دفاعیه کارشناسی ارشد برگزار شد؛

حجیت احادیث فقهی مشترک میان فریقین

تاریخ انتشار:

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که شنبه 26 دی در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور حجت‌الاسلام دکتر سید محمد کاظم طباطبائی به عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام دکتر رضا اسلامی، استاد مشاور و آیت الله محمد هادی یوسفی غروی در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو سید محمد حسن حکیم از پایان نامه اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان نامه آمده است: «حدیث مشترک» به عنوان یکی از راه های دستیابی به سنت موضوع این پژوهش است. «اشتراک در حدیث» ناظر به اتحاد الفاظ متون حدیثی است که از دو طریق غیر هم مذهب رسیده باشد. این گونه از احادیث حجم معتنابهی از متون حدیث فقهی را تشکیل می دهد.

این نگارش در پی آن است که نسبت صحیح «حدیث» ـ با التفات و تمرکز بر «حدیث مشترک» ـ، با «سنت» را تبیین نموده و با توجه به جایگاه «حدیث مشترک» در دستیابی به «سنت»، به تبیین حجیت و اعتبار عنصر «اشتراک» به عنوان قرینه ای اطمینان آور برای اثبات «سنت» بپردازد.

این مهم از دو مسیر «ملاک تواتر» یا همان «نفی احتمال تبانی بر کذب» و «نظریه­ی احتمال» پی جویی می شود.

در «ملاک تواتر» تلاش می شود تا تقابل میان فریقین در تمامی مراحل دانشی حدیث و احتراز جدی هر طایفه از گروه مقابل تبیین شود. تبیین این تقابل به طور قهری «احتمال تبانی بر کذب» را نسبت به این دو گروه متخاصم در خصوص «حدیث مشترک» منتفی می کند. با روشن بودن منشأ واحد در صدور حدیث میان فریقین که همانا رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) است، می توان نتیجه گرفت که «اشتراک در حدیث» موجب اطمینان به صدور آن خواهد شد. اطمینانی که مبتنی بر «نفی احتمال تبانی بر کذب» یا همان «ملاک تواتر» است.

در «نظریه­ی احتمال» تلاش می شود تا با اشاره به نظریه احتمال «شهید صدر» و بهره گیری از تلاش علمی ایشان، با استخراج و تشکیل جامعه­ی آماری دقیقی از «کتاب الطهاره» نسبت «اشتراک» و همچنین نسبت «اعتبار» در این جامعه آماری مشخص شود. آنگاه نتایج حاصله، مبتنی بر فرمول «احتمال شرطی»، تحلیل شده و میزان «اعتبار اشتراک» به واسطه­ی آن مورد محاسبه قرار می گیرد.

واژگان کلیدی: حجت، حدیث مشترک، حدیث، سنت.

 

مطالب مشابه