دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
از سوی مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی:
پذیرش دانشجوی کارشناسی در رشته‌های هنر
به قلم محمدحسین شیخ‌شعاعی؛
ما و دو پاپ
در فهرست نامزدهای نهایی جایزه کتاب سال قرار گرفت:
«اسلام نص‌گرا: تاریخ و عقاید اخباریان شیعه»
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:
نیاز امروز جامعه تولید کتاب‌های کاربردی است
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با ایبنا:
آتش توپخانه‌ها در طول مرزها با گفت‌وگو خاموش می‌شوند
مروری بر ایلیاد هومر و سرآغازهای فلسفه
شور عشق و خشم جنگ (2)
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ادیان و مذاهب اعلام کرد؛
آغاز پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری ویژه طلاب

مسئله همسانی دلایل اثبات و انکار خدا

 
تاریخ انتشار: 1395/02/12    

مسئله همسانی دلایل اثبات و انکار خدا

دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «مسئله همسانی دلایل اثبات و انکار خدا» با سخنرانی دکتر نعیمه پورمحمدی و نقد دکتر علی شهبازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر پورمحمدی با ارائه نمونه‌هایی از نظرات الهی‌دانان غربی درباره برهان نظم،‌ و دلایل رد وجود خداوند از نظر این الهی‌دانان را مطرح و بررسی کرد. وی برای اثبات خدا نظریات الهی‌دانانی هم‌چون پیری و برای رد وجود خدا نظریات افرادی مانند دوکینز و دنت را مطرح کرد و به تشریح نمونه‌هایی از این استدلال‌ها پرداخت.

وی در ادامه سخنان خود گفت: از جمله استدلال‌های جدید، برهان سادگی است که ریچارد سوئینبرگ در اثبات وجود خدا است. دوکینز از طریق همین برهان به رد خدا پرداخته است و گفته نظریه تکامل، ساده‌ترین تبیین است برای این نظمی که از آن یاد می‌کنیم و تبیین تکاملی قابل قبول‌تر است.

در برابر این مسئله یکی از طرحهای معرفت‌شناسی اصلاح شده می‌تواند کمک کند یعنی اصلاح ماهیت برهان. از معنای حداکثری برهان دست بکشیم که در سنت کلاسیک هست و یک معنای معتدل و اصلاح شده به برهان بدهیم. و آن عبارت است از برهان‌های شخص محور. آن وقت می‌توانیم هم‌چنان در سنت برهان‌آوری برای اثبات خداوند بمانیم.

دکتر پورمحمدی سپس به تعریف نظریه خود برای حل این مسئله پرداخت و گفت: یکی از طرح‌های نویدبخش برای نجات جان رنجور براهین اثبات خدا، طرح «تعریف اصلاح‌شده برهان» است. این طرح که در جریان معرفت‌شناسی اصلاح شده به دست آمده است، با جابه‌جایی «تعریف حداکثری برهان» با «تعریف شخص‌محور و تنوع محور برهان»،‌ جایی برای بازگشت به سنت برهان‌آوری برای اثبات وجود خدا باز می‌کند. بر اساس این طرح، شخص خداباور می‌تواند به طور معقولی از روایت‌های محکم‌تر این براهین دفاع کند به شرط آن که چشم‌انداز و مبانی فلسفی شخصی‌اش از مبانی و فرض‌های این برهان‌ها فاصله نداشته باشد. به بیان دیگر، اگر شخص خداباور آنسلمی ـ دکارتی یا آکوییناسی، ویتگنشتاینی یا پاسکالی و یا جیمزی بیندیشد، آشکارا می‌تواند برهان‌های خداشناسانه را بپذیرد. اما در صورتی که در سنت فکری هیومی، کانتی، کلیفوردی و فرویدی باشد، انتظار معقول و به جایی است که با براهین خداشناسی اقناع نشود و این اختلاف نظر آسیبی به اعتبار براهین خداشناسانه نزد خداباوران نمی‌زند.

در ادامه این نشست دکتر علی شهابی به عنوان ناقد به نقد سخنان دکتر پورمحمدی پرداخت و گفت: من در این‌جا یک نگاه درجه دوم به برهان می‌کنم یعنی یک نگاه فلسفی و تاریخی به برهان. اگر قرار باشد یک برهان از دو زبان بیان شود چرا دو نتیجه متعارض گرفته می‌شود؟ راه حل را بنده متوجه نشدم. قرار بود جایگزینی شود. به نظر می‌رسد ایشان می‌خواستند تلفیقی صورت دهند که تلفیقی ناکام بود. نکته دیگر این که اصلاً‌ چرا نگاه دیگری به این تعارض نکنیم. چه کسی می‌گوید تعارض بین براهین وجود دارد و یک برهان اقامه شده است. این‌جا دو برهان و دو استدلال است. دو فرد در دو جهان صحبت می‌کنند. صحبت از چند پارادایم است. مفاهیمی که در هر یک از این استدلال‌ها به کار رفته به نظر می‌رسد مفاهیم متفاوتی هستند. به نظر می‌رسد برهان جز یک بازی زبانی بیش نیست. مؤمنانی نخست مؤمن می‌شوند و یقین‌دارانی نخست یقین را حاصل می‌کنند و در مقابل یقین‌های متعارض و ایمان‌های متعارض سخنی را می‌گویند برای اسکات شخص نه برای اقناع.

در پایان این نشست سخنران جلسه به سؤالات دانشجویان و استادان پاسخ گفت. گفتنی است دوازدهمین کرسی آزاداندیشی پژوهشکده ادیان و مذاهب با عنوان «مسئله همسانی دلایل اثبات و انکار خدا» روز پنج‌شنبه 9 اردیبهشت‌ماه 1395 در سالن امام موسی صدر برگزار شد.


برچسب ها : کرسی آزاداندیشی, اثبات خدا, نعیمه پورمحمدی, علی شهبازی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز