دفاعیه پایان نامه: مبانی مشروعیت جنگ در ادیان ابراهیمی

تاریخ انتشار:

در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد؛

مبانی مشروعیت جنگ در ادیان ابراهیمی بررسی شد

 

محمدرضا برته دانشجوی رشته ادیان ابراهیمی از دانشکده ادیان با دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «مبانی مشروعیت جنگ در ادیان ابراهیمی» از دانشگاه ادیان و  مذاهب فارغ التحصیل شد.

در جلسه ای که صبح سه شنبه 19مهرماه در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور اساتید راهنما، مشاور و داور، نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین تعدادی از دیگر دانشجویان علاقه مند برگزار شد، پس از گزارش این دانشجو از پایان نامه، استاد داور به نقد و ارزیابی پایان نامه پرداخت. سپس دانشجو از پایان نامه خود با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی شد. 

چکیده پایان نامه:

متون مقدس یهودی، مسیحی و اسلامی حاوی بخش­هایی هستند که جنگ را برای نیل به اهدافی خاص موجه می­دانند. در طول تاریخ این متون پشتیبان نبردهای مشروعی بوده­اند که عموما در برابر دیگر جوامع دینی آغازیده­اند. رساله حاضر می­کوشد تا مبانی مشروعیت جنگ را از منظر ادیان ابراهیمی بررسد.

جنگ در یهودیت به سان دیگر آموزه­های این دین مبتنی بر دو مساله بنیادین قوم و سرزمین است. سه گونه جنگ در یهودیت وجود دارد ملحمت حوا، ملحمت میصوا و ملحمت رشوت. دو مورد نخست الزامی و آخرین مورد مستحب است و صرفا ملحمت میصوا است که امروزه نیز اعتبار حلاخایی خویش را حفظ کرده است.

سه ایده کلی در باب جنگ در مسیحیت وجود دارد. در یک سو جنگ مقدس است که نبرد را وظیفه­ای در برابر خدا می­داند و در دیگر سو مکتب صلح­طلبی است که طی آن همه أشکال مبارزه محکوم است. در میان این دو نوع جریان حداکثری و حداقلی گرایش دیگر ِاندیشه جنگ عادلانه وجود دارد که عمده باور مسیحی را شکل می­دهد.

جهاد به عنوان دکترین جنگ در اسلام به معنای جنگ مقدس نیست. جهاد به معنای واقعی کلمه یعنی کوشش و تلاش. این یک مفهوم اصیل و وسیع اسلامی است که مبارزه با تمایلات نفسانی، مبارزه برای بهبود کیفیت زندگی، شرکت در میدان جنگ برای دفاع از خود و یا مبارزه علیه ظلم و استبداد را در بر می­گیرد.

 واژگان کلیدی:

جنگ عادلانه، جهاد، ملحمت حوا، ملحمت میصوا، ملحمت رشوت، جنگ پیش­گیرانه، جنگ آغازگرانه، جنگ دفاعی

 

 

 

مطالب مشابه