دفاعیه کارشناسی ارشد انجام شد:

شاخصه ها و رویکردهای تفسیر کتاب مقدس در عصر اصلاحات (قرون شانزده و هفده)

تاریخ انتشار:

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که شنبه 8 اسفند در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر مهراب صادق نیا به عنوان استاد راهنما، دکتر فاطمه توفیقی، استاد مشاور و دکتر محمدتقی انصاری پور در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو طیبه حقانی فضل از پایان نامه اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان نامه آمده است: مسیحیت دینی متن‌محور است، به این سبب کتاب‌مقدس و تفسیر آن همواره موضوعی مهم به شمار می‌آید. تا شروع قرن 16 کتاب‌مقدس و سنت پابه‌پای هم پیش می‌رفتند و مرجع عقاید دینی و عملی ایمان‌داران بودند. بروز تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در این قرن و هم‌زمانی‌ آن‌ها با بحران در کلیسای کاتولیک، تضعیف جایگاه پاپ، و جنبش رنسانس با شعار اصلی «بازگشت به ریشه‌ها» باعث وقوع نهضتی عظیم به نام نهضت اصلاح دینی شد. مهم‌ترین شعار این جنبش شعار «تنها کتاب‌مقدس» بود که بر اساس آن کتاب‌مقدس مرجعیت تام‌تری می‌یافت و تا حدودی اعتبار خود را از سنت کلیسایی متمایز می‌کرد. اهمیت کتاب‌مقدس در حقیقت به معنای تأکید بر تفسیر غیرمستند به کلیسا بود. به همین سبب نهضت اصلاح دینی را باید پارادایمی جدید در سنت تفسیری دانست که بر درکی نو از اهمیت و جایگاه کتاب‌مقدس و رابطه‌ی آن با سنت کلیسایی مبتنی بود. تفسیر در پارادایم جدید بسندگی بیشتری به کتاب‌مقدس داشت و در کنار آن بر معنای لفظی‌ آیات، مسیح‌مرکزی، هدایت‌گری روح‌القدس، عقل‌گرایی، و ترجمه‌ی کتاب‌مقدس به زبان‌های محلی بیشتر تأکید می‌کرد.

در این پایان‌نامه تلاش شده است تا مهم‌ترین رویکردهای شکل‌گرفته در این دوران، در کنار رویکرد کلیسای کاتولیک، نسبت به کتاب‌مقدس و تفسیر آن معرفی شوند. در هر رویکرد ویژگی‌ها و مفسران برجسته‌ی آن ذکر شده‌اند. علی‌رغم وجود تفاوت‌های مهم بین این گروه‌ها به لحاظ تفسیر کتاب‌مقدس، اشتراکاتی نیز داشتند. این اشتراکات تحت عنوان شاخصه‌های تفسیر کتاب‌مقدس در این دوران مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

واژگان کلیدی: تفسیر کتاب‌مقدس، عصر اصلاحات، رویکرد‌ تفسیری، شاخصه‌های تفسیر کتاب‌مقدس

 

مطالب مشابه