دفاعیه پایان نامه: ترجمه کتاب Comparing religions thought law

تاریخ انتشار:

در قالب پایان نامه ارشد صورت گرفت:

ترجمه کتاب Comparing religions thought law

محمدرضا فلاح تفتی دانشجوی رشته ادیان ابراهیمی از دانشکده ادیان با دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «ترجمه کتابComparing religions thought law: Judaism& Islam » از دانشگاه ادیان و  مذاهب فارغ التحصیل شد.

در جلسه ای که صبح شنبه 9 مهرماه در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور اساتید راهنما، مشاور و داور، نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین تعدادی از دیگر دانشجویان علاقه مند برگزار شد، پس از گزارش این دانشجو از پایان نامه، استاد داور به نقد و ارزیابی پایان نامه پرداخت. سپس دانشجو از پایان نامه خود با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی شد.

چکیده پایان نامه:

کتابComparing Religions through law: Judaism& Islam  دو دین دارای شریعت یعنی یهودیت و اسلام را بررسی می­کند. دو دین اسلام و یهودیت در بسیاری موارد با هم همگون­اند. این کتاب در نظر دارد نظام­های شرعی آنها را مقایسه کند تا میزان شباهت­ها و ماهیت تفاوت­ها میان این دو را کشف نماید. درست است که به طور کلی، نگاه بسته به یهودیت و اسلام به­مثابه­ی ادیان دارای شریعت تباین­های مهمی را نشان میدهد؛ اما اگر در چارچوب گسترده­تر ادیان جهانی به این دو دین نگاه شود، این دو دین در زمینۀ عقاید اصولی خود دربارۀ خدا و نظام اجتماعی، دوشادوش یکدیگر ایستاده­اند. بر این اساس، کتاب پیش­رو ادیانی را مقایسه می­کند که آنقدر شبیه به هم هستند تا مورد مقایسه قرار بگیرند؛ اما آنقدر هم با یکدیگر تفاوت دارند تا بتوان فرضیۀ جالبی را دربارۀ ویژگی هر دین بیان نمود. تئوری کلی کتاب این است که وقتی ما اسلام و یهودیت را در چشم انداز ادیان دیگر جهان می‌بینیم، آنها تا حدود زیادی با یکدیگر موافقند؛ اما وقتی آنها را در کنار هم در یک فاصلۀ تقریبی نزدیک قرار می­دهیم، درمی­یابیم که شناسایی تفکرات و تبیین­های کلی از این دو دین سخت است.

کتاب به دنبال مقایسه است اما این مقایسه برای شناخت است. منظور از شناختن یک دین به دست آوردن تصویری از کل آن دین است. شناخت یک دین به معنای درک اصول بدیهی و شیوه­های تفکر و پژوهش و دیدن همۀ این­ها با هم و در کنار هم است. قرار دادن دو دین در کنار هم نیازمند این است که تمام این دو دین به گونه­ای طرح شوند که با هم در ارتباط باشند، نقاط تلاقی با هم داشته باشند، به هم مرتبط شوند و همه این کارها را بدون تحریف انجام دهد.

این کتاب کتابی در زمینه علم سیاست نیست؛ ولی با این حال به جنبه­هایی از سیاست که با مطالعۀ درباره دین مرتبط است می­پردازد.

 

واژگان کلیدی: شریعت، یهودیت، اسلام، مطالعات ادیان

 

 

مطالب مشابه