتری‌طلبی پیروان ادیان و مذاهب خطرناک است
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در گفت‌وگو با شفقنا:
همه مراجع در پاسخ به هر استفتایی باید مشاور بین‌المللی داشته باشند

حجاب را فقط روسری ندانیم / چرا درباره بی‌حجابی اجباری بحث نمی‌شود؟

 
تاریخ انتشار: 1397/04/14    

حجاب را فقط روسری ندانیم / چرا درباره بی‌حجابی اجباری بحث نمی‌شود؟

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگو با خبرگزاری شفقنا،‌ ضمن بیان این‌که حجاب اصل و رسم ملت‌های شرقی است، بی‌حجابی را وارداتی و سوغات غرب دانست و گفت: جامعه ما زمانی امنیت خواهد داشت که با فطرت مردمش حرکت کند و فطرت مردم ما پوشیدگی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب در گفت‌وگو با خبرگزاری شفقنا درباره فلسفه حجاب، عملکرد نامناسب برخی، وضعیت کنونی جامعه در زمینه حجاب و چگونگی بهبود اوضاع به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

 

* فلسفه حجاب و نیاز ما به آن چیست؟

 

ـ حجاب یک لازمه فطری زن است که در طول تاریخ و در همه ملت‌ها بوده است. در موزه جنگ شوروی در روسیه تصویر مادر شهیدی که فرزندش را در آغوش گرفته، دیده می‌شود. این مادر محجبه است. هنگامی که از مسئول موزه درباره حجاب این زن  سؤال کردم، گفت: ما این‌گونه بودیم اما بعدها ما را به بیراهه کشاندند. در هند و پاکستان لباس زنان پوشیده است، حجاب را فقط روسری ندانیم بلکه حجاب را با پوشیدگی و عفاف همراه بدانیم؛ عفاف در همه ملت‌ها وجود داشته است. اگر تصاویر مریم مقدس در صد سال گذشته را در هرکدام از موزه‌های اروپا ببینیم، مشاهده خواهیم کرد که در همه تصاویر، محجبه است. متأسفانه غربی‌ها به فرهنگ نیز خیانت کردند. افرادی که خواستند فرهنگ خودشان را جا بیندازند، مریم مقدس را هم بی‌حجاب کردند. مسئله تهاجم فرهنگ غربی به فرهنگ شرقی است. ملت‌ها در همه دنیا پوشیده بودند، تفکر غربی می‌خواهد این پوشیدگی را برطرف کند و بی‌حجابی را وارد جوامع کند. اگر غرب قصد دارد بی‌حجابی را وارد جامعه کند، چرا به تاریخ، فرهنگ، نقاشی و هنرش خیانت می‌کند.

 

* تأثیر حجاب در عرصه‌های آرامش روانی فردی، حفظ ارزش و کرامت زن و مرد، استحکام خانواده و استواری و کرامت جامعه چیست؟

 

ـ کارمندان زنِ هواپیمایی تایلند سه سال مبارزه کردند تا بتوانند شلوار بپوشند. آن‌ها می‌گفتند لباسی که به آن‌ها تحمیل شده بود، متشکل از دامن‌های کوتاه، آرامش‌شان را برهم زده بود، ضمن این‌که امنیت جنسی نیز نداشتند. بعد از سه سال مبارزه موفق شدند که موافقت مسئولان‌شان را برای لباس پوشیده‌تر شدن بگیرند. من نمی‌خواهم حرف‌های فانتزی بزنم و همه تصور کنند ما مسلمان‌ها هستیم که مواردی مثل حجاب و پوشش را تحمیل می‌کنیم. زن‌های تایلندی دین غیراسلام داشتند و کارمند هواپیما نیز بودند، پس چرا به دنیال پوشش بودند و سه سال برای به دست آوردن آن مبارزه کردند؟ برای این‌که پوشش برای آن‌ها امنیت روانی می‌آورده است.

وقتی زنی حجاب ندارد، در معرض انواع و اقسام تهاجمات قرار می‌گیرد. زن موجودی ظریف و مرد موجودی طماع است. این موجود ظریف هرقدر پوشیده‌تر باشد، از طمع طماعان در امان می‌ماند و از دستبرد طمع‌گران نجات پیدا می‌کند. ما یا باید با فرهنگ اصیل خودمان زندگی کنیم یا با فرهنگ وارداتی و باید در این زمینه تکلیف‌مان روشن شود. این‌که لیبرال دموکراسی غرب می‌خواهد فرهنگ خودش را به عنوان یک فرهنگ واحد به بشریت تحمیل کند، نشدنی است. آن‌ها در دوران مدرنیسم به دنبال این بودند که یک فرهنگ واحد لیبرال دموکراسی در سراسر جهان حاکم شود، اما وقتی این اتفاق نیفتاد، در دوره پست‌مدرنیسم بیان کردند که خرده‌فرهنگ‌ها نیز ارزش خودشان را دارند؛ لذا باید باشند. اکنون مشکل‌مان این است که دنیای غرب می‌خواهد فرهنگ لیبرال دموکراسی خودش را بر ما حاکم کند. فرهنگ انسان‌ها ریشه در اعماق کشور، قوم، منطقه، آداب و رسوم و سنن‌شان دارد و نمی‌توان آن را خلع کرد. جامعه ما زمانی امنیت خواهد داشت که با فطرت مردمش حرکت کند و فطرت مردم ما پوشیدگی است.

دخترخانمی که با گول خوردن به خیابان می‌رود و روسری از سرش برمی‌دارد، نمی‌داند که در درجه اول امنیت خودش را به خطر می‌اندازد؛ این شخص فریب تهاجم فرهنگی غرب را خورده است. اصولاً گفته می‌شود کشف حجاب در ایران توسط رضاشاه انجام شد، این بدان معنی است که حجاب در ایران وجود داشته و پادشاهی آن را برای مردم نیاورده که رضاشاه بخواهد آن را برطرفش کند. درواقع رضاشاه می‌خواست حجابی را که فطرت ملت‌ها بود، بر اساس فرهنگی که از آتاتورک یاد گرفته بود، از سر زنان بردارد. بعدها مشاهده کردیم که همان ترکیه، اکنون رأی اکثریتش رأی به حجاب است. در عراق نیز کشف حجاب اجباری صدام جایش را به حجاب مردم داده است. کسی نمی‌خواهد بی‌حجاب باشد. بنابراین سلامت یک جامعه بر اساس فطرت، آداب و رسوم و اعتقاداتش است.

 

* برخی استدلال می‌کنند که عفت فقط حجاب ظاهر نیست و می‌توان قلب را عفیف و پاک نگاه داشت و ضرورتی به پوشش ظاهر نیست.

 

ـ این‌که می‌گویند قلب باید پاک باشد، طرف مقابل یا شخص متعرض با قلب کار ندارد، با جسم کار دارد. حجاب، زن را از دستبرد حفظ می‌کند. مگر ما معتقدیم هر زن بی‌حجابی فرد بی‌عفتی است؟ ما هیچ‌گاه چنین چیزی نمی‌گوییم، بلکه می‌گوییم او خودش را به گونه‌ای پوشانده که در معرض قرار داده است. اگر قلب پاک باشد ولی پوشش او مناسب نباشد، از دستبرد در امان نمی‌ماند.

 

* برخی از منتقدان حجاب عملکرد منفی برخی از افراد محجبه را ملاک قرار داده و می‌گویند حجاب دلیلی بر داشتن قلب سلیم نمی‌شود. نقد شما بر این دیدگاه چیست؟

 

ـ روزی به شیخ عبدالکریم حائری گفته بودند که یک طلبه دزدی کرده است و او گفته بود که بگویند یک دزدی طلبه شده است. حال درباره این موضوع هم تقریباً چنین است. عنوان می‌کنند یک محجبه رفتار نادرست داشته است، در حالی که باید بگویند یک محجبه فریب شیطان را خورده است. مگر در زمان پیامبران و یا در زمان صدر اسلام که حجاب بوده است، طنازی، عشوه‌گری و تن‌فروشی زنان نبوده است؟ در طول تاریخ بشریت همیشه عشوه‌گری و تن‌فروشی بوده، پس زن می‌تواند با هر پوششی رفتار و عملکرد نامناسبی داشته باشد و ما از چنین افرادی دفاع نمی‌کنیم کما این‌که در طول تاریخ نیز چنین مواردی بوده و مصادیقش کم نبوده است. این‌که زن باحجابی فاسد بوده و یا عملکرد نامناسبی داشته چه مجوزی است که دیگری حجاب را رعایت نکند؟ اگر فردی عفت باطنی داشته باشد اما ظاهرش عفیف نباشد نیز مورد تعرض قرار می‌گیرد.

 

* برخی دیگر از منتقدان حجاب، آن را تبعیض بین زن و مرد معرفی می‌کنند و آن را نوعی محدودیت برای زنان می‌شمرند؟ آیا در شرایط امروز جامعه، حجاب و عفاف فقط مختص زنان است و متوجه مردان نیست؟

 

ـ مردان نیز باید پوشش خود را رعایت کنند و چه کسی می‌گوید یا اجازه می‌دهد که مردها برهنه وارد جامعه شوند؟ ضمناً بین زن و مرد تفاوت وجود دارد. مثلاً آیا تفاوتی که بین درخت گردو و خرما وجود دارد، مشکلی دارد؟ اینکه درخت خرما در منطقه سردسیر و خرما در منطقه گرمسیر به بار می‌آید، آیا ایرادی دارد؟ چه کسی می‌پذیرد که طبع زن و مرد یکسان است؟ آیا فعالیت‌های خشن مردان را زنان می‌توانند انجام دهند و این‌که یک زن می‌تواند انسانی را تربیت کرده و پرورش دهد، آیا یک مرد نیز می‌تواند؟ زن و مرد همانند یکدیگر نیستند. نه فیزیولوژی آن را قبول دارد و نه ما قبول داریم.

 

* وضع حجاب در شرایط فعلی در جامعه چگونه است؟

 

ـ من وضعیت حجاب در جامعه را خوب نمی‌بینم و معتقدم که در این زمینه اقدامات تربیتی نداشته‌ایم و گاهی سخت‌گیری‌های زیادی کرده‌ایم. مثلاً در برهه‌ای از زمان نسبت به رنگ لباس و پوشش سخت‌گیری کردیم که نتیجه قهری‌اش چنین شده است. ما نباید به رنگ لباس کاری داشته باشیم بلکه باید روی عفاف و عفت عمومی جامعه حساس باشیم. من همه حجاب را فقط روسری نمی‌دانم بلکه پوشش و عفت را نیز جزئی از حجاب می‌دانم.

 

* آیا امیدی به بهبود این وضع هست؟

 

ـ بله. با کارهای تربیتی می‌توان اوضاع را بهبود بخشید. در زمان شاه وضعیت خیلی بدتر از اکنون بود. اگر کار معتدل، عاقلانه و اخلاقی انجام دهیم، می‌توانیم وضعیت کنونی را بهتر کنیم. البته مواردی نظیر نارضایتی‌های دیگر در سایر مسائل نیز بر روی حجاب تأثیر می‌گذارد. برای تغییر این شرایط در جامعه باید با اخلاق، مدارا و تحمل رفتار کنیم. دوستانه از افراد بخواهیم که حجاب خود را رعایت کنند. من دانشگاه ادیان و مذاهب را این‌گونه محجبه کردم و به دانشجویان خانم گفتم که به آن‌ها سخت‌گیری نمی‌کنیم ولی خودشان رعایت کنند.

 

* راه درست تشویق، ترویج و تحکیم حجاب شرعی چیست؟

 

ـ راه درست، کار اخلاقی کردن است. باید با بدحجاب با ملایمت و محبت صحبت شود. باید جامعه را با مهر، محبت و تحمل همراه کرد. نگاه‌های غضب‌آلود نداشت و جامعه را دسته‌بندی نکرد. با اخلاق و مدارا حتماً جامعه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. مثلاً یک خانم محجبه در برخورد با یک شخص بی‌حجاب، او را در آغوش بگیرد و با محبت و احترام از او بخواهد که اگر حجابش را رعایت کند، بهتر است، نه این‌که با چشم غضب‌آلود به او بگوید خودش را بپوشاند. هر بی‌حجابی را نباید بدکاره تصور کرد و مورد اهانت قرار داد.

 

* برخی قانون حجاب را مورد اشکال قرار می‌دهند و خواهان اختیاری شدن حجاب هستند. دیدگاه شما چیست؟

 

ـ مدتی است بحث حجاب اجباری در ایران باب شده است، در حالی که باید بگویند بی‌حجابی اجباری. حجاب در طول تاریخ تمدن‌ها، اصل بوده است. اصل حجاب، اجباری نبوده است، چرا درباره بی‌حجابی اجباری بحث نمی‌شود؟ حجاب هم فطرت، هم سنت و هم ادب و آداب قدیمی بوده است. اکنون همه زنان هند ساری و هر زنی در پاکستان شلوار و پیراهن می‌پوشد. حجاب رسم ملت‌های شرقی بوده است. بی‌حجابی از غرب وارد و تحمیل شده است. ملت ما با حجاب بودند و همیشه در تمدن ما حجاب بوده است، بنابراین بی‌حجابی را قبول نداریم، چون بی‌حجابی را وارداتی و سوغات غرب می‌دانیم. بی‌حجابی اصل نبوده است، مگر مادران و اجداد ما بی‌حجاب بودند؟ منظور من مادران مسلمان‌مان نیست، بلکه مادران مسیحی، زرتشتی و یهودی ایران است. مگر اینان بی‌حجاب بودند؟ مگر مردم هند، پاکستان، اندونزی یا کره بی‌حجاب بودند؟ حجاب وارداتی نیست بلکه بی‌حجابی وارداتی است.


برچسب ها : شفقنا, سید ابوالحسن نواب, حجاب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *
کد امنیتی *

Captcha
دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز