از پایان نامه نظام دین یاری زرتشتی در دوره ساسانی دفاع شد

تاریخ انتشار:

از پایان‌نامه نظام دین‌یاری زرتشتی در دوره ساسانی دفاع شد

از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «نظام دین‌یاری زرتشتی در دوره ساسانی» در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب دفاع شد.

به گزارش گروه تأمین اخبار و اطلاعات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در این جلسه دانشجو سوسن رضایی از پایان‌نامه خود با عنوان «نظام دین‌یاری زرتشتی در دوره ساسانی» دفاع کرد. سعیدرضا منتظری استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم جعفری استاد مشاور این پایان‌نامه بودند و حجت الاسلام و المسلمین مصطفی فرهودی داوری این اثر را بر عهده داشت.

در ذیل چکیده این پایان‌نامه ارائه می‌گردد.

 

چکیده:

نظام دین‌یاری زرتشتی یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه در دوره ساسانی محسوب می‌شود. در این پایان‌نامه این نظام دین‌یاری مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده کوشیده است نشان دهد که دین‌یاران همواره رکنی مهم و تاثیر گذار در همه جوامع بوده ­اند و اهمیت و جایگاه بالای آنان محدود به دوره ساسانی نمی‌شود. به این منظور نویسنده نخست به بیان جایگاه روحانیون در میان طبقات جامعه ساسانی به استناد متون دینی زرتشتی و متون کلاسیک پس از اسلام پرداخته است و علاوه بر آن، طبقات درون خود نظام دین‌یاری را نیز بررسی نموده است. در این سازمان منسجم دین‌یاران بر حسب سطح سواد و تحصیلات به دسته‌های گوناگون تقسیم می‌شدند و به فراخور توانایی برای آنها فعالیت‌های اجتماعی گوناگونی در نظر گرفته شده بود. عده­ ایی به کار تعلیم و تربیت، عده ­ایی به نگهبانی از آتشکده و امور مربوط به آن، عده ­ایی به وعظ و تبلیغ و انجام مراسم دینی، و عده­ ای دیگر به امور دولتی و درباری می‌پرداختند. سپس شرح خویش‌کاری روحانیون در سه سطح رابطه با دولت، رابطه با مردم و رابطه با پیروان سایر ادیان آمده است.

نویسنده معتقد است که نظام دین‌یاری زرتشتی در دوره ساسانی، در راس طبقات جامعه ساسانی قرار داشت و نظامی پرنفوذ و با اهمیت بود که در همه جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی فردی شاهنشاهی ساسانی نفوذ کرده بود.

کلمات کلیدی: دین­یاران، ساسانیان، نظام طبقاتی، مغ، آثرون، آیین، کرتیر، تنسر، آذربادمهراسپندان.

 

 

 

 

مطالب مشابه