دفاعیه ارشد برگزار شد:

بررسی نور و ظلمت در مزدیسنا و حکمت اشراق

تاریخ انتشار:

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که شنبه 30 آبان در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر سید سعیدرضا منتظری به عنوان استاد راهنما، حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم جعفری، استاد مشاور و  حجت الاسلام و المسلمین جناب دکتر رضا الهی منش در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو محمد بهرامی از پایان نامه اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان نامه آمده است:

نور و ظلمت از مفاهیم کاربردی در دین زرتشتی و حکمت اشراق است. در این پایان نامه به مقایسه مفهوم نور و ظلمت در دین زرتشتی و حکمت اشراق پرداخته شده است. در این راستا نویسنده کوشیده است مفاهیم نور و ظلمت و ابعاد و جنبه‌های گوناگون آن را بررسی و تشریح کند و سپس به بررسی نقاط اشتراک و افتراق آنها بپردازد و پس از آن به جمع بندی برسد.

نویسنده به این نتیجه میرسد که سهروردی همان گونه که خود نیز اذعان کرده است در ارائه مفاهیم حکمت خود که به حکمت اشراق نام بردار شده است علاوه بر مفاهیم و اصطلاحات اسلامی از بعضی مفاهیم دین ایران باستان از جمله نور و ظلمت سود جسته است اما این بدان معنا نیست که این مفاهیم دقیقا در معنا و کارکردی به کار رفته‌اند که در دین ایران باستان متداول بوده است؛ بلکه سهروردی در این راستا از این مفاهیم و اصطلاحات سود جسته است و دخل و تصرفات خاص خود را نیز در آنها داشته است، تا بتواند طرح عظیم فکری خود را در بیندازد که همانا حکمت گسترده و همه جانبه اشراق بود. حکمتی که تعبیر و نگاهینو و جدید به مفاهیم کهن داشت. او از زبانی ملموس و آشنا برای ایرانیان سود جست تا طرحی نو در اندازد.

 

کلمات کلیدی: حکمت خسروانی، نور و ظلمت، شیخ اشراق، سهروردی، امشاسپندان، نورالانوار، غواسق.

 

 

مطالب مشابه