دفاع از پایان نامه ترجمه ثلث اول کتاب The Jewish War

تاریخ انتشار:

دفاع از پایان‌نامه ترجمه ثلث اول کتاب  The Jewish War

از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «ترجمه ثلث اول کتاب  The Jewish War نوشته یوسفوس فلاویوس» در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب دفاع شد.

به گزارش گروه تأمین اخبار و اطلاعات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در این جلسه دانشجو سمیه بخشی از پایان‌نامه خود با عنوان «ترجمه ثلث اول کتاب  The Jewish War نوشته یوسفوس فلاویوس» دفاع کرد. حسین سلیمانی استاد راهنما و دکتر حمید بخشنده آبکار استاد مشاور این پایان‌نامه بودند و علی شهبازی داوری این اثر را بر عهده داشت.

در ذیل چکیده این پایان‌نامه ارائه می‌گردد.

 

چکیده:

کتاب جنگ­های یهودیان نوشته یوسفوس فلاویوس مورخ یهودی است که خود شاهد رخدادها بود و یا از اظهارات اسرای یهودی استفاده کرده است، و همین مسئله به اثر وی ارزشی اسنادی یا شبه‌اسنادی بخشیده است. توصیفات این کتاب به معنای واقعی کلمه، حماسی است و همه صحنه‌ها به دقت تصویر شده است. این کتاب که محور اصلی آن گزارش جنگ است، دارای سه بخش عمده است: بخش نخست کتاب، با حوادث پیش از قیام مکابیان آغاز می‌شود و با توصیف تاریخ سلسله‌های حشمونائیان و هرودیان ادامه می‌یابد و سرانجام به آغاز جنگ یهودیان با رومیان در سال 66 م می‌رسد. بخش دوم کتاب از رویدادهای مختلف جنگ، نظیر محاصره مصادا و مرگ مخالفان یهودیان و نیز جزئیات مهم دیگری درباره پادشاهی پارت‌ها سخن به میان می‌آورد. بخش سوم و آخر کتاب به محاصره و اشغال اورشلیم و تخریب معبد در سال 70 میلادی می‌پردازد که در این پایان­نامه، فصل اول کتاب ترجمه شده است.

مقدمه این پایان‌نامه در چهار گفتار تنظیم و ارائه شده است. گفتار اول به بیان زندگی نویسنده اثر یوسفوس از زمان کودکی می‌پردازد؛ گفتار دوم درباره آثار یوسفوس است؛ فصل سوم به مباحث اصلی کتاب از مکابیان و پیشینیان هرود تا سقوط سلسله هرودی می‌پردازد؛ و گفتار آخر درباره هیکل هرود و خرابی معبد است که مهم‌ترین حادثه تاریخ یهود محسوب می‌شود.

کلیدواژه‌ها: یوسفوس فلاویوس، جنگ­های یهودیان، مکابیان، هرودیان، محاصره اورشلیم، تخریب معبد.

 

 

 

 

مطالب مشابه