دفاعیه ارشد برگزار شد:

دیدگاه ائمه (ع) نسبت به صحابه پیامبر (ص)

تاریخ انتشار:

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که پنجشنبه 28 آبان در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر علی آقانوری به عنوان استاد راهنما، حجت الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب ، استاد مشاور و حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو سجاد کلانتری دهقی از پایان نامه اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان نامه آمده است:

رسول الله (صلی الله علیه و آله) به مقام پیامبری مبعوث گردید تا جهانیان را به دین اسلام دعوت کند، در کنار ایشان افراد بیشماری بودند که پس از ایمان آوردن، ایشان را در این رسالت بزرگ همراهی می‌کردند، به این افراد صحابه می‌گویند. تا زمانیکه پیامبر(صلی الله علیه و آله) در قید حیات بودند صحابه ایشان با هم رابطه خوبی داشتند و مشکل جدی میان ایشان مطرح نبود اما از زمانیکه ایشان وفات نمودند میان صحابه به خصوص در مسئله جانشینی پیامبر(صلی الله علیه و آله) که به قطع بزرگترین جایگاه سیاسی اسلام آن زمان بود اختلاف شدیدی شکل گرفت.

در این میان بعضی از صحابه به جانشینی امام علی(علیه السلام) معترف بودند که به اعتقاد این گروه از صحابه، پیامبر(صلی الله علیه و آله) ایشان را به جانشینی منصوب کردند. اما عموم صحابه این نظریه را قبول نداشتند و جانشینی را به رأی گیری میان صحابه بزرگ اعم از مهاجر و انصار گذاشته و جانشین پیامبر(صلی الله علیه و آله) یعنی خلیفه را انتخاب کردند.

از این جهت بسیار حائز اهمیت است که امام علی(علیه السلام) و فرزندانشان که خلافت از ایشان غصب شده است با صحابه پیامبر(صلی الله علیه و آله) که خلافت را از ایشان غصب کرده‌اند چه برخوردی داشته و یا ائمه(علیهم السلام) بعدی که صحابه را ندیده‌اند چه نظری در مورد صحابه داشته‌اند. تلاش ما در این تحقیق نیز رسیدن به همین مسئله است.

در فصل اول، کلیات پایان نامه مشخص می‌شود. در فصل دوم صحابه از منظر آیات قرآن کریم و همچنین نحوه برخورد پیامبر(صلی الله علیه و آله) با ایشان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در فصل سوم، رفتار و دیدگاه آن دسته از ائمه(علیهم السلام) که صحابه را دیده‌اند و به همان روش در فصل چهارم دیدگاه آن دسته از ائمه(علیهم السلام) که صحابه را ندیده­اند مورد بررسی قرار می‌گیرد. و در نهایت در فصل پنجم، نتیجه تحقیق مشخص می‌شود.

کلید واژه: پیامبر(صلی الله علیه و آله)، صحابه، امام علی(علیه السلام)، قرآن، مسلمان

 

مطالب مشابه