دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
به قلم علی بدیع دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه و ارتباطات
حاج قاسم را آن‌طور که بود، بشناسیم
از سوی مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی:
پذیرش دانشجوی کارشناسی در رشته‌های هنر
به قلم محمدحسین شیخ‌شعاعی؛
ما و دو پاپ
در فهرست نامزدهای نهایی جایزه کتاب سال قرار گرفت:
«اسلام نص‌گرا: تاریخ و عقاید اخباریان شیعه»
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:
نیاز امروز جامعه تولید کتاب‌های کاربردی است
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با ایبنا:
آتش توپخانه‌ها در طول مرزها با گفت‌وگو خاموش می‌شوند
مروری بر ایلیاد هومر و سرآغازهای فلسفه
شور عشق و خشم جنگ (2)
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ادیان و مذاهب اعلام کرد؛
آغاز پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری ویژه طلاب

ششمین نشست کرسی های آزاداندیشی برگزار می شود

 
تاریخ انتشار: 1394/11/05    

ششمین نشست کرسی های آزاداندیشی برگزار می شود

ششمین کرسی‌ آزاداندیشی با عنوان «امامت به مثابه پاسخی به پرسش اگزیستانسیال رابطه انسان با خدا» سه‌شنبه سیزدهم بهمن ماه برگزار می‌شود.

ششمین کرسی‌ آزاداندیشی با عنوان «امامت به مثابه پاسخی به پرسش اگزیستانسیال رابطه انسان با خدا» برگزار می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دانشگاه، ارائه دهنده این نشست، دکتر امداد توران و ناقد، سرکار خانم دکتر نعیمه پورمحمدی است.

این نشست روز سه‌شنبه سیزدهم بهمن‌ماه 1394 ساعت 45/12 در محل سالن امام موسی صدر برگزار می‌شود.

گفتنی است سلسله نشست‌های کرسی‌های آزاداندیشی از سوی پژوهشکده ادیان و مذاهب و با حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود.

چکیده:

اگزیستانس در اینجا یعنی نحوه وجود انسان آنگونه که او خود را می یابد؛ یعنی وجودی که خود را نیازمند یا خواستمند می یابد و می بیند که دانش و توانشش از هر لحاظ و از جمله برای برآوردن خواسته هایش محدود است. انسان خود را موقعیتمند و در حصار زمان و مکان و شرایط زمانی و مکانی می یابد. او همچنین او خود را موجودی دگرگون شونده می یابد که احوال جسمی از قبیل سلامتی و بیماری و احوال روانی از قبیل شادی و غم، و خشم و خرسندی بر او عارض می شوند.

از سوی دیگر، انسان دین باور در برخی از سنتهای دینی، خود را مواجه با خدایی می داند که بر حسب تعریف از هر جهت در نقطه مقابل انسان قرار دارد: او کمال مطلق، علم مطلق، قدرت مطلق و تغییر ناپذیر و آزاد از زمان و مکان و موقعیت است.  طبیعی است که انسان با نظر جهل و عجز و محدودیت و موقعیتمندی خود از خود بپرسد که چگونه می تواند با خدایی ارتباط برقرار کند که گرفتار عشق و نفرت، شادی و غم نمی شود تا انسان با او از عشق و نفرت و شادی و غمش سخن بگوید. حالت منتظره ای برای او وجود ندارد و تصمیم نوی که از ازل نداند نمی گیرد و در او تغییری ایجاد نمی شود تا انسان بخواهد با او سخن بگوید و در رفتار او در قبال انسان تغییری ایجاد کند. مکانی ندارد تا او را در آن مکان جستجو کرد. زمانی ندارد تا با او قرار ملاقات گذاشت و به دیدنش رفت. بدین ترتیب انسان راهی به سوی او ندارد و نمی تواند داشته باشد.

اما خداوند در این ضعف و عجز انسان به چشم ترحم نگریسته و با قدرت خود راهی برای انسان به سوی خود گشوده و خود را برای انسان دسترس پذیر ساخته است. خداوند از طریق مواجهه انسان وار با انسان انسان را به خود راه داده  بی آنکه  در ذات خود انسان وار باشد. کتاب وحی الهی مشحون است از آیاتی که اوصاف و احوال انسانی را به خدا نسبت می دهد: وجه، عین، ید، رضا و غضب و مکر و حسرت، شایدگویی (لعلکم) و تلاش برای دانستن (لنعلم). این ادبیات انسانوارانگار تنها یک پرده از پرده های تو در توی مواجهه انسان وار خدا با انسان است. این ادبیات انسانوارانگار از حقیقتی پرده برمی دارد که در ورای آن مستور است. آن حقیقت عبارت است از اینکه خداوند حقیقتا مواجهه ای انسانی با انسان دارد که در این مواجهه اوصاف و احوال فوق عینا تحقق پیدا می کنند اما نه در مورد ذات خدا بلکه در مورد آنچه خداوند را برای انسان و انسان را برای خدا نمایندگی می کند. این نمایندگی به تمام و کمال در خلیفه علی الاطلاق خدا پیامبر و اهل البیت تبلور یافته است. ایشان به عنوان وجه، عین و ید خداوند مجرای ارتباط خداوند با جهان اند که خدا از طریق ایشان با مخلوقات مواجه می شود و به مخلوقات نظر می کند و در آنها تصرف می کند. کاربرد ادبیات و مفاهیم انسانی درباره خدا به اعتبار نمایندگی خلفای خداست از خدا و از این حیث کاربردی حقیقی است. خداوند تغییر پذیر و عاطفی نیست و دچار رضا و غضب و حسرت نمی شود، لکن رضا و غضب و حسرت خلفای خود  را رضا و غضب و حسرت خود قرار داده است تا انسان بتواند خود را با این رضا و غضب هماهنگ کند.

علم خداوند در ذات خود مطلق و غیر قابل تغییر است، لکن علمی که در خلیفه خدا قرارداده علم محدودی است که در عین انتساب به خدا به تناسب رفتار انسان تغییر پذیر است (بدا).  و همین تغییر پذیری امکان تعامل انسان را با آن فراهم می کند. همچنین حضور ایشان در مکان و زمان امکان مواجهه مکانی و زمانی انسان را با ایشان فراهم کرده است که در حقیقت در حکم مواجهه با خداست (من زار رسوله الله کمن زارالله فوق عرشه).

 انسانوارگی مواجهه خدا با انسان هر چند عمدتا از طریق خلفای الهی تحقق می پذیرد، اما لزوما انحصار در آن ندارد و ای بسا مصادیقی خارج از مفهوم خلافت بتوان برای آن یافت نظیر خانه خدا و ماه خدا که هر کدام تبلورهای دیگری از مواجهه انسان وار خدایند با انسان. بدین ترتیب، نظریه انسانوارگی مواجهه خدا با انسان می تواند در عین تنزیه ذات خداوند متعال، آیات و روایات مشعر به تشبیه را تبیین کند بدون آنکه نیاز به تاویل این آیات و ارجاع آنها به اوصاف ذات باشد.


برچسب ها : کرسی های آزاداندیشی, امداد توران, نعیمه پورمحمدی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز