از پایان نامه ارث زن در فقه مذاهب اسلامی دفاع شد

تاریخ انتشار:

از پایان‌نامه ارث زن در فقه مذاهب اسلامی دفاع شد

از پایان نامه «ارث زن در فقه مذاهب اسلامی» در مقطع کارشناسی ارشد با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان در سالن امام موسی صدر دانشگاه دفاع شد.

به گزارش گروه تأمین اخبار و اطلاعات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در این جلسه دانشجو کاظم مسعودی کبودان از پایان‌نامه خود با عنوان «ارث زن در فقه مذاهب اسلامی» دفاع کرد. حجت الاسلام و المسلمین سید منذر حکیم استاد راهنما و نذیر احمد اسلامی استاد مشاور این پایان‌نامه بودند و حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین رجبی داوری این اثر را بر عهده داشت.

در ذیل چکیده این پایان‌نامه ارائه می‌گردد.

 

چکیده:

زن با عناوین متعدد ـ مانند زوجه، دختر، خواهر، ـ وارث قرار می‌گیرد. مذاهب اسلامی دو نظام عمده برای تقسیم ارث بیان داشته‌اند که تفاوت‌های چشم‌گیری در عناوین وارثان ـ و از جمله زنان ـ ایجاد می‌کند. بیشترین عنوانی که در مذاهب اسلامی مورد بحث قرار گرفته، ارث زوجه می‌باشد.

این نوشتار بر آن است با مقایسه‌ای توصیفی و استنادی، همه عناوین مربوط به ارث زن را گزارش کند. سعی شده است منابع اساسی و مشهور مذاهب هشتگانه ـ امامیه، اسماعیلیه، زیدیه، حنفیه، مالکیه، شافعیه، حنبلیه و ظاهریه ـ مورد توجه و استناد قرار بگیرد.

حاصل این تلاش در دو بخش تنظیم گردیده است که بخش اول در چهار فصل به تعریف مفاهیم، طبقات ارث، و کلیات مورد نیاز در بخش دوم می‌پردازد. بخش دوم در شش فصل و یک خاتمه عناوین اصلی و مطرح در ارث زن ـ یعنی مادر، دختران و نوه ها، جده‌ها، خواهران، عمومه و خووله، زوجه ـ را بررسی می‌کند. در انتها، خلاصه و نتیجه‌ای از مباحث را به صورت فشرده و خلاصه بیان می‌کند.

از مجموع مقایسه‌ها این نتایج را نیز می‌توان به دست آورد که: 1.دفاع واقعی از حقوق زن، با بررسی همه جانبه تمام عناوین میسر خواهد بود. 2. ریشه برخی اختلاف‌های دو نظام به مباحث فلسفی و کلامی برمی گردد. 3. دفاعیه‌های نظام تعصیب از حقوق زن، با مبانی آنها در ارث، تناسب و هماهنگی ندارد.

واژه های کلیدی: ارث، فقه مقارن، مذاهب اسلامی، ارث زوجه، ارث دختر، ارث خواهران، ارث ذوی الارحام، ارث مادر، ارث زن یعی در عصر حضور ائمه (ع)، عوامل سیاسی اجتماعی و اختلافات در رهبریت سیاسی.

 

 

 

مطالب مشابه