دفاعیه کارشناسی ارشد انجام شد

بررسی صفت خیر بودن خدا از منظر تفسیر المیزان و کتاب شهر خدای آگوستین

تاریخ انتشار:

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که چهارشنبه 19 اسفند در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر فاطمه توفیقی به عنوان استاد راهنما، دکتر نعیمه پورمحمدی، استاد مشاور و دکتر محمدحسن محمدی مظفر در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو علی رضاپور از پایان نامه اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان نامه آمده است: علامه طباطبائى و قدیس اگوستین از جمله بزرگترین فیلسوفان دو حوزه اسلام و مسیحیت هستند که مساله شر و ارتباط آن با صفت خیر بودن خدا را مورد مطالعه قرار داده­اند و دیدگاه های دقیقآنان در بسیاری از وجوه با هم مشترک و در بعضی از موارد مخالف هستند. در این پژوهش به بررسی نگاه این دو متفکر درباره صفت خیر بودن خدا می پردازیم، صفت خیر بودن خدا از سه منظر قابل بررسی است: (1) خیر بودن خدا در پاسخ به مسأله شر، (2) خیر بودن خدا در بحث پیرامون صفات خدا (3) معنای خیر بودن خدا در زبان دین. وجود شر در نگاه هر دو اندیشمند در عالم هستی امری پذیرفته شده است اما در حقیقت و ماهیت آن، هر دو آن را بصورت یک امر عدمی، تحلیل و بررسی نموده اند.علامه اصل در معناى خیر را انتخاب می داند لذا شر را مکروه بالذات معرفی می کند. اگوستین، از عنوان کلّی شر، در اکثر موارد، مفهوم گناه را ارائه می دهد.

علامه راه‏کار برون رفت از ناسازگارى ظاهرى وجود شرور با وجود خدا و صفات حق تعالى را بسته به نوع شرور، به شر تشریعی و تکوینی تقسیم می نماید. اگوستین در مسأله ارتباط صفات خدا با وجود شر در عالم، خدا را دارای تمام صفات کمال به طور مطلق می داند، از دیدگاه او هیچ گونه شری در عالم وجود ندارد.

علامه و اگوستین معقتد هستند که در موارد لازم باید ظواهر کتاب مقدس و قرآن را تاویل و در بعضی موارد معانی مجازی برای آن ارائه کرد اما در مسئله خود زبان، اگوستین زبان دین را زبان عرفی مردم می داند اما علامه معتقد است برای فهم کلام خدا اکتفا به لغت و اصول لفظی کافی نیست.

واژگان کلیدی: مسئله شر، صفت خیر بودن خدا، علامه طباطبائی، قدیس اگوستین، صفات خدا، زبان دین

 

 

مطالب مشابه