دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب

دفاعیه پایان نامه: مبانی مشروعیت جنگ در ادیان ابراهیمی

 
تاریخ انتشار: 1390/07/25    

محمدرضا برته دانشجوی رشته ادیان ابراهیمی از دانشکده ادیان با دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «مبانی مشروعیت جنگ در ادیان ابراهیمی» از دانشگاه ادیان و  مذاهب فارغ التحصیل شد.

در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد؛

مبانی مشروعیت جنگ در ادیان ابراهیمی بررسی شد

 

محمدرضا برته دانشجوی رشته ادیان ابراهیمی از دانشکده ادیان با دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «مبانی مشروعیت جنگ در ادیان ابراهیمی» از دانشگاه ادیان و  مذاهب فارغ التحصیل شد.

در جلسه ای که صبح سه شنبه 19مهرماه در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور اساتید راهنما، مشاور و داور، نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین تعدادی از دیگر دانشجویان علاقه مند برگزار شد، پس از گزارش این دانشجو از پایان نامه، استاد داور به نقد و ارزیابی پایان نامه پرداخت. سپس دانشجو از پایان نامه خود با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی شد. 

چکیده پایان نامه:

متون مقدس یهودی، مسیحی و اسلامی حاوی بخش­هایی هستند که جنگ را برای نیل به اهدافی خاص موجه می­دانند. در طول تاریخ این متون پشتیبان نبردهای مشروعی بوده­اند که عموما در برابر دیگر جوامع دینی آغازیده­اند. رساله حاضر می­کوشد تا مبانی مشروعیت جنگ را از منظر ادیان ابراهیمی بررسد.

جنگ در یهودیت به سان دیگر آموزه­های این دین مبتنی بر دو مساله بنیادین قوم و سرزمین است. سه گونه جنگ در یهودیت وجود دارد ملحمت حوا، ملحمت میصوا و ملحمت رشوت. دو مورد نخست الزامی و آخرین مورد مستحب است و صرفا ملحمت میصوا است که امروزه نیز اعتبار حلاخایی خویش را حفظ کرده است.

سه ایده کلی در باب جنگ در مسیحیت وجود دارد. در یک سو جنگ مقدس است که نبرد را وظیفه­ای در برابر خدا می­داند و در دیگر سو مکتب صلح­طلبی است که طی آن همه أشکال مبارزه محکوم است. در میان این دو نوع جریان حداکثری و حداقلی گرایش دیگر ِاندیشه جنگ عادلانه وجود دارد که عمده باور مسیحی را شکل می­دهد.

جهاد به عنوان دکترین جنگ در اسلام به معنای جنگ مقدس نیست. جهاد به معنای واقعی کلمه یعنی کوشش و تلاش. این یک مفهوم اصیل و وسیع اسلامی است که مبارزه با تمایلات نفسانی، مبارزه برای بهبود کیفیت زندگی، شرکت در میدان جنگ برای دفاع از خود و یا مبارزه علیه ظلم و استبداد را در بر می­گیرد.

 واژگان کلیدی:

جنگ عادلانه، جهاد، ملحمت حوا، ملحمت میصوا، ملحمت رشوت، جنگ پیش­گیرانه، جنگ آغازگرانه، جنگ دفاعی

 

 

 



نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز