دفاع از پایان نامه زندگی، آثار و اندیشه های کلامی زراره بن اعین

تاریخ انتشار:

دفاع از پایان‌نامه زندگی، آثار و اندیشه‌های کلامی زراره بن اعین

در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد از عنوان «زندگی، آثار و اندیشه‌های کلامی زراره بن اعین» با حضور تنی چند از اساتید و دانشجویان دفاع شد.

به گزارش گروه تأمین اخبار و اطلاعات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در این جلسه دانشجو سیدباقر حسینی کریمی از پایان‌نامه خود با عنوان «زندگی، آثار و اندیشه‌های کلامی زراره بن اعین» دفاع کرد. دکتر قاسم جوادی استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد مشاور این پایان‌نامه بودند و حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری داوری این اثر را بر عهده داشت.

در ذیل چکیده این پایان‌نامه ارائه می‌گردد.

 

چکیده:

جناب زراره ابن اعین چهره درخشان و بسیار تاثیر گذاری است که جایگاه والایی در نزد اهل بیت (علیهم السلام) داشته است.

زندگی پر فراز و نشیب، درک محضر عزیز و نورانی امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام)، نقل روایات فراوان از اهل ‌بیت (علیهم السلام) به ویژه در مباحث کلامی اهمیت این شخصیت عزیز دنیای اسلام را صد چندان کرده است.

دراین رساله، در فصل اول از بخش اول، ابتدا به صورت مختصر به معرفی آل اعین و خاندان‌های شیعی در کوفه و اجمالی از زندگی جدْ زراره پرداختم.

در فصل دوم بصورت ویژه درباره زندگی زراره و بیان سرآغاز شکل‌گیری پیوند زراره بامکتب اهل بیت (علیهم السلام) سخن گفتم.

درفصل سوم برای اینکه با شخصیت علمی و فرهنگی زراره بیشتر آشنا شویم، بعد از بیان سیمای زراره در آئینه روایات به اساتیدی اشاره کرده‌ام که زراره ازمحضرشان استفاده نموده است.

یکی دیگر از مباحثی که در این فصل به آن پرداخته‌ام، احادیث نقل شده از زراره و مطالب مربوط به آن است. سؤالی که می‌بایست به آن پاسخ می‌گفتم این بود که آیا از زراره آثار مستقلی باقی مانده است و یا خیر؟ بررسی توان علمی زراره در مناظره‌‌ها و مباحثه‌ها و گزارشی از شاگردان زراره، آخرین مطلبی است، که دراین فصل بیان کرده‌ام.

 در بخش دوم به بررسی مهمترین آراء و اندیشه‌های کلامی زراره در قالب پنج فصل، پرداخته‌ام. از آنجا که روایاتی که دلالت بر مذمت زراره می‌کند، شبهاتی را درباره ایشان به وجود آورد، بخش سوم را به بررسی و نقد شبهات پیرامون زراره اختصاص داده‌ام.

در بخش چهارم و آخرین  بخش از این پایان‌نامه به بررسی و نقد شبهات، پیرامون جناب زراره از دیدگاه مؤلف کتاب تاریخ آل زراره پرداخته‌ام.

واژگان کلیدی: زراره، زندگی، آثار،اندیشه‌های کلامی ، نقد و بررسی شبهات.

 

 

 

مطالب مشابه