حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب؛

اسلام دین رحمت و مهربانی است

تاریخ انتشار:

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور در برنامه رادیویی همنشین از شبکه معارف پیرامون برخی موضوعات تاریخی و معرفتی سخن گفت.
به گزارش روابط عمومی دنشگاه؛این استاد حوزه و دانشگاه در ابتدا با اشاره به خاطره‌ای از سفر تبلیغی خود به سیدنی استرالیا در ایام ماه محرم و برخورد با فردی که از طریق رادیو معارف در زمان اقامتش در ایران اطلاعات دینی و معرفتی بسیار خوبی کسب کرده بود بر رسانه‌ها در گسترش دین و معارف اهل‌بیت اشاره کرد و جایگاه رادیو معارف را در این موضوع ممتاز و ویژه ارزیابی کرد.
حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب با خواندن بیت « گر لحمک لحمی حدیث نبوی هه … بی صل علی نام علی بی ادبی هه» شعری که به زبان اردو در رثای جایگاه والای امیرالمومنین (ع)سروده شده است، به فضیلت صلوات اشاره کرده و از توجه خاص عالمان بزرگی چون آیات عظام بهجت و بهاء الدینی به فضائل صلوات یاد نمود و خاطر نشان کرد در بسیاری از جلسات رسمی و غیر رسمی که در آن شرکت می‌کند از ذکر صلوات در تمام لحظات استفاده کرده و هرگز آن را نشانه عامی بودن نمی‌داند.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب سپس به واقعه تاریخی لیله المبیت پرداخت و با بررسی جنبه های تاریخی و سیاسی این واقعه مهم اظهار داشت: متاسفانه بخش معنوی و اجتماعی این رویداد بسیار مغفول مانده است، جایی که امیرالمومنین علی (ع) با به خطر انداختن جان خود، فرهنگ ایثار اسلامی را به نمایش گذاشته و آیه «وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ» را به منصه ظهور و عمل رساند.
وی با اشاره به ابعاد جامعه‌شناختی واقع لیله المبیت افزود: در بعد اجتماعی نیز، جایی که ۴۰ قبیله تصمیم گرفته بودند ننگ این ماموریت شیطانی را بین خود امحاء کنند، امیرالمومنین (ع) با بصیرت و درایت خود، یک تنه نقشه آن ۴۰ طایفه را بر هم زد. این رسوایی، تا فتح مکه برای مشرکان باقی بود. پیامبر بزرگ خدا (ص)، بعد از فتح مکه و تسلط بر سرزمین آن روزهای کفار، در یک حرکت اجتماعی دیگر مانع از خونریزی‌های افراطی با شعار «یوم الملحمه» شد و با تغییر این شعار به  «یوم المرحمه» به همگان اثبات کرد که اسلام دین رحمت و مهربانی است، حتی در مقابل دشمنانی که سابقه رفتاری خشن و جنایتکارانه در اقدام به ترور آن حضرت داشتند.
این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود به واقعه تاریخی هجرت پیامبر از مکه به مدینه پرداخت و خاطرنشان کرد: هجرت پیامبر، مبدا تاریخ مسلمانان است ولی اولین هجرت در تاریخ اسلام به حساب نمی‌آید. چرا که قبل از آن گروهی از مسلمانان به سرپرستی جعفر بن ابیطالب به حبشه مهاجرت کرده بودند و هم اکنون این کشور نزد مسلمانان به «دار الهجره الاولی» مشهور است. بعد از این جریان پیامبر و شماری از مسلمانان به یثرب هجرت نمودند، که مردم آن دیار با نغمه خوانی هایی از جمله: «طلع البدر علینا من ثنیات الوداع از آنان استقبال نمودند.
وی افزود: رهبران دینی و غیر دینی بسیاری برای زنده نگهداشتن نهضت خود از روش هجرت استفاده کرده‌اند، از جمله، تعدادی از پیامبران، امام خمینی (ره)، آیت الله سیدمحمدباقرحکیم یا حتی مائو رهبر چین از این دسته‌اند. اساسا هجرت یکی از مطالبات قرآن کریم است، که شاهد مثال آن، آیه شریفه «أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا ۚ؛ آیا زمین خدا پهناور نبود که در آن هجرت کنید» است.
این فعال تقریب ادیان و مذاهب در ادامه سخنان خود به مسأله وحدت جهان اسلام اشاره کرد و با تأکید بر ضرورت هم‌بستگی مسلمانان جهان افزود: زمینه های خوبی برای تقویت وحدت مسلمانان، در اقصی نقاط جهان وجود دارد، به عنوان نمونه در مصر نام دانشگاه الازهر، برگرفته از نام حضرت زهرا (س) است. این نام توسط جریان فاطمیین که مدتی بر مصر و بخصوص منطقه فسطاط (قاهره) مسلط بودند انتخاب شده است. یا یکی از محبوبترین نام ها در کشور مصر «حسنین» است. محبان اهل بیت (ع) در مصر، بر این عقیده اند، از آنجایی که ممکن است صاحب دو فرزند پسر نشوند، باید نام حسنین را که ترکیبی از نام امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است انتخاب کنند، تا به این شکل ارادت خود را به ساحت اهل بیت(علیهم السلام) ابراز نمایند.
وی افزود : نمونه دیگری در همین کشور مصر، وجود زیارتگاهی موسوم به راس الحسین(ع) است که هیچ‌گاه خالی از زائر نشده و به لحاظ وفور زائر، چیزی کمتر از مرقد حضرت معصومه (س) در قم ندارد. در این زیارتگاه، از روز سوم شعبان تا نیمه رمضان مراسم جشن برپاست. یا مزار سیده نفیسه (نوه امام حسن مجتبی و عروس امام صادق)، که به عنوان محلی مقدس، برای شروع زندگی مشترک جوانان منطقه تبدیل شده است. زیارتگاهی موسوم به مقبره حضرت زینب (س) که به استناد روایتی به ایشان منتسب شده است.  و ۸۴ زیارتگاه دیگر از مزارات اهل بیت (ع) که از اغلب فرق مسلمان زائر دارد. تمام این موارد می‌توانند نمادهای وحدت باشند.
سید ابوالحسن نواب سپس به کشور هند و ظرفیت‌های تقریبی این سرزمین اشاره کرد و گفت: ایالت حیدرآباد هند حدود ۷ میلیون نفر جمعیت دارد که تقریبا نیمی از آنها مسلمان‌اند. به گفته شیخ عثمان، امام جمعه اهل سنت شهر حیدرآباد، به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س)، مهم ترین مساجد شهر، به مدت ۹۰ روز چراغانی شده و مراسم جشن برگزار می شود. کل کشور هندوستان روز عاشورا تعطیل می‌شود، یعنی ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر از فرقه‌های مختلف به احترام امام حسین (ع) و ۴۰ میلیون شیعه همه فعالیت‌های خود را در روز عاشورا تعطیل میکنند، این‌ها خود از موارد وحدت آفرین بین مسلمانان و حتی معتقدان سایر ادیان است .
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به زمینه‌های وحدت مسلمانان در کشور عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: یکی از این زمینه‌ها، راه اندازی نهضتی در مکه، توسط برادر وزیر نفت سابق این کشور، موسوم به «علمو ابنائکم محبت اهل البیت (ع)»به عنوان یک نهضت اجتماعی وحدت آفرین است. نمونه دیگر برگزاری اجلاسی در عربستان، جهت رد ادعای وهابیت مبنی بر تأسیس شیعه توسط عبدالله بن سبا است، موضوعی که ۵۰ سال پیش توسط علامه عسگری رد شده بود.
سید ابوالحسن نواب به ظرفیت‌های تقریب مسلمین در کشورهای دیگری مانند اندونزی، فلسطین و آلمان نیز اشاره کرد و تمامی این نشانه‌ها و نمادها را فرصتی برای هر چه نزدیک‌تر شدن مسلمانان به یکدیگر و اتحاد آنان دانست و تأکید کرد حتی صاحبان دیگر ادیان نیز می‌توانند در این دایره دوستی و صلح قرار گیرند چنان‌چه در بسیاری از کشورهای اروپایی این اتفاق افتاده است.

 

مطالب مشابه