دفاعیه پایان نامه: مفهوم محبت در مسیحیت با تاکید بر عهد جدید و …

تاریخ انتشار:

در جلسه ای که سه شنبه 10 خرداد سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور اساتید راهنما، مشاور و داور، نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین تعدادی از دیگر دانشجویان علاقه مند برگزار شد، پس از گزارش این دانشجو از پایان نامه، استاد داور به نقد و ارزیابی پایان نامه پرداخت. سپس دانشجو از پایان نامه خود با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی شد. 

چکیده پایان نامه:

محبت و مسیحیت دو مفهوم جدانشدنی هستند . جلوه های محبت در تمام اعتقادات و آیین های مسیحی نمودار است . محبت در مسیحیت با یک پیشینه ی فرهنگی مطرح می شود که قسمتی از آن به وسیله ی یهودیان و عهد عتیق ، و قسمتی دیگر به وسیله ی نویسندگان بزرگ یونانی و لاتین شکل می گیرد .عشق در نزد افلاطون نیمه خدایی به نام « اروس » است .در یهودیت محبت در ساحت های مختلفی مانند محبت خدا به انسان ، محبت به همنوع ، فقیران و حتی محبت به حیوانات مطرح می شود .اما یهودیان شریعت طلب بیشتر به فرمان های خشک شریعت توجه داشتند .

 در عهد جدید واژه ی آگاپه از بین دیگر کلمات یونانی بیشترین استفاده را دارد و برخی آگاپه را ابداع مسیحیان می دانند .

محبت قلب مسیحیت است ، محبت دوستی با تمام جهان است .  هستی ، موضوع محبت است و محبت دلایل و اقسامی دارد . پولس محبت را بهترین فضیلت الهی می داند .

عیسی با شریعت موسوی دشمنی نداشت ، اما می خواست ، شریعت را با محبت تکمیل کند . مثلاً اگر تورات می گفت : قتل نکن ، عیسی می گوید : به دیگران خشم مگیر و حتی به دشمنان خود محبت کن . عیسی محبت به خدا و همسایه را تمام شریعت می داند . اما در سیستم فکری پولس که مرکز ، محبت به عیسی بود ؛  جایی برای شریعت وجود نداشت . بنابراین پولس شریعت را بر می دارد و به جای آن محبت را می گذارد .

 محبت الهی از نظرمسیحیان در تثلیث نمایان می شود و محبت یک فرد تثلیث ، محبت دو فرد دیگر نیز محسوب می شود . مهمترین محبت خدا به انسان ، محبت به گناهکاران است ، زیرا خداوند انسان آلوده به گناه آدم را با فیض و محبت خود به وسیله ی به صلیب کشیده شدن فرزندش ، می بخشد . محبت یکی از صفات خداوند است که در آفرینش ، تجسد ، کفاره ، رستاخیز ، عادل شمردگی و فرزند خواندگی نمایان می شود . عیسی آن قدر به انسان محبت دارد که جایگاه آسمانی خود را رها کرده ، برای نجات انسان فدا می شود و با معجزاتش آنها را یاری می کند . محبت موهبت و ثمره ی روح القدس است و هر مطلبی که با محبت ارتباط دارد به روح القدس نسبت داده می شود .

انسان در مقابل محبت خداوند باید با تمام جان خدا را دوست داشته باشد و محبت به خداوند از طریق شناخت ، ایمان و عمل حاصل می شود . همچنین انسان باید به خود و دیگران محبت کند و به خانواده ی خود به عنوان اولین اجتماعی که با آن روبرو می شود ، محبت کند . در مسیحیت نفی طلاق و منع تعدد زوجات ، محبت به زن قلمداد می شود . محبت به همسایه نیز یک وظیفه ی مسیحی است و محبت به فقیران توصیه ی عیسی است و عیسی از انسان ها می خواهد که بدی را با خوبی پاسخ دهند و به دشمنان خود محبت کنند و گناهکاران را از محبت خود محروم نکنند . مسیحیان به علت محبت گرا بودنشان از بحث در مورد جهنم و برزخ دوری می کنند و معتقدند که در آخرت نیز محبت بین انسان ها و بین انسان و خدا به شکل کامل تری ادامه خواهد یافت .

واژگان کلیدی: محبت، مسیحیت، عشق ، آگاپه ، شریعت ، پدر ، پسر ، روح القدس  

مطالب مشابه