پس از اقامه نماز ظهر و عصر

جلسه درس اخلاق آیت الله احمدی فقیه یزدی برگزار شد

تاریخ انتشار:

گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دانشگاه، جلسه درس اخلاق با سخنرانی حضرت آیت‌الله احمدی فقیه یزدی روز چهارشنبه 24 آذرماه 1395 پس از نماز ظهر و عصر در محل نمازخانه این دانشگاه برگزار شد.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی در این جلسه پس از اقامه نماز ظهر و عصر در بیاناتی ضمن مروری بر رویکردهای علمی رشته های مختلفی گفت: امروزه محققان در هر علمی به دنبال کشف علل و انگیزه ها و اهداف هستند.

وی بااشاره به این نکته افزود: در علم اخلاق نیز که امروزه شاخه های مختلفی چون اخلاق در پزشکی و غیره پیدا کرده چنین است.

 

گزیده بیانات آیت‌الله احمدی فقیه یزدی در این جلسه به شرح زیر است:

ـ امروزه انگیزه اخلاقمندی را نفع و ضرر انسان مطرح می کنند و می گویند که انسان اخلاق را برای کسب منفعت و دفع ضرر رعایت می کند.

ـ نظریه دیگر، اخلاق را برای ارضای لذایذ می داند. یعنی هر چه لذت ببرد همان اخلاق را برای او شکل می دهد. هر آنچه مابه نفرت و آزار اوست از آن اجتناب می کند.

ـ بر اساس آیات و احادیث وجود انسان حائز مراتبی است: مراتب احساسات و مسائل حسی.

ـ ابن سینا در اشارات و تنبیهات تخیل را از قوای مهم نفس انسان می داند و معتقد است بحث اخلاق مربوط به این قسمت از نفس است. در بسیاری از آیات قرآن مفاهیم اخلاقی در مسائل مربوط به لذائذ جسمانی مطرح شده است و اینکه  مسائل اخلاقی باید در این حوزه رعایت شوند.

ـ اما مرتبه و قوه دیگر قوه عقل است. مرتبه دیگر مرتبه متافیزیک است که شامل ارتباطی معنوی است که انسان می تواند با عالم بالا برقرار کند. انسان مستقیما با جهان ماورا در ارتباط باشد و آنچه در بهشت و جهنم می گذرد را می تواند درک کند و این ویژه عده خاصی است.  

ـ لذا منشا اخلاق سه مفهوم نفس، خیال، و عقل است. انسان وقتی این مقام ها را پشت سر گذاشت به ارتباط مستقیم معنوی با خداوند متعال می رسد و نوع عبادت وی از عبادت تاجران و بردگان  عبور می کند.

ـ ائمه بهترین مردم را خوش اخلاق ترین آنها دانسته اند که می توان تفسیر ایمان و اخلاق را از این احادیث برداشت کرد.

ـ ارتباط انسان با عالم غیب رتبه عالیه اخلاق است ولی عامه مردم با اخلاق در مرتبه نفسانی زندگی می کنند.

ـ دنیا چیزی جز غذا، پوشاک و زن و زندگی نیست. دو روایت در اصول کافی از جابر به نقل از امام باقر علیه السلام روایت می کنند که مضمون آنها چنین است: دنیا دار فانی و آخرت دار بقا است اما انسان ها در غفلت هستند. ولی مومنان جذب زیبایی های دنیا نمی شوند. انسان می تواند با توبه و استغفار راه اجابت دعا را برای خود باز کند و به مقام عالی ارتباط با خدا دست پیدا کند.

مطالب مشابه