دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب

همه مذاهب اسلامی معتقد به منجی هستند

 
تاریخ انتشار: 1396/09/13    

همه مذاهب اسلامی معتقد به منجی هستند

حجتالاسلام والمسلمین فرمانیان:‌ هیچ مذهبی در جهان اسلام نداریم که منجی و مهدویت را قبول نداشته باشد و هرکدام تفاسیر گوناگونی داشته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان در کمیسیون جریانشناسی و مطالعات استراتژیک موعودگرایی در مسجد مقدس جمکران به تبیین موضوع «رویکردهای فرق و مذاهب اسلامی به موضوع مهدی موعود» پرداخت و اظهار کرد: برای فهم منجیگرایی در فرق و مذاهب باید به سه مبنا توجه کرد؛ نخستین مبنا نوع نگاه فرق و مذاهب به تاریخ است که نخستین آن نگاه ادواری است؛ مذهب اهل حق و علویان در این گروه قرار دارند و مهم‌ترین ادوار را دوره امام علی(ع) می‌دانند و توجهی به مسئله مهدویت و امام زمان(ع) ندارند.

وی ادامه داد: نگاه دوم به فلسفه تاریخ، نگاه خطی است؛ نگاه اهل سنت این‌گونه است که افرادی معمولی می‌آیند و حتی ممکن است ظالم و مستکبر باشند؛ نگاه سوم به فلسفه تاریخ، نگاهی است که شیعه اثنیعشری دارد که نگاه تکاملی است و هرچه جلوتر می‌رویم، کامل‌تر می‌شویم.

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر اینکه در این نگاه همیشه در حال تکامل هستیم و دوره امامت امام زمان(عج) شکوفاترین دوره خواهد بود و بعد از آن هم قیامت است، ابراز کرد: نوع نگاه به مسئله خلافت و امامت دومین مبنا در فهم منجیگرایی فرق و مذاهب است؛ در نگاه سوم به جایگاه امام در نظام هستی بستگی دارد و آیا امام فردی عادل، معصوم یا واسطه در فیض است. ما هیچ مذهبی در جهان اسلام نداریم که منجی و مهدویت را قبول نداشته باشد و هرکدام تفاسیر گوناگونی داشته‌اند.

فرمانیان تصریح کرد: رویکرد دوم، رویکرد پذیرش اما سکوت است؛ بسیاری از اشاعره به بحث مهدویت نپرداخته‌اند و امام را فردی عادل می‌دانند؛ بخاری و مسلم هر دو جزء کسانی هستند که مهدویت را پذیرفته‌اند اما سکوت کرده‌اند.

وی یادآور شد: رویکرد سوم، پذیرش و تغییر مصداق است؛ مثلاً می‌گوید که ما مهدی را قبول داریم اما مهدی همان عیسی مسیح است و درواقع حضرت را از اهلبیت(ع) خارج کرده‌اند؛ این گروه نیز در اقلیت هستند.

کارشناس مسائل مهدوی گفت: رویکرد چهارم پذیرش به عنوان یک امام عادل و معمولی و زمینی است؛ از اهل سنت، اشاعره و برخی از سوفی و زیدی‌ها از این گروه هستند که حضرت را امامی عادل و معمولی می‌دانند.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: رویکرد پنجم، پذیرش به معنای امامی معنوی است که بسیاری از اهل سنت نیز بر این عقیده هستند.

وی ادامه داد: رویکرد ششم پذیرش حضرت مهدی(عج) و تأثیرگذاری مادی و معنوی در سطح جهانی است؛ در این تفکر شیعه و اسماعیلیه و شیخیه و برخی صوفی‌های اهلسنت قرار دارند.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان خاطرنشان کرد: مسئله مهدویت مبحثی فراگیر است اما نوع رویکرد و رویکردها متفاوت است و در قالب‌های مختلف قرار می‌گیرند.

گفتنی است همایش منجی موعود هشتم آذرماه 1396 در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

منبع: خبرگزاری فارس


برچسب ها : مهدی فرمانیان, منجی موعود

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز