دفـاع از پایان نامه کارشناسی ارشد:

مقایسه انسان شناسی هندوئی و اسلامی…

تاریخ انتشار:

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که دوشنبه16 آذر در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر علی موحدیان عطار به عنوان استاد راهنما، دکتر علیرضا ابراهیم ، استاد مشاور و دکتر سید محمد روحانی در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو مریم مهدوی پور از پایان نامه اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان نامه آمده است:

با نگاه به آموزه‌های اسلامی و هندویی، به‌رغم تفاوت ساختاری، شباهت‌های محتوایی و جوهری زیادی در حوزه‌ی هستی‌شناسی، خداشناسی و انسان‌شناسی بین این دو نظام فکری به چشم می‌خورد. یکی از این شباهت‌ها، تبیینی است که آنها نسبت به ابعاد وجود انسان دارند. با توجه بهبعضیمنابع هندوییمی‌توان پنج ساحت برای انسان برشمرد که عبارتند از: 1. قشر فیزیکی، 2. قشر نیروی حیاتی، 3. قشر ذهن، 4. قشر آگاهی و 5. قشر سعادت. نظیر این پنج ساحت در متون و منابع روایی اسلامی‌عبارتند از: 1. بدن، 2. روح الحیات، 3. روح القوه و روح الشهوه، 4. روح الایمان و 5. روح القدس. با توجه به خصوصیاتی که در تعالیم اسلامی‌و هندویی در مورد این ساحت‌ها آمده‌است، تناظری واقعی و عمیق بین پنج ساحت اسلامی و پنج ساحت هندویی برقرار می‌شود. همانگونه که در آموزه‌های هندویی، این پنچ قشر، قیود آتمن به عنوان حقیقت مطلق هستی، هستند و با تقیید آن موجب شکل‌گیری جیوه می‌شوند، از دیدگاه منابع اسلامی‌نیز، این ابعاد موجب مقید شدن حقیقت هستی و ظهور حقیقت انسانی می‌گردند. در سایه‌ی تناظر این ابعاد پنج‌گانه با یکدیگر، تشابه معناداری بین آموزه‌ی آتمن- جیوه در انسان‌شناسی هندویی و آموزه‌ی وجود مطلق و وجود مقید که در تبیین رابطه حق و خلق در معارف اسلامی‌مطرح است، به چشم می‌خورد. علاوه بر این، تبیینی که معارف اسلامی‌و تعالیم هندو نسبت به مراتب هستی ارائه داده‌اند تشابه زیادی با یکدیگر دارد و تقسیم هستی به چهار مرتبه از سوی هر دو منظومه فکری، علاوه بر پرده‌برداری از همسانی تعالیم آنها در حوزه هستی‌شناسی، موجب قرابت بیشتر در حوزه انسان‌شناسی می‌گردد چرا که هر دو، انسان را عالم صغیر و بازتاب و آیینه‌ی هستی می‌دانند که تمام مراتب عالم کبیر را در خود نمایان ساخته است.

کلید واژها : آتمن، جیوه، شریره، قشر، روح، حق و خلق.

مطالب مشابه